وزیر راه و شهرسازی در مراسم تحویل 5 فروند هواپیما تشریح کرد‌:

پنج فروند هواپیمای جدید ATR ایران‌ایر که پول خرید آنها دو روز پیش نقدا پرداخت شده بود، دقایقی قبل در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشستند. صبح دیروز اولین هواپیما از مجموع پنج فروند ATR جدید ایران‌ایر در باند فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. قرار است چهار فروند ATR دیگر به فاصله حدود 10 دقیقه‌ای وارد فرودگاه مهرآباد شوند. مهرماه سال گذشته و چند روز پس از موافقت هیات دولت با تکیه زدن فرزانه شرفبافی بر صندلی مدیرعاملی ایران‌ایر، دو فروند هواپیمای ATR تحویل هما شد. در ادامه 9 دی‌ماه سال گذشته نیز دو فروند این نوع هواپیمای توربوپراپ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شده بود.
با احتساب پنج فروند هواپیمای امروز تاکنون 13 فروند ATR از مجموع قرارداد خرید 20 فروند از این هواپیما به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شده است. فخریه‌کاشان، مشاور وزیر راه‌و‌شهرسازی گفته بود پول پنج فروند هواپیمای جدید ایران‌ایر را به صورت نقدی و در فاصله 48 ساعت تا تحویل آن پرداخت کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به اعمال تحریم‌ها و تشدید آن از سوی آمریکا، هفت فروند ATR باقیمانده بر اساس قرارداد ایران‌ایر و کمپانی ATR دیگر امکان تحویل پیدا نخواهد کرد. از مجموع 100 فروند قرارداد خرید هواپیما با کمپانی ایرباس نیز تاکنون 3 فروند تحویل ایران‌ایر شده که به احتمال فراوان به سرنوشت هواپیماهای باقیمانده ATR دچار خواهد شد.
وزیر راه‌و‌شهرسازی با اشاره به اینکه تحویل هواپیماهای جدید نشانه پایبندی اروپا به برجام است، گفت: کسانی که فضای ناامیدی و عدم قطعیت را در کشور حاکم کردند اکنون باید پاسخگوی مرم باشند. عباس آخوندی در مراسم ورود ۵ فروند هواپیمای ATR به ایران با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام اظهار داشت: امروز جهان با پدیده جدیدی روبه‌رو است. قماربازی که هر لحظه جهان را با عدم قطعیت و تصمیم‌های نامشخص روبه‌رو می‌کند.
وی ادامه داد: بسیار مهم است که ما در این شرایط چگونه عمل کنیم و آینده‌ای پر از امید را در مقابل مردم ایران قرار دهیم. آخوندی با اشاره به لزوم پایبندی ایران به برجام گفت: از روز نخست نظر من این بود که باید بدون فوت وقت از تداوم برجام دفاع کنیم و با باقی کشورهایی که متعهد به برجام هستند کار را ادامه دهیم. اکنون ثابت شده است که باید این اتفاق رخ می‌داد.


وی افزود: کسانی که فضا را بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام گل‌آلود و بیشتر به فضا تنش وارد کردند اکنون باید به مردم پاسخگو باشند. متاسفانه بسیاری از این افراد پوستین وارونه به تن کردند. همان کسانی که بلافاصله از روی ناآگاهی یا منافع شخصی یا هر علت دیگری بیشترین همکاری را با آمریکا کردند که فضای عدم قطعیت و ناامیدی در ایران حاکم شود اکنون طلبکار دولت شده‌اند.
آخوندی ادامه داد: آن کسانی که همراه و پشتیبان موسسات مالی و اعتباری بودند که پول مردم و بیت‌المال را حیف و میل کردند اکنون در صف مدعیان دولت قرار گرفته و به ظاهر حامی ملت شده‌اند. حال آنکه خود کسانی هستند که این وضعیت را ایجاد کردند. وزیر راه‌و‌شهرسازی از تداوم تلاش‌ها در راستای برجام خبر داد و گفت: ما ایران و ملت ایران را دوست داریم. به هیچ وجه یک لحظه درنگ نخواهیم کرد و پای منافع ملت ایران و جمهوری اسلامی خواهیم ایستاد.
وزیر راه‌و‌شهرسازی، با اشاره به این نکته که با تعامل مثبت با دنیا، آمریکا را منزوی کرده‌ایم گفت: همراه با این هواپیماها معادل پنج میلیون یورو قطعات یدکی اعم از ساخت آمریکا و ساخت اروپا نیز وارد کشور شده است.
عباس آخوندی، وزیر راه‌و‌شهرسازی در حاشیه مراسم ورود هواپیماهای برجامی به ایران، در جمع خبرنگاران گفت: اتفاقی که رخ داد از دو جهت اهمیت داشت. بعد از خروج آمریکا از برجام، این اتفاق نتیجه گفت‌و‌گو‌های مستمری بود که ما با اروپایی‌ها داشتیم و موفق شدیم با وجود تمام سختی شرایط این قرارداد را به نتیجه رسانده و هواپیماها را در ایران به زمین بنشانیم. وی ادامه داد: همراه با این هواپیماها معادل ۵ میلیون یورو قطعات یدکی اعم از ساخت آمریکا و ساخت اروپا نیز وارد کشور شده است که بتوانیم از بهره‌برداری مطمئن هواپیماها اطمینان داشته باشیم.
