وزارت گردشگری و انقلابی دراقتصاد

تبدیل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگری به وزارت گردشگری با راي نمايندگان ملت در بهارستان، اميدها را براي توسعه صنعت گردشگري زنده كرد.
باتوجه به برنامه‌ریزی دقیق کارشناسان در این قسمت و تشکیل کارگروه‌هاي تخصصي، این صنعت بزرگ و پر درآمد گردشگری می‌تواند با تکیه بر گسترش برنامه‌ها و طرح‌های علمی و نوین توسعه يابد؛ توسعه‌اي كه دستاوردي همانند اشتغال‌زايي در اين روزگار سخت اقتصادي در بر داشته باشد.
صنعت گردشگري مي‌تواند قسمت بزرگي از نیروهای بیکار جامعه را در بخش توسعه فراگیر به مرور زمان، تحت حمایت و پوشش خود قرار داده و بر رونق توسعه خدمات زنجیره‌ای خود بیفزاید. رونق، توسعه و سرمایه‌گذاری گردشگری در کشورهایی همانند آمریکا ،کانادا ، روسیه ، چین ، هندوستان ، مالزی ، کره، انگلستان ، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و بخش‌های عظیمی در قاره آفریقا توانسته قسمت‌های مهمی از اقتصاد آنان را در بخش‌های ترانسفرهای هوایی، دریایی، زمینی، ریلی را توسعه و رونق بدهد. ساخت هتل اماکن اقامتی و خدمات وابسته به آن همانند عرضه مواد غذایی، رستوران‌ها، صنایع دستی بومی، فروش سوغات، خدمات آژانس‌های گردشگری، تورگردانان، مجریان داخلی و تورهای داخلی در کشور فعال ساخته است و با اشتغال و به‌کارگیری نیروها دراین بخش‌ها کمک شایانی به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی آن‌ها در کشور کرده‌است .
یکی از آثار و پیامدهای مثبت اقتصادی در راستای تاسیس وزارتخانه این است که با تاسیس وزارت گردشگری می‌توان از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت رهایی یافت؛چراكه این‌گونه اقتصاد وابسته نفتی بلای خانمان‌سوز، عدم توسعه در سایر بخش‌های کشور را به ارمغان آورده است و در ایران نیز باعث شده ما به‌عنوان فروشنده صرف نفت خام یا طلای سیاه در اقتصاد و معادلات جهانی همواره نگران فروش نوسانات بازار پرمخاطره و پر چالش سیاسی قیمت نفت باشیم، تا تعادل اقتصادی دولت در فرایند این بازار دچار بحران نشود. صنعت گردشگری برخلاف صنعت نفت باریسک کمتری اقتصاد کشور را در معرض تهدید خارجی و چالش‌ها و التهابات سیاسی قرار خواهد داد .


بنابراین با رویکرد موجود می‌توان از پتانسیل های اساسی و باارزش ایران درجهت توسعه صنعت گردشگری بالاترین بهره‌برداری را داشت. این توسعه تا زمانی پایدار خواهد بود که مسئولان و دولتمردان درجهت تقویت سیاست‌های حمایتی از این صنعت در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی باهماهنگی و وحدت رویه‌ای مناسب از وزارت گردشگری حمایت كنند.
به‌کارگیری سیاست‌هاي مشخص در برنامه‌های توسعه کلان کشور از وزارت گردشگری حمایت كرده و در داخل این وزارتخانه با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارشناس و ارائه برنامه‌های اصولی درجهت تقویت محتوی برنامه ‌ی براي اجرايي شدن اين سياست‌ها كوشيد.
با تخصیص بودجه‌های مناسب براي اجرای طرح های گردشگری در کلیه استان‌ها و شناسایی شاخص‌های گردشگری هر منطقه و تجهیز امکانات درجهت جذب گردشگران داخلی و خارجی، مي توان بسترهای لازم را طراحی و فراهم‌كرد.
روشن شدن موتور صنعت گردشگری هرچند نیاز به صرف وقت و برنامه‌ریزی کلان در سطح ملی کشور دارد و اراده ملی را طلب می‌کند ولی در دراز مدت می‌توان شکوفایی بزرگ اقتصادی را در زمینه ایجاد اشتغال همه جانبه نیروهای مورد نیاز این صنعت مشاهده كرد که رهایی از اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت از بزرگ‌ترین پیامدهای مثبت تقویت این صنعت در تشکیل و تاسیس وزارت گردشگری است.