بازی خطرناک نتانیاهو در جنوب غزه


گروه سیاسی: گزارش‌های رسانه‌ای و قراین میدانی از نزدیک بودن حمله رژیم اسرائیل به رفح حکایت دارد. در شرایطی که تبادل پیام‌ها میان تل‌آویو و حماس برای توافق صلح در جریان است اما به نظر می‌رسد نتانیاهو و کابینه تندرو او هیچ برنامه‌ای برای توقف کامل جنایات و بازگشت شرایط نوار غزه به وضعیت عادی ندارند. نتانیاهو بازی‌ای خطرناک را آغاز کرده که نتیجه آن می‌تواند گرفتن جان هزاران و شاید دهها هزار انسان باشد.
به گزارش «تجارت»، افزایش نگرانی‌ها نسبت به گسترش جنگ و شکست مذاکرات صلح در شرایطی است که فتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه اعلام کرده که در جنگ غزه از هفتم اکتبر تاکنون که ۲۰۵ روز از آن می‌گذرد، ۳۰۵۲ کشتار توسط ارتش رژیم اشغالگر رخ داده است. ۴۱ هزار و ۴۵۴ نفر شهید و مفقود شده‌اند. ۳۴ هزار و ۴۵۴ شهید به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. ۱۴ هزار و ۸۷۳ تن از شهدا کودک هستند. ۳۰ کودک نیز بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

خیز نتانیاهو برای حمله بزرگ بهر فح
شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد تلاش‌هایی در پشت صحنه برای دستیابی به توافقی که شامل توقف درگیری و به دنبال آن آزادی اسرا و عادی‌سازی روابط با عربستان است، وجود دارد. نیر دفوری، تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۲ عبری‌زبان اعلام کرد کسانی که در روزهای اخیر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم صهیونیستی صحبت کرده‌اند متوجه شدند که او در حال حاضر نمی‌خواهد پایان جنگ را مهار کند و این مسأله‌ای است که در مذاکرات گنجانده شده است و می‌تواند تأثیر اساسی داشته باشد. «اسرائیل هیوم» نیز دیروز –یک‌شنبه- نوشت: اسرائیل آماده پاسخگویی به تمام خواسته‌های حماس به جز اعلام پایان جنگ پس از دوره تبادل اسرا است. این رسانه گزارش داد: اسرائیل قصد دارد ۱۰ روز تا ۲ هفته را برای دستیابی به توافق با حماس به منظور آزادی شماری از اسرا اختصاص دهد. در سوی مقابل، کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای گفت، رژیم صهیونیستی در حال آماده‌سازی برای یک عملیات نظامی بزرگ در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه است. «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: «نگرانی من در حال حاضر این است که ارتش اسرائیل قصد انجام چه کاری را دارد، چه کمک نظامی از سوی ایالات متحده به اسرائیل وجود داشته باشد یا خیر. به نظر می‌رسد آمادگی برای مداخله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ در رفح وجود دارد.» وی همچنین ادامه داد: «همه ما به شدت نگران احتمال حمله در رفح هستیم. بیش از ۱.۴۵ میلیون آواره در حال حاضر در جنوب متمرکز شده‌اند. چنین عملیاتی در میان تجمع بزرگ انسانی انجام می‌شود. نه تنها ما، جامعه بین‌المللی و همه کشورهای عضو اعلام کرده‌اند که این تهاجم نباید رخ دهد.»