آخوندی تحویل این هواپیماها را نشانه پایبندی اروپا به برجام دانست و گفت: این یک اتفاق بسیار بزرگی بود که توسط تیم فنی هما با همکاری بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و سایر نیروهای دست‌اندر‌کار انجام شد. من این حرکت را به عنوان یک گام از سوی اتحادیه اروپا در جهت انجام تعهدات برجامی خود قلمداد می‌کنم. وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در آینده نیز این همکاری‌ها را با اروپا داشته باشیم و فضای مثبتی را در سطح بین‌المللی ایجاد کنیم. این نشانی است از اینکه اگر بتوانیم تعامل سازنده با جهان داشته باشیم، حتی می‌توانیم آمریکا را منزوی کنیم، همچنان که این کار را انجام دادیم.
وزیر راه‌و‌شهرسازی در ادامه به مساله کارایی هواپیمای ATR در آسمان ایران پرداخت و گفت: علتی که ما از ابتدا به دنبال هواپیماهای کوچک بودیم، توجه به توسعه مناطق بود. وی افزود: پیش از این هواپیماها عمدتا میان مراکز استان‌ها و پایتخت و همچنین مقاصد بین‌المللی پرواز می‌کردند. من بسیار تمایل داشتم که فرودگاه‌های کوچک و فرودگاه‌های منطقه‌ای را فعال کنیم.
این عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: حسن ناوگانی که انتخاب کردیم این است که می‌توانیم به نقاط دور‌افتاده و فرودگاه‌های کوچک‌تر نیز پرواز داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم شبکه پروازی هما را به تمام مناطق ایران توسعه دهیم و فضایی را فراهم کنیم که تمام مناطق کشور از پرواز بهره‌مند شوند. حضور هواپیما در مناطق مختلف، توسعه ‌آینده آن منطقه را رقم می‌زند و امکانات را به آن مناطق جلب می‌کند.
وی افزود: این اتفاق نشانه‌ای از تدبیر، تعامل سازنده جهان و یک نشانه مثبت از اتحادیه اروپا برای پایبندی به برجام است. در این شرایط که آمریکا با سیاست‌های درست جمهوری اسلامی ایران در جهان منزوی شده است باید بتوانیم با حمایت سایر قدرت‌های جهانی مانند روسیه، چین، اتحادیه اروپا، ترکیه، هند و سایر همسایگان ایران از این شرایط سخت عبور کرده و لبخند را بر لب مردم بیاوریم. فرزانه شرفبافی نیز در مراسم استقبال از پنج فروند هواپیمای ۷۲-۶۰۰ ATR تازه‌وارد هما گفت: توانستیم این پنج فروند را با تلاش تیم مذاکره‌کننده وزارت راه‌و‌شهرسازی، وزارت امور خارجه و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران مستقیما از تولوز فرانسه با خلبانان ایرانی به تهران بیاوریم و این کار ما به جهانیان ثابت کرد که ما می‌توانیم. وی ادامه داد: وقتی تحریم‌ها اعلام شد، عده‌ای مدام به من می‌گفتند «چه کار می‌خواهی بکنی؟ مگر می‌توانی مشکل را حل کنی؟»؛ من گفتم «یا راهی خواهیم ساخت یا راهی خواهیم یافت» و امروز اقدامات ما به نتیجه رسیده است. رییس هیات مدیره هما با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه راه نظام جمهوری اسلامی، بن‌بست ندارد»، گفت: این راه را نشان دادیم و توانستیم در شرایط ویژه اجتماعی سیاسی کشور، پنج فروند هواپیما وارد کنیم.
احتمال تحویل مابقی‌ATRها
شرفبافی با بیان اینکه ‌ATRها منجر به توسعه کشور به خصوص مناطق کمتر برخوردار می‌شود، گفت: از ۱۸ اردیبهشت تا ۱۵ مرداد امسال مهلت ۱۰ روزه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های اروپایی داده شده بود تا قراردادهای خود را با ایران به نتیجه برسانند. ما نیز با وجود ابطال مجوز فروش هواپیما به ایران، توانستیم با مذاکرات طولانی با مقامات اروپایی به ویژه ایتالیایی و فرانسوی و نیز مدیران ATR، مجوز ورود این پنج فروند را به ناوگان هما دریافت کنیم. همچنین امیدواریم هواپیماهای بیشتری تحویل بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد فرانسه نیز برای ورود این هواپیماها به ایران تلاش زیادی انجام داد و از همه مهم‌تر مقاومت مردم ایران بود که پای عهد خود ایستادند. اعطای این مجوز خاص به این پنج فروند هواپیما نشان داد اگر اروپا بخواهد، می‌تواند از همه شرکت‌های سرمایه‌گذار اروپایی در ایران حمایت کند. این مقام مسوول با اشاره به بهره‌برداری یکساله اخیر هما از ATR افزود: مدیران شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR نیز از بهره‌برداری مناسب هما تمجید کرده‌اند و ما قصد داریم تا این هواپیماها را برای توسعه عدالت سفرهای هوایی به کار ببریم. اگر شرکت ATR مجوزهای لازم را دریافت کند، می‌توانیم بقیه ATRهای مشمول قرارداد را نیز دریافت کنیم؛ ضمن اینکه تیم حقوقی هما نیز توانست برای تسریع در تحویل هواپیماها، فرمت قرارداد را نیز اصلاح کند.