جنایت علیه کودکان یمنی







ندا آکیش
خبرنگار
 بیشترشان بین 10 تا 13 ساله بودند و داشتند به اردوی تابستانی می‌رفتند که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی اتوبوس‌شان را در نزدیکی بازار شهر ضحیان در استان صعده یمن هدف قرار داد و داغ این خوشی کودکانه را به دل قربانیان و خانواده‌هایشان گذاشت. در این حمله 50 نفر به شهادت رسیدند و 77 نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری المسیره یمن، حمله به اتوبوس حامل کودکان، معلمان و کادر آموزشی کشور یمن که ائتلاف نظامی عربی به رهبری عربستان سعودی انجام داد و اعضای صلیب سرخ جهانی نیز که در محل حضور دارند، حمله را تأیید کردند، آشکارترین سند کودک کشی بیش از سه سال عمر این ائتلاف است که باعث شد بسیاری از کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی این جنایت را محکوم کنند و خواستار ورود جدی جامعه بین‌الملل به بحران یمن و پایان بخشیدن به این کشتار شدند. اما ائتلاف متجاوز بی‌توجه به این محکومیت‌های جهانی، از کشتار دانش‌آموزان یمنی دفاع کرد و امریکا، اصلی‌ترین حامی غربی‌اش نیز نیروهای مردمی انصارالله یمن را مقصر اعلام کرد.
ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی حمله به اتوبوس حامل کودکان را حمله به مراکز پرتاب موشک‌های بالستیک حوثی‌ها و یک اقدام نظامی مشروع خواند و ادعا کرد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن به این موضع‌گیری سخنگوی ائتلاف متجاوز واکنش نشان داد و گفت: متجاوزان با توجیه جنایت‌های خود، اوج پستی و حقارت خود را نشان می‌دهند.
دفاع امریکا از کودک کشی در یمن
به گزارش «ایران» به نقل از الجزیره، در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، یکی از کودکانی که به همراه دو برادر کوچکترش در این اتوبوس بوده و زخمی شده نمی‌گذارد امدادگران و پزشکان زخم هایش را درمان کنند و ملتمسانه از آنها می‌خواهد که برادرانش را بیاورند. او می‌گوید: «من دو برادر دارم؛ حسن و یحیی، که از من کوچکتر هستند. برادرانم کجا هستند؟ تا برادرانم را نبینم هیچ کمکی نمی‌خواهم.» در حالی که دل شبکه‌های اجتماعی از این اظهار نظر کودکانه به درد آمده است، هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز با خودداری از محکوم کردن حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی، حق دفاع برای عربستان را محفوظ دانست و گفت، هنوز جزئیاتی از این حادثه دریافت نکرده است. وی ادامه داد: البته همیشه تلفات انسانی برای ما اهمیت داشته و از دو طرف می‌خواهیم به حقوق شهروندان احترام
 بگذارند.
نائورت همچنین با تکرار اتهام زنی‌هایش به ایران، مدعی شد: نگاهی به اوضاع یمن نشان می‌دهد که این حوثی‌ها هستند که همچنان به حملات خود علیه عربستان ادامه می‌دهند و با موشک‌های ایران زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان را منهدم می‌کنند. وی در پایان خطاب به خبرنگاران که او را سؤال پیچ کرده‌بودند، گفت: عربستان سعودی یک شریک مهم استراتژیک ایالات متحده در منطقه است و بیش از این نمی‌توانم اظهار نظر کنم.
این موضع‌گیری دولت امریکا در حالی است که برخی مقامات امریکایی در صفحه توئیتر خود به موضع دولت در قبال کشتار دانش‌آموزان یمنی انتقاد کردند. کریس مورفی، سناتور دموکرات امریکا نوشت: «امریکا از حملات هوایی حمایت می‌کند. این یعنی ما یک اتوبوس مدرسه را بمباران کردیم. عملیات بمباران یمن از سوی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده امریکا بیش از پیش عاری از حس مسئولیت پذیری شده است، غیرنظامیان بیشتری را به کشتن می‌دهد و تروریست‌ها را در داخل یمن تقویت می‌کند. ما باید به این کار خاتمه دهیم؛همین حالا.»
برنی سندرز، سناتور دموکرات نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «ایالات متحده امریکا رئیس جمهوری دارد که آنقدر «سرسخت» است که می‌تواند دستور دهد بچه‌های کوچک از آغوش والدینشان جدا شوند. اما آنقدر سرسخت نیست که بتواند درباره نقض حقوق بشر در عربستان سعودی سخن بگوید. »
واکنش‌های یمنی‌ها
به نقل از شبکه‌های اجتماعی، محمد علی الحوثی- رئیس شورای عالی انقلابی یمن- امریکا و انگلیس را مسئول اصلی جنایت صعده دانست و اعلام کرد: ما امریکا و انگلیس را مسئول اصلی جنایت صعده و سایر جنایت‌هایی می‌دانیم که ائتلاف متجاوز سعودی با استفاده از تسلیحات آنها مرتکب می‌شود. این جنایت و جنایت‌های پیشین ائتلاف متجاوز سعودی نشان می‌دهد آنان باوری به صلح ندارند. ما از روسیه، چین و فرانسه می‌خواهیم از شورای امنیت بخواهند برای محکوم کردن جنایت جدید متجاوزان در صعده نشست فوق العاده برگزار کند.
وزارت دفاع و نیروهای مسلح یمن هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: جنایت متجاوزان به یمن بدون پاسخ نخواهد ماند. این در حالی است که گزارش‌ها حاکی است، نیروهای یمنی یک فروند موشک بالستیک «کوتاه برد» را به سمت پایگاه ائتلاف سعودی در مارب شلیک کردند. همچنین در حمله موشکی به نزدیکی منطقه جبل الدود استان جیزان شماری از نظامیان ارتش سعودی و مزدوران آنها از جمله چند نظامی سودانی کشته و زخمی شدند.
واکنش‌های خارجی
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هدف قرار دادن اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز یمنی را محکوم کرد و ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این جنایت جنگی از مجامع بین‌المللی و حقوق بشری خواست به هر طریق ممکن مانع استمرار این جنایات از سوی کشورهای مهاجم به یمن شوند. وی با ابراز تأسف از استمرار حمایت تسلیحانی برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از عربستان سعودی و امارات افزود: آنان شریک در این جنایات جنگی هستند و باید پاسخگو باشند. فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد نیز خبر داد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان در صعده را بشدت محکوم کرده و خواستار انجام تحقیقات فوری، مستقل و شفاف در خصوص آن شده‌است. حزب‌الله لبنان و سوریه نیز این جنایت را محکوم کردند. بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، سوئد، بولیوی، هلند، پرو و لهستان، 5 عضو شورای امنیت نیز دیروز جمعه خواستار نشست فوری این شورا برای بررسی جنایت هولناک ائتلاف متجاوز سعودی در حمله به یک اتوبوس مدرسه در یمن شدند. تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار و 700 یمنی بی‌گناه شده و شمار کودکان قربانی از ۳ هزار نفر فراتر رفت است.