اروپا تجارت با ايران را ادامه مي‌دهد

آرمان: زمان تحریم‌های وعده داده شده از سوی دونالد ترامپ فرارسید و از دیروز تجارت در زمینه خودرو و فلزات شامل طلا و فرش و پسته با ایران از سوی آمریکا تحریم شد. البته بسیاری معتقدند که این تحریم‌ها چندان اثری بر اقتصاد ایران نخواهد گذاشت، کما اینکه اروپایی‌ها نیز قوانین مسدودساز تحریمی خود را علیه آمریکا اعمال خواهند کرد. در این راستا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان طی بیانیه‌ای مراتب تاسف خود نسبت به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعلام کردند. فدریکا موگرینی گفت: «نسخه به‌روزشده قوانین مسدودساز تحریمی اتحادیه اروپا از فردا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اجرایی می‌شوند». باید دید این قوانین مسدودساز تا چه حد جلوی تحریم‌های یکجانبه آمریکا را خواهد گرفت.
آغاز تحریم‌های یکجانبه
طبق آنچه که مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند تحریم‌های اولیه ایالات متحده بر ضد ایران به لحاظ زمانی از 6 آگوست 2018 یعنی از روز گذشته آغاز شده است. این در حالی است که همه چیز تحت‌شعاع اظهارات اخیر ترامپ و سایر مقامات آمریکایی مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط با مقامات ایران است. گرچه پیش از این نیز گفته شده که آمریکایی‌ها با تحریک ایران کاری از پیش نخواهند برد؛ چرا که اساسا تحریم‌ها اثر سابق خود را بر ایران ندارد. در دور گذشته تحریم‌ها که مصادف با دولت‌های نهم و دهم در ایران بود با 2 نوع تحریم مواجه بودیم؛ نخست تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و دوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که تحریم‌های نوع دوم به مراتب از دسته اول بد‌تر بود چراکه با اجماع جهانی علیه ایران توسط شورای امنیت تصویب شده بود. اما شرایط کنونی ایران با آن دوران تفاوت دارد. در حال حاضر به موجب برجام نه تنها تحریم‌های شورای امنیت بی‌اثر شده و اجماع بین‌المللی علیه ایران از بین رفته بلکه اکنون شورای امنیت و متحدین آمریکا در کنار ایران ایستاده‌اند و آمریکا را به‌خاطر خروج از برجام نکوهش می‌کنند. از طرف دیگر طرف‌های حاضر در برجام با اعمال قوانین مسدودساز تحریمی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران نشان می‌دهند که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تاثیر خاص خود را نخواهد گذاشت؛ گرچه شاید وضعیت نسبت به گذشته مقداری دشوارتر شود.
نگرانی اروپایی‌ها


متحدان اروپایی واشنگتن نگرانند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه منجر شود. ایسنا نوشت: تحریم‌هایی که قرار است از روز دوشنبه علیه ایران اعمال شوند تجارت در زمینه خودرو و فلزات شامل طلا را تحت تاثیر قرار خواهند داد. آمریکا همچنین واردات کالاهای ایرانی همچون فرش و پسته را ممنوع کرده و مجوزهایی که به ایران اجازه خرید هواپیماهای آمریکایی-اروپایی را می‌داد لغو کرده است. آخرین و مهم‌ترین تحریم‌هایی که آمریکا قصد دارد مجددا علیه ایران وضع کند در حوزه نفت و بانک مرکزی است که از روز چهارم نوامبر بازگردانده خواهد شد. یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: ما کماکان به‌طور جدی مصمم به حفظ توافق هستیم و به پایبندی به تعهداتمان ادامه خواهیم داد. اگر نتوانیم به این هدف دست یابیم ممکن است ایران تصمیم بگیرد که دیگر به محدودیت‌هایش پایبند نماند.
بیانیه مشترک
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه ژان ایو لودریان، هایکوماس و جرمی هانت وزرای امورخارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در واکنش به وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: ما به شدت نسبت به وضع مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا پس از خروج این کشور از برجام متاسفیم. برجام کارساز بوده و به اهداف خود به ویژه تضمین اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۱ گزارش خود تایید کرده، دست یافته است. در این بیانیه آمده است: لغو تحریم‌های هسته‌ای یک بخش ضروری از این توافق به شمار می‌آید که نه تنها بر روابط اقتصادی و تجاری با ایران تاثیر مثبت داشته، بلکه مهم‌تر از آن بر زندگی مردم ایران تاثیرگذار بوده است. ما طبق قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد به محافظت از اپراتورهای اقتصادی اروپایی هستیم که با ایران تجارت مشروع دارند. به همین دلیل اتحادیه اروپا مقررات مسدود کننده را به‌روزرسانی کرد که قرار است روز هفتم ماه اوت به منظور محافظت از شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت مشروع دارند در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا اجرایی شود. در بخش دیگری ازاین بیانیه آمده است: طرف‌های باقی‌مانده برجام متعهد به کار روی حفظ و ادامه کانال‌های مالی موثر با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران هستند. کار ما روی این مساله و موضوعات دیگر شامل همکاری با کشورهای ثالث که مایل به حمایت از برجام و ادامه روابط اقتصادی با ایران هستند ادامه می‌یابد.
استقبال از کار چین
درپی خروج آمریکا از برجام، این کشور در تشویق چین برای قطع واردات نفت از ایران ناتوان بوده است. به گزارش انتخاب این اظهارنظر مشترک دو مقام آمریکایی است که عضو تیم مذاکره‌ کننده این کشور برای مجاب کردن کشورها در کاهش واردات نفت از تهران هستند. انتشار این خبر با استقبال ناتالی توچی، مشاور ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مواجه شد. وی در قالب پیامی توئیتری از اقدام چین مبنی بر مخالفت با خواست آمریکا در قطع واردات نفت از ایران استقبال و از این اقدام به عنوان گامی موثر برای حفظ برجام یاد کرد.
اجرای مرحله اول تحریم ها
رئیس‌جمهور آمریکا با امضای فرمانی، دستور اجرایی شدن مرحله اول تحریم‌های ایران را صادر کرد. دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی، دستور بازگرداندن مرحله اول تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران را که با امضای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) در سال ۲۰۱۵ میلادی لغو شده بود، صادر کرد.
گزینه‌های غیر از تحریم
وزیر امورخارجه آمریکا که روز دوشنبه و پس از دیدار از سه کشور جنوب شرقی آسیا سخن می‌گفت، اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی که قرار است علیه ایران اعمال شود، جزو ارکان اصلی سیاست‌های واشنگتن علیه تهران است. مایک پمپئو اعلام کرد که تحریم‌های جدید با شدت هرچه تمام‌تر اعمال شده و مادامی که جمهوری اسلامی رویه خود را تغییر ندهد، پابرجا باقی خواهند ماند. وی همچنین بیان داشت که دولت ترامپ آمادگی بررسی گزینه‌های دیگری غیر از تحریم را نیز دارد، اما چنین امری مشروط به ایجاد تغییرات بزرگ در سیاست‌های ایران خواهد بود. پمپئو بار دیگر ایران را به‌زعم خود بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان توصیف کرد و گفت: تهران نباید انتظار رفتاری برابر را در جامعه جهانی داشته باشد.