سی.ان.ان: بمبی که دانش‌آموزان یمنی را به خاک‌وخون کشید، ساخت آمریکا بود

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که بمب استفاده شده ازسوی ائتلاف عربی در یمن که به انهدام یک اتوبوس مدرسه در این کشور و کشته شدن 40 دانش‌آموز منجر شد، ساخت آمریکا بوده و در توافق تسلیحاتی وزارت امور خارجه آمریکا به عربستان تحویل داده شده بود.
به گزارش ایسنا، شبکه خبری سی.ان.ان با همکاری خبرنگاران یمنی و کارشناسان مهمات در این باره تحقیقات مستقلی انجام داده و گزارش داد که این سلاح که باعث کشته شدن 40 دانش‌آموز یمنی در استان صعده شد، یک بمب 227 کیلوگرمی هدایت لیزری موسوم به MK 82 ساخت کمپانی آمریکایی لاکهید مارتین آمریکا بوده است و آمریکا آن را به عربستان داده بود.
این بمب بسیار شبیه به همانی است که در اکتبر 2016 یک مراسم ختم در صنعاء را هدف قرار داد و باعث شد تا 155 تن کشته شده و صدها تن دیگر نیز زخمی شوند.
ائتلاف سعودی اطلاعات نادرست را باعث آن حمله دانست و اعتراف کرد که این حمله یک اشتباه بوده و مسئولیت آن را پذیرفت.


در مارس همان سال نیز حمله به یک بازار یمنی منجر به کشته شدن 97 غیر نظامی شد و در آن هم از یک بمب MK 82 ساخت آمریکا استفاده شد.
پس از حمله به مراسم عزاداری، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا فروش سلاح با تکنولوژی نقطه زن از جمله بمب‌های MK 82 به عربستان را به خاطر نگرانی‌های مربوط به مسائل حقوق بشری ممنوع کرد.
این ممنوعیت با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا و رکس تیلرسون، وزیر دفاع وقت در مارس 2017 برداشته شد.
سازمان ملل در گزارش سال 2016 خود درباره جنگ یمن نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را مسئول بخش مهمی از قربانیان غیرنظامی جنگ یمن دانست اما تنها چند روز پس از انتشار این گزارش و اعتراض شدید ریاض به آن، سازمان ملل متحد با عقب‌نشینی "عربستان را موقتا از فهرست عوامل کشتار کودکان در یمن خارج" کرد.
درحالیکه ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا در تلاش برای بررسی حمله به اتوبوس مدرسه است، سوالات زیادی ازسوی ناظران و گروه‌های حقوق بشری درباره مسئولیت آمریکا در این باره به وجود آمده است.
آمریکایی‌ها می‌گویند که تصمیمات درباره اهداف نظامی توسط ائتلاف عربی گرفته می‌شود و آنها دخالتی در آن ندارند اما درواقع عملیات را با فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان پشتیبانی می‌کند.
جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفته است:‌ ما برای ائتلاف درباره اهداف تصمیم‌گیری نمی‌کنیم.
بمباران گسترده «صنعاء» و «عمرانِ» توسط جنگنده‌های سعودی
جنگنده‌های رژیم سعودی طی دیروز حملات گسترده‌ای را به دو استان «صنعاء» و «عمران» یمن انجام دادند.طبق اعلام رسانه‌های یمنی، جنگنده‌های سعودی روستای «الغرزه» در عمران را طی هشت نوبت هدف حملات خود قرار داده‌اند.
به تلافی این عملیات، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه نظامی تازه تاسیس سعودی در شهر نجران واقع در جنوب عربستان را هدف حمله موشکی قرار دادند.به گزارش خبرگزاری رسمی سبا، موشک شلیک شده از نوع "بندر 1" و ساخت یمن بود که نیروهای متجاوز سعودی را در این شهر مرزی عربستان هدف گرفت.
در همین حال، رسانه‌های سعودی با تایید پرتاب این موشک، مدعی شدند پدافند هوایی ارتش این کشور یک موشک شلیک شده به نجران را رهگیری و منهدم کرده است.
حمله نظامی سعودی به یمن در سه سال گذشته نه تنها موجب از بین رفتن انقلاب نوپای مردمی یمن نشده، بلکه این جنگ خسارت‌های جانی و مالی زیادی را برای دو عضو فعال ائتلاف یعنی عربستان و امارات در برداشته است؛ به گونه‌ای که کارشناسان بر این باورند در خوشبینانه‌ترین حالت، هر روز جنگ برای دولت ریاض 200 میلیون دلار هزینه دارد.
سایر اخبار این روزنامه
آغاز عرضه سکه‌های پیش فروش شده مروری بر مکاتبات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با صدام حسین برای برقراری صلح و آزادیِ آزادگان دوازده نامه عمران خان رسما نخست‌وزیر پاکستان شد رونمائی از انزوای آمریکای ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ سی.ان.ان: بمبی که دانش‌آموزان یمنی را به خاک‌وخون کشید، ساخت آمریکا بود نماینده آشوریان در مجلس: جامعه آشوریان نیاز به پدرخواندگی آمریکا ندارند حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد توزیع سبد غذایی میان اقشار آسیب پذیر از شهریور نقشه شوم آمریکا بعد از مرگ داعش دکتر روحانی انتخاب نخست‌وزیر جدید پاکستان را تبریک گفت سخنی با بزرگان حوزه قم رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن سالگرد استقلال اندونزی: توسعه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، ثمرات ارزنده‌ای برای دو ملت و جهان اسلام خواهد داشت رئیس پلیس تهران اعلام کرد شناسایی 9 انبار 320 میلیارد تومانی محتکران در تهران فرمانده نیروی انتظامی: بزرگداشت یاد شهدا و ایثارگران باعث ارتقای روحیه ماموران ناجا می‌شود حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ حمایت مجدد چین و روسیه از ایران همزمان با تشکیل گروه اقدام ضدایرانی ترامپ