روایت تکان‌دهنده نشنال جئوگرافیک از هویت جدید کتی پس از خودکشی

وقتی کتی انگشتانش را به آرامی روی صورتش کشید، می‌توانست جای زخم‌هایش را حس کند. دید او به خاطر عملی که کرده بود، تا حد زیادی بازگشته بود، اما او با دست زدن به صورتش می‌فهمید که پزشکان ساعت‌ها بر روی کدام بخش‌ها کار می‌کردند. او می‌توانست بخش‌هایی از صورتش را که متورم بود حس کند و همچنین بخش‌هایی که از دست رفته بود. به گزارش سی ان ان، این پیش از 21 سالگی کتی بود؛ او جوان‌ترین فرد در ایالات متحده آمریکا بود که عمل پیوند چهره را بر روی صورتش انجام داده بودند. عمل پیوند، سال گذشته به منظور بازگرداندن ساختار و عملکرد صورت کتی، مثل جویدن، نفس کشیدن و بلعیدن، صورت گرفته بود. کتی این ساختار و عملکردهای صورتش را در نوجوانی به خاطر تلاش برای خودکشی، با استفاده از شلیک گلوله از دست داده بود.
حالا کتی امیدوار است بتواند از این عمل تاریخی‌اش برای افزایش آگاهی عمومی در مورد عواقب خودکشی و اثرات مادام‌العمر آن و البته ارزش‌های زندگی قبلی، صحبت کند. چهره کتی روز سه‌شنبه بر روی مجله نشنال جئوگرافیک با تیتر «روایت یک چهره» چاپ و سرگذشت او به طور کامل روایت شد. در روزهای پیش از خودکشی، کتی با مشکلات احساسی زیادی مواجه شده بود. او به خاطر مشکلات مزمن دستگاه گوارش تحت عمل جراحی قرار گرفت و در روابط شخصی‌اش نیز به او خیانت شد. در همین وضعیت، مادر کتی، آلشیا نیز به طور ناگهانی از کار تدریس در مدرسه اخراج شد. در 25 مارس 2014، وقتی کتی 18 ساله بود، برادر بزرگتر او رابرت، صدای شلیک گلوله‌ای را شنید و سپس کتی را خونین در حمام خانه‌اش در می‌سی‌سی‌پی پیدا کرد.
کتی آن روز غم‌انگیز که صورتش را از دست داد را به یاد نمی‌آورد. کتی هیچ کدام از این چیزها را به یاد نمی‌آورد که او را در بیمارستان آکسفورد می‌سی‌سی‌پی بستری کردند؛ سپس او را به بیمارستان دیگری در ممفیس بردند و بعد از آن، کتی به کلینیکی در کلیولند در اوهایو فرستاده شد تا پس از 3 سال عمل پیوند چهره را بر روی صورتش انجام دهند. نخستین بار در ممفیس بود که پدر و مادر کتی، راب و آلشیا در مورد عمل پیوند چهره شنیدند. راب می‌گوید: «یکی از جراحان به ما گفت، این بدترین زخمی است که تابه حال دیده‌ام. اما او به من گفت که فکر می‌کند، تنها راهی که کتی بتواند زندگی عادی‌اش را با عملکردهای طبیعی صورتش به دست بیاورد، عمل پیوند چهره است.» راب می‌گوید: «من به او گفتم، پیوند چهره؟ منظورت چیست؟ دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد؟» وقتی به کتی هم گفتند که چنین روشی وجود دارد که می‌تواند عملکردهای طبیعی صورتش را بازیابد، او هم همانقدر متعجب و شوکه بود. کتی می‌گوید: «من نمی‌دانستم که این عمل چگونه است؛ اما وقتی پدر و مادرم به من توضیح دادند از اینکه می‌توانم دوباره صورتی داشته باشم، بسیار هیجان زده شده بودم.» عمل جزیی یا کامل پیوند چهره، عملی است که شامل جایگزینی تمام یا بخشی از چهره فرد با بافت‌های اهدا شده، از جمله پوست، استخوان، اعصاب و عروق خونی است. بر اساس اطلاعات کلینیک کلیولند، عمل کتی شامل پیوند پوست، پیشانی، پلک‌های بالا و پایین، حفره چشم، بینی، گونه‌های بالایی، فک بالا و نیم‌فک پایین، دندان‌های بالا و پایین، بخشی از اعصاب صورت، عضلات و پوست بود. به گفته سوزان گلدبرگ، سردبیر مجله نشنال جئوگرافیک از میان 40 نفری که در جهان عمل پیوند چهره را انجام داده‌اند، کتی، سی‌و‌نهمین نفری بود که آن عمل را انجام می‌داد. او می‌گوید: «این روایت، یکی از مهمترین روایت‌هایی بود که ما در یک سال گذشته در مجله چاپ کرده‌ایم. ما فکر می‌کردیم که داستان کتی، داستانی تکان‌دهنده و تاثیرگذار و الهام‌بخش است که همه‌چیز را در بر می‌گیرد، از سفر پرپیچ‌وخم زندگی انسانی تا پیشرفت‌های غیرمنتظره در علم و پزشکی.»