افزایش هشدارها نسبت به وثوع فاجعه بزرگ در صورت حمله به رفح
همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌های نسبت به احتمال گسترش دایره جنگ به رفح، هشدارها نسبت به وقوع فاجعه انسانی و سیاسی در این این منطقه افزایش پیدا کرده است. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه جنگ غزه باید پایان یابد گفت که حمله به رفح بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ فلسطین خواهد بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد که در ریاض پایتخت عربستان درحال برگزاری است، گفت: از جامعه‌ بین‌المللی می‌خواهیم که فلسطین را به عنوان عضو کامل سازمان ملل به رسمیت بشناسد. اسرائیل اکنون سه چهارم نوار غزه را ویران کرده و اوضاع این باریکه بسیار اسف‌بار است. اگر اسرائیل به رفح حمله کند بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ ملت فلسطین رخ خواهد داد. باید یک راه‌حل سیاسی ایجاد شود و بر اساس آن غزه، کرانه‌باختری و قدس به عنوان یک دولت فلسطینی به رسمیت شناخته شوند. محمود عباس خاطرنشان کرد: من نگران این هستم که اسرائیل بعد از غزه به سمت کرانه‌باختری بیاید و مردم آن را مجبور به کوچ کردن به سمت اردن کند. ما خواستار پایان جنگ و کمک به مردم غزه هستیم و به طور قاطع کوچاندن فلسطینی‌ها از نوار غزه و کرانه‌باختری را نمی‌پذیریم. از آمریکا می‌خواهیم که از اسرائیل بخواهد عملیات نظامی در رفح انجام ندهد. از کشورهای اروپایی می‌خواهیم که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند همانگونه که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند. در سطحی دیگر، مشاور نخست‌وزیر قطر با اظهارنظر درباره مذاکرات متوقف‌شده میان حماس و تل‌آویو، تأکید کرد عملیات رژیم صهیونیستی در رفح به اسرای صهیونیست آسیب می‌زند و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در غزه می‌شود. ماجد الانصاری، مشاور نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با روزنامه «هاآرتص» که نخستین مصاحبه وی با رسانه‌های صهیونیستی است، گفت: ما نگران این هستیم که عملیات اسرائیل در رفح به اسرای اسرائیلی آسیب بزند و همچنین منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود. هرگونه تنش، زندگی اسرای اسرائیلی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به معنای مرگ تعداد بیشتری از غیرنظامیان در غزه است. الانصاری که سخنگوی وزارت خارجه قطر هم هست،‌ گفت: ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که عملا در آن مذاکرات متوقف شده است و دو طرف بر مواضع خود پافشاری می‌کنند برای همین رسیدن به یک نتیجه بسیار دشوار است. در توافق نخستی که بعد از یک هفته از هم فروپاشید، ما امیدوار بودیم که شاهد انعطاف، جدیت و پایبندی بیشتری از سوی دو طرف باشیم. به نظر من ما برخورد مثبتی با تیم‌های مذاکره‌کننده در دوحه داشتیم اما متاسفانه این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید و همین مسئله باعث شد تا ما در میانجیگری خود ارزیابی کنیم و همچنین یک ارزیابی مجدد در جدیت دو طرف داشته باشیم. اگر ما ببینیم که مذاکرات به یک مرحله ناامیدکننده رسیده است، باید در موضع خود بازنگری کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم در این روند مفید باشیم چرا که نمی‌خواهیم از ما به عنوان بخشی از روند طولانی کردن دوره جنگ استفاده شود.

افزایش انتقادات داخلی از جنگ طلبی نتانیاهو



همزمان با تلاش‌های نتانیاهو برای گسترش جنگ در غزه، موج انتقادات از او و کابینه‌اش به شکل بی‎سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است. برای نمونه، «شیمون شفر» تحلیلگر سیاسی روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» امروز گفت: پس از گذشت بیش از ۲۰۰ روز از جنگ، نتانیاهو و گانتس به ما قول دادند که جنگ در رفح حماس را نابود خواهد کرد اما امکان آن وجود ندارد. شفر در ادامه اظهار کرد: ما الآن باید بهای خواسته شده را بپردازیم و عزیزانمان را به هر قیمتی از غزه برگردانیم تا این جنگ که مانندی برای آن نمی‌شناسیم، متوقف شود، البته ما چیزی درباره ۱۰۰ هزار اسرائیلی که آواره شدند، نمی‌گوییم. این تحلیلگر افزود: پیدا کردن کلمات برایم سخت است به همین دلیل تنها می‌گویم، کافی است وقت آن رسیده که ما مردم، این کابینه شرور به ریاست بنیامین نتانیاهو را که از پذیرش مسؤولیت نقش خود در فاجعه هفتم اکتبر امتناع کرده و همچنان ما را به سمت پرتگاه می‌برد، جایگزین کنیم.
همچنین، رونین برگمن، تحلیلگر صهیونیست گفت: به‌زودی حجم توهماتی که کابینه و ارتش درباره جنگ غزه و نزدیک بودن اهداف آن به خورد اسرائیلی‌ها داده‌اند، آشکار خواهد شد. ارتش اسرائیل موضع خود را درباره جدا کردن شمال غزه از جنوب آن تغییر داده است. این در حالی است که قبلا به شدت با این اقدام موافق بود و اکنون خواهان لغو آن است. وی افزود: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در طول ماه‌های گذشته این توهم را به اسرائیلی‌ها داد که فشار نظامی به آزادی اسرا کمک خواهد کرد و این اتفاق نیفتاد. حماس از زمان ارائه پیشنهاد خود در حدود پنج ماه پیش مواضعش را تغییر نداده است و این اسرائیل است که دارد از درخت پایین می‌آید. به گزارش خبرگزاری سما، این تحلیلگر گفت: اگر ارتش به رفح حمله کند احتمالا دیگر اسرای زنده‌ای را نخواهیم یافت و در آن صورت دیگر نتانیاهو چیزی ندارد که به خورد اسرائیلی‌ها بدهد.