«سنگ سياه» را سياه نکنيد

«کوچکه ره ش» کوه زيبا و ماندگار در تاريخ اذهان مردم شهر سنندج، اين روزها زير چنگال بيل مکانيکي و لاستيک‌هاي تخريبگر لودرهاي سنگين رفته است که اين رفتار موجب نارضايتي و اعتراض مدافعان زيست محيطي شد. هواداران زيست محيطي با در دست داشتن پلاکاردهاي اعتراضي خواهان سد کردن چرخش چرخ هاي تخريبگر ساخت وساز در محدوده کوچکه ره ش شده‌اند و اين کوه را نمادي از خاطره روحي و معنوي مردم اين ديار مي‌دانند. فرماندار سنندج که هميشه يکي از مدافعان حفظ تپه‌ها تاريخي در سنندج و کردستان بوده است، در تماس تلفني با خبرنگار «قانون» به شهروندان کردستاني اطمينان داد که جلوي هرگونه عمليات ساخت و ساز در محدوده کوچکه‌ره ش گرفته مي‌شود.ابراهيم زارعي، باستان شناسي و عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي همدان ؛ احداث پارک علم و فناوري را براي توسعه کردستان ضرورت مي‌داند؛ اما معتقد است که اين زمين پيش بيني شده براي عمليات ساخت و ساز باعث تخريب تپه يا کوه تاريخي سنگ‌سياه مي‌شود. او تصريح کرد: ما مدافع حفظ کوه زيباي سنگ‌سياه که سال‌هاي متمادي مردم شهر سنندج با آن خاطره دارند، هستيم و براي پارک علم و فناوري نيز زميني در محدوده‌اي ديگر پيش بيني مي‌کنيم.اين دکتري باستان شناسي و عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي همدان، صيانت از تپه‌هاي طبيعي سنندج را از اولويت برنامه‌هاي دولت در کردستان عنوان کرد و افزود: در کشورهاي توسعه يافته از تپه‌هاي مصنوع براي زيبايي شهري استفاده مي‌کنند. ما در کردستان تپه‌ها را به صورت طبيعي داريم و بايد در فرآيند توسعه شهري با اتخاذ تصميم گيرهاي درست و کارشناسي حفظ تپه‌ها را در اولويت قرار دهيم.فرماندار سنندج وعده داد که به‌زودي کوچکه ره‌ش به فضاي پارک جنگي با کاشت گونه‌هاي درخت بلوط جنگلي متناسب با آب و هواي کردستان تبديل مي‌شود. معاون عمراني استاندار کردستان نيز در گفت‌وگو با «قانون»، حفظ فضاي طبيعي تپه‌هاي سنندج را از اولويت برنامه‌هاي معاون عمراني دانست و گزارش داد که براي حفظ کوچکه‌ره ش با مسئولان دستگاه‌هاي مربوطه جلسه گذاشته و تصميم‌هاي کارشناسي ابلاغ شده است.امير قادري، امنيت رواني شهروندان را مهم مي‌داند و معتقد است که توسعه در کردستان مبناي علمي و عقلاني دارد. او از همراهي و خرد جمعي مديران دستگاه‌هاي اجرايي در فرآيند توسعه به ويژه استاندار دلسوز با تفکر اقتصاد محوري قدرداني کرد و از اينکه حوزه عمراني همدل و هم‌رأي، برنامه‌هاي توسعه را اجرايي مي‌کند خرسند است.
سپيد سنگ
محمد حسين رجبي، فرمانده سپاه بيت المقدس استان کردستان نيز در ارديبهشت سال 95 در گفت و گو با رسانه‌ها به دليل خاطره شهادت سه سفير بيداري برادران نمکي از اهميت كوچكه ره‌ش سخن گفته و تاكيد كرده است به احترام اين سه شهيد، سنگ سياه را سنگ سپيد بناميم.سفير ايران در ويتنام و كامبوج نيز در جلسه تكريم و معارفه مديركل اطلاعات استان كردستان، كوچكه ره‌ش را نماد مقاومت در كردستان توصيف كرد. محمدصالح اديبي به مثله كردن شمار زيادي از نخبگان بي گناه كرد از جمله برادران نمكي در اين كوه اشاره كرد كه اين نشان مي‌دهد كه كوچكه ره‌ش آغشته به خون پاک شهداست و بايد از آن پاسداري و صيانت شود.رییس کمیسیون عمران شورای شهر سنندج نیز از عملیات ساخت و ساز، حصار کشی و احداث راه دسترسی در محدوده کوچکه ره ش عصبانی است و با لحنی انتقادآمیز به «قانون» گفت: این کوه زیبا نماد و هویت بخشی نوستالژی مردم شهر اردلان‌نشین سنندج یا سنه دژ جاودانه در تاریخ است.مجید شاه ویسی، نقش کوچکه‌ره‌ش را مانند آبیدر در جاذبه های گردشگری- تفرجگاهی مهم عنوان کرد و حفظ و صیانت از این موهبت الهی و سرمایه ملی را رسالت تمام مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه برشمرد.او با اعلام اینکه کمیسیون عمران شورای شهر سنندج، مخالف صدور هرگونه عملیات ساخت و ساز و مستحدثات در این محدوده است تاکید کرد: ما در پارلمان محلی شورا نمی توانیم در مقابل تخریب استخوان‌بندی کالبدی شهر بی تفاوت باشیم.
پارك را در كوچكه‌ره‌ش نسازيد


مدير عامل جمعيت کردستان سبز گفت: واگذاري 15 هکتار از اراضي «کوچکه ره‌ش» به پارک علم و فناوري و اقدام به ساخت وساز در اين مکان با نارضايتي شديد نهادهاي مدني و شهروندان سنندجي مواجه است واين فرآيند تخريبي در بيانه‌اي به مسئولان ابلاغ شده است.
فرخ لقا معتمد وزيري، فعال محيط زيست گفت: برررسي‌ها نشان مي‌دهد که مديران سابق كردستان با هدف اجراي طرح «شهر دانش» 500 هکتار از اراضي «کوچکه‌‌ره‌ش »را بذل و بخشش مي‌کنند که بعد از چکش کاري درون‌سيستمي سرانجام با اختصاص 15 هکتار از اين اراضي براي ساخت پارک علم و فناوري موافقت و تصويب مي‌شود. اين فعال زيست محيطي و عضو دور اول شوراي اسلامي شهر سنندج، از اين اقدام و تصميم مسئولان وقت گله مند و معتقد است که کوچکه ره ش با خاطرات تاريخي مردم اين شهرگره خورده است و تخريب فضاي طبيعي زيست محيطي اين کوه زيبا در هيچ منطق و استدلال توسعه ايي نمي‌گنجد.معتمد وزيري از نگرش عالمانه و علم‌گرايانه توسعه‌ايي مديران مدافع قدرداني کرد و به صراحت گفت: جمعيت کردستان سبز مخالف توسعه و احداث پارک علم و فناوري در شهر سنندج نيست؛ اما مبناي توسعه علمي بايد کارشناسي با پيوست‌هاي حفظ ميراث فرهنگي باشد.او رسالت پارک علم وفناوري را محافظت از داشته‌هاي انساني، اقتصادي و فرهنگي عنوان کرد و از اينکه با هدف کوي دانش و پارک علم و فناوري اين رسالت در مهم‌ترين جاذبه گردشگري سنندج ناديده گرفته مي‌شود، تاسف خورد. به گزارش اين مدافع زيست محيطي در اجراي اين طرح به اظهارات کارشناسي و مخالفت‌هاي شوراي شهر توجهي نشده است و تک بعدي نگري و سليقه‌گرايي فردي حاکم بر اين فرآيند بوده است. اوتصريح كرد: در اجراي اين پروژه به «پيوست اجتماعي» که مشمول پيش بيني و بازخورد آثار منفي و اجتماعي اجراي آن است، توجهي نشده است.به گفته معتمد وزيري اجراي اين پروژه مهم در محدوده کوچکه ره ش منوط به طرح و مصوبه شوراي عالي معماري است که اين فرآيند نيز انجام نشده است. او تصريح کرد: طبق طرح تفصيلي «تدبير شهر» شمالي‌ترين اراضي داخل محدوده‌ قانوني شهر سنندج داراي کاربري آموزش عالي بوده و اين پرسش در ذهن مردم ايجاد شده است که با وجود چنين مصوبه‌اي چرا بايد در کوچکه ره ش اين امر مورد تاييد قرارگيرد؟ او به طور شفاف گفت: پرسشي که هم‌اکنون در اذهان مردم مطرح است اين است که براي اجراي اين پروژه نقشه‌اي وجود دارد يا نه؟ که ما و مردم در تاريکي مطلق هستيم. او افزود: اگر فرض را بر تدوين و طراحي نقشه هم بگذاريم پيوست اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي آن کجاست که علي‌رغم جلسات متعدد با بانيان امر نشاني از اين موارد ارائه نشده است.اواز سنندج به عنوان شهر هزار تپه ياد کرد و افزود: دکتر بختيار بهرامي، مهندس فرهاد لشکري و شاهو کشاورزي سال‌هاست براي ثبت اين عنوان در راه و شهرسازي تلاش مي‌کنند که اين نشانه خوبي براي صيانت از تپه‌هاي زيباي سنندج است.کوچکه ره ش داراي وسعتي به مساحت 558 هکتار با ارتفاع يک هزار و 751 متر از سطح دريا در شهر سنندج است که در اختيار منابع طبيعي و قسمتي نيز جزو موقوفات اداره اوقاف و در کل از اراضي ملي کشور محسوب مي‌شود.