سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در خانه ابدی آرام گرفت

مراسم تشییع سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون و خالق آثار ماندگاری همچون کیف انگلیسی و کلاه پهلوی دیروز از مقابل خانه سینما 2 با حضور جمعی از هنرمندان و مردم برگزار شد.
به گزارش ایرنا، علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما،در این مراسم مرحوم ضیاءالدین دری را فردی وفادار به استقلال و تمامیت ارضی کشور دانست و گفت:سریال‌های کیف انگلیسی و کلاه پهلوی محصول این وفاداری بی‌چون و چرا بود.
وی افزود: ضیاء الدین عاشق و شیفته کارش بود و آگاهی و دانش وسیعی از تاریخ داشت و قهرمانان کشور را دوست داشت؛ کار فیلم تلویزیونی سنجر خان تمام و 26 قسمت آن نوشته شده بود.
وی خاطرنشان کرد: به خانواده‌اش در بیمارستان گفتم از ایشان روحیه گرفتم چون با وجود بیماری و پیوند کبد امیدوار بود تا شهریور کار ساخت سریال تلویزیونی سنجرخان را آغاز کند.


معاون رئیس صدا و سیما اضافه کرد: مرحوم دری به شدت بیگانه ستیز بود؛ بیگانه ستیزی نه به معنای نفی دیگران بلکه به این معنا که مخالف کسانی بود که استقلال کشور را نمی‌خواستند و کیف انگلیسی و کلاه پهلوی دو روایت از این وفاداری به کشور بود.
به گفته دارابی مرحوم دری بسیار علاقمند بود فیلم سینمایی برای حضرت زینب بسازد، اما اجل به وی مهلت نداد.
قطب الدین صادقی بازیگر، کارگردان و مدرس سینما نیز به عنوان دیگر سخنران آیین تشییع ضیاء الدین دری گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کارهای دری که کمتر در کسی دیده می‌شد نوع آفرینش شخصیت‌ها با یک عقلانیت خاص بود درحالی که روابط ریز و درشت انسان‌ها را به خوبی مدیریت می‌کرد.
وی افزود: بسیار متاسفم که او نتوانست مجموعه سنجرخان یکی از سرداران بزرگ قوم کرد که در مقابل روس‌ها ایستاد را بسازد و من لذت همکاری دوباره با او را حس کنم چرا که قرار بود به عنوان بازیگر و مشاور در این پروژه در کنارش باشم.
صادقی ادامه داد: در زمان ساخت کیف انگلیسی دو ماه در پاریس با یکدیگر بودیم هیچ گاه یادم نمی‌رود شب‌ها تا صبح نمی‌خوابید و دو بار تا مرز مرگ رفت، به واقع فردی این قدر عاشق و با احساس مسئولیت بالا در هنر ایران ندیده ام.
این استاد دانشگاه گفت: بزرگ‌ترین فضلیت دری ایمان آگاهی و عشق به کار نبود بلکه او هنر را با مردم عجین کرد و هیچ اثری خلق نکرد مگر به آن اعتقاد راسخ داشت.
وی خاطر نشان کرد: این‌ها انسان‌های بزرگی هستند نماد و سمبل، باید آنها را دوست داشت و به جوانان گفت می‌توان با تلاش مثل افرادی چون دری شد.
مریلا زارعی بازیگر سینما و تلویزیون نیز درمورد مرحوم دری، گفت: استاد در تاریخ غور می‌کرد و حقیقتی را به تصویر می‌کشید که در دنیای امروز گم شده است.
زارعی افزود: امروز حقیقت دیگری را به نام مرگ شاهد هستیم که روزی به سراغ تک تک ما هم خواهد آمد.
مرحوم سید ضیاءالدین دُری، بیست و هفتم تیرماه 97 به دلیل نارسایی مزمن کبدی و نارسایی کلیه از بخش اورژانس بیمارستان تهران به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد و یک روز بعد درگذشت.
برای این کارگردان شناخته شده سینمای ایران در دوم مرداد ماه جاری عمل پیوند کبد انجام شد اما وی پس از تحمل یک دوره بیماری به دلیل شدت ضعف عضلانی و به دنبال آن نارسایی کلیوی صبح جمعه گذشته در این مرکز درمانی درگذشت.
سایر اخبار این روزنامه
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: برنامه احداث 50 هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید مقامات سعودی خطیب مسجدالحرام را بازداشت کردند کارشناس عراقی: آمریکا در صدد افزایش پایگاه‌های خود در عراق است دروغگویی؛ریشه بسیاری از مشکلات مرثیه‌ای برای امت اسلامی پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست در گفت‌وگو با سی ان ان ظریف: آمریکایی‌