ادامه سقوط بهای سکه؛ قیمت‌ها هنوز حباب دارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران اعلام کرد: باوجود افت بهای انواع مسکوکات طلا در بازار، قیمت هر قطعه سکه تمام هنوز 800 هزار تومان حباب دارد.
ابراهیم محمدولی در گفت‌و‌گو با ایرنا، علت اصلی کاهش قیمت سکه در روزهای گذشته را واکنش بازار به تصمیم دولت برای اعمال سیاست‌های جدید ارزی دانست.
وی با ابراز خرسندی از اینکه آرامش به بازار مسکوکات طلا بازگشته است، بخشی از آن را ناشی از وارد نشدن نقدینگی‌های سرگردان به این بازار در چند روز گذشته عنوان کرد و گفت: آنهایی که در هفته‌های گذشته برای تبدیل سرمایه‌های خود به سکه، طلای آب شده و ارز به بازار مراجعه می‌کردند، فعلا دست نگه داشته‌اند.
محمدولی اظهار داشت: بازاریان نیز انتظار دارند مردم به اندازه نیاز خود خرید انجام دهند تا بازار طلا و سکه متلاطم و غیرعادی نشود.


این فعال صنف طلا و جواهر افزود: فعالان اقتصادی انتظار دارند در شرایطی که کشور در آستانه اعمال تحریم‌ها قرار دارد، دولتمردان و تصمیم گیرندگان کشور با سیاست‌ها و مدیریت درست، اجازه ندهند که برخی از این شرایط و وضعیت جدید سوء استفاده کند.
وی درباره اینکه گفته می‌شود، بسیاری در روزهای اخیر در بازار سکه، فروشنده شده‌اند، اظهار داشت: در هفته‌ها و ماه‌های گذشته برخی افراد عادی به دلایل فضاسازی‌های روانی برای خرید سکه، طلای آب شده و ارز به بازار مراجعه کردند و اکنون که قیمت‌ها رو به کاهش است، از ترس می‌خواهند موجودی خود را بفروشند زیرا احساسشان این است که یا سود خوبی نمی‌برند و یا در آینده زیان می‌کنند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: سیاست‌های جدید ارزی در صورتی بر کاهش تلاطمات بازار اثرگذار است که نه تنها خوب اجرا شود بلکه دولت نیز به تعهداتش به موقع عمل کند.
معاملات آتی سکه حذف نمی‌شود
ازسوی دیگر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قرار نیست معاملات آتی سکه از بورس حذف شود و تلاش می‌کنیم که محدودیت‌های ایجاد شده را برطرف کنیم.
«شاپور محمدی» در گفت‌و‌گو با ایرنا، درباره برخی فشارها برای توقف و حذف معاملات آتی سکه در بورس کالا، گفت: معاملات آتی سکه در بورس باقی می‌ماند.
وی افزود: برخی محدودیت‌ها برای معاملات آتی سکه در نظر گرفته می‌شود که سعی می‌کنیم این محدودیت‌ها برطرف شود.
پس از نوسان شدید قیمت سکه و عبور از مرز چهار میلیون تومان، با این تصور که معاملات بازار آتی سکه در بورس کالا، عامل جهت‌دهی به بازار نقد است، محدودیت‌هایی برای معاملات آتی سکه در نظر گرفته شد.
در معاملات آتی، کالایی مانند سکه را اکنون و با قیمت مشخصی خریداری می‌کنند اما تحویل و پرداخت وجه آن در آینده (به عنوان مثال آبان یا دی 1397) انجام می‌شود، که باید توجه داشت بخش قابل توجهی از معاملات قرارداد آتی به تحویل سکه منجر نمی‌شود.
با توجه به اینکه در معاملات روزهای گذشته نرخ سکه «تحویل دی ماه» در بازار آتی بورس کالا حدود 300 تا 400 هزار تومان بالاتر از قیمت نقد سکه بود، این تصور ایجاد شد که قیمت‌های آتی باعث گرانی سکه در بازار نقد می‌شود و بر این اساس، معاملات محدود شد.
در واقع از یکسو، برخی با این ادعا که بورس آتی سکه، متهم اصلی رشد بهای سکه در بازار نقد است، برای ایجاد محدودیت و یا حذف معاملات آتی سکه تلاش کردند، اما ازسوی دیگر، سایر کارشناسان که حامی شفاف سازی بازار معاملات هستند، تاکید دارند معاملاتی آتی سکه تاثیر چندانی بر بازار نقد نمی‌گذارد و در صورت توقف معاملات سکه در تالار شفاف بورس، سفته‌بازی در بازار نقد سکه افزایش یافته و روند معاملات به صورت مبهم و غیر قابل رصد می‌شود.
«حامد سلطانی نژاد» مدیرعامل بورس کالا نیز در این باره گفته است: این ادعا که معاملات آتی سکه بورس کالا باعث افزایش قیمت سکه و خط دهی به بازار نقد شده است، «نه از لحاظ نظری و نه عملی درست نیست».
وی افزود: ساعت کار بازار آتی سکه در ایران پس از بازگشایی بازار نقد است، بنابراین نمی‌تواند بر بازار نقد تاثیر گذار باشد.
مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: مجموع فعالان بازار آتی بیش از 24 هزار نفر است که موقعیت‌های محدود خرید و یا فروش می‌گذارند؛ اما شمار زیادی از افراد در بازار نقد سکه فعالیت داشته و سکه معامله می‌کنند.
سلطانی نژاد بازار آتی و نقد سکه را به دریاچه و دریا تشبیه و اضافه کرد: مشخص است که بازار نقد بزرگ‌تر است و بر بازار آتی تاثیر می‌گذارد؛ نه برعکس.
به گفته وی، بخش قابل توجهی از افرادی که دنبال سفته بازی اند، در بازار آتی فعالیت می‌کنند که باعث می‌شود وارد بازار نقد نشوند.
سایر اخبار این روزنامه
ادامه سقوط بهای سکه؛ قیمت‌ها هنوز حباب دارد رئیس جمهور در نامه‌ای به دکتر لاریجانی: به مجلس می آیم تا حقایق را برای مردم بازگو کنم ورود 5 فروند هواپیمای مسافربری جدید «ای‌تی‌آر» به آسمان ایران وزیر راه و شهرسازی: تحویل 5 فروند هواپیما، گام مثبت اتحادیه اروپا در عمل به تعهداتش است رئیس قوه قضاییه در همایش حقوق بشر و کرامت انسانی: دهان مدعیان حقوق بشر درباره بحرین بسته است اما از آشوبگران ایران حمایت می‌کنند حاکم دبی: جهان عرب بحران مدیریت دارد بازتاب توافق حماس ورژیم صهیونیستی با حضور فرمانده ناجا فرمانده جدید نیروی انتظامی استان قم معرفی شد این سنگر را بی‌اعتبار نکنید با اعلام قدردانی فرمانده سپاه از یگان‌های حاضر؛ رزمایش اقتدار دریایی سپاه در خلیج فارس پایان یافت رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر داد پوشش700هزار سالمند در بهزیستی معاون اول قوه قضاییه: معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت شد رئیس سازمان بازرسی کل کشور: وزیر صنعت هک شدن سایت ثبت سفارش خودرو را قبول دارد رئیس‌ جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت مادر شهیدان باطبی: به یقین یاد و خاطره این مادر صبور و با ایمان در صفحه زرین افتخارات ملت ایران ماندگار خواهد بود مرگ زودرس خیمه شب بازی ناتوی عربی دکتر مسعود پزشکیان: 600 میلیارد تومان به سپرده گذاران موسسات مالی پرداخت شد شریعتمداری: دنبال تعزیراتی کردن بازار نیستیم؛ بی‌ثباتی قیمت ارز رفع می‌شود در جلسه غیرعلنی مجلس سازوکارهای نمایندگان برای حل مسائل اقتصادی بررسی شد