اروپایی ها در برجام خوب عمل کردند

وزیر امور خارجه گفت: اروپایی ها در اعلام پاینبدی به برجام و تعهد برای اقدامات لازم، خوب عمل کردند و اروپا در برابر متحد خود ایستاده است.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: مردم ما باید به این مهم افتخار کنند و امروز نزدیک‌ترین متحدان آمریکا به غیر از چند کشور همسایه ما، همراه آمریکا نیستند و انزوای آمریکا در دنیا در هیچ حوزه ای مانند برجام متبلور نشده است. وی با اشاره به موضع فدریکا موگرینی ،مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه در برابر تبلیغات آمریکا توضیح داد: اروپا باید از حرف فراتر برود. اروپایی ها می‌گویند برجام یک اتفاق امنیتی است و آن‌ها برای استفاده از منافع برجام باید هزینه کنند. ظریف تصریح کرد: اروپایی ها می گویند زمینه را فراهم می کنند كه قانون ضد تحریم های آمریکا عملیاتی شود و به کشورهای مختلف اعلام کردند که خرید نفت را ادامه دهند. این ها در حد اقدامات سیاسی است؛ باید در این زمینه هزینه شود و اروپایی‌ها بايد ایستادگی شرکت های خود در برابر آمریکا را عملیاتی کنند. در این زمینه هنوز اقدامی ندیدیم و اروپایی ها دو ماه در این زمینه فرصت دارند. وی گفت: روند کنونی مثبت بوده اما مسیر کامل برای ادامه برجام از سوی اروپایی ها طی نشده است. دنیا به این نتیجه رسیده که یک فرد براساس منافع شخصی خود نمی تواند برای بقیه تصمیم بگیرد و این را در رفتار اروپا، ترکیه، چین و روسیه می بینیم. وزیرامور خارجه کشورمان تاکید کرد: این یک اجماع جهانی است و اگر این اجماع متبلور شود یک دستاورد راهبردی برای دنیا رخ می دهد. ظریف ادامه داد: امریکایی‌ها به دنبال ایجاد فضای روانی هستند. آن‌ها در مذاکره جدی نیستند چراکه اگر دنبال مذاکره بودند از مذاکرات قبلی عبور نمی کردند و به قول رییس جمهوری «چرا پل را خراب کردند؟ »
وی توضیح داد:آمریکایی ها به دنبال فضای روانی هستند؛ البته مردم ما هوشیارتر از آنند که از این فضا تاثیر بگیرند. وزیر امور خارجه ادامه داد: یک شوک وارد شده و تاثیری بر فضای روانی گذاشته اما اجماع بین المللی که علیه فعالیت آمریکا شکل بگیرد این فضای روانی شکسته می شود؛ مردم ما با این فضا ناآشنا نیستند اما این فشارها موقتی است و دولت برای عبور از این فشارها برنامه های خوبی دارد. ظریف عنوان کرد: نیازمند انسجام هستیم و وقتی از این مرحله عبور کردیم قدرتمند تر خواهیم شد و شکست سیاست یکجانبه گرایی آمریکا در این صورت روشن تر می شود.
کنوانسیون، منافع ما را تامین می کند


وزیر امور خارجه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: شرایط ما خوب است و کنوانسیون خزر منافع ما را تامین می کند. هم رهبر انقلاب، هم رییس جمهوری و وزارت خارجه به تمامیت ارضی کشور حساس هستند و هیچ اقدامی که به ضرر تمامیت ارضی باشد در این کنوانسیون نیست. در حوزه تمامیت ارضی کنوانسیون مزایایی نیز برای ما دارد و در ادامه قرار شده اولین موضوع مورد بحث خط مبدأ باشد و تا این خط تعیین نشود آب‌های سطح، قابل تعیین نیست. ظریف گفت: گروهی در ایران در مقطعی مدعی بودند دریای خزر مشاع است؛ این مبتنی بر تصوری بود که مبنایی در قراردادهای 1921 و 1940 ندارد. دریای ایران و شوروی در جایی به کار برده شده اما این تصور که حق ایران از دریای خزر 50 درصد بوده تصور درستی نبوده است. دریا باید بر اساس توافق تمام کشورها تقسیم شود و در سطح دریا، اصول کلی بر اساس این کنوانسیون تعیین می شود .وی تصریح کرد: این کنوانسیون تاثیری بر بستر و زیر بستر ندارد و توافقات در این زمینه دو جانبه یا سه جانبه خواهد بود.
صحبت ها با آذربایجان شروع شده و با ترکمنستان نیز ادامه می یابد
وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: مانع از این شدیم که بدون حضور ایران درباره خزر تصمیم گیری شود. کنوانسیون 1921 و 1940 مرجعی را برای رسیدگی به اختلافات معرفی نکرده است. ضمن اینکه این معاهدات مرزی نبوده و مرجع رسیدگی قضایی نیز در آن‌ها تعیین نشده است.
ظریف تاکید کرد: به دوستانی که می‌گویند باید به یک دیوان بین المللی مراجعه کنیم باید گفت که دیوان مبنای صلاحیتی در این کنوانسیون ها نداشته است. سهم 50 درصدی ایران از خزر اشتباه است.تصور کنید ایران در دریای خزر 50 درصد سهم داشته باشد، در این صورت ترکمنستان و آذربایجان سهمی ندارند.
وی اظهار کرد: سهم 50 درصد وجود نداشته است. متاسفانه در زمان رژیم گذشته به دلیل وابستگی، دولت شوروی حتی یک لحظه اجازه نداد که از خط موهوم آستارا - حسینقلی یک قدم بالاتر بروند و یک قطره از نفت باکو نیز به ایران نرسید. وزیر امور خارجه تاکید کرد: آنچه بعد از جمهوری اسلامی انجام شد این بود که اجازه ندادیم در این حوزه که نزدیک 20 درصد است اقدامی بدون حضور ایران رخ دهد.
به گفته ظریف، اولین کشتی جدی ایران سال 1368 وارد خزر شد و اولین ناو جنگی اوایل دهه 80 شمسی بود که این اتفاقات به برکت عزتمندی جمهوری اسلامی ایران رخ داد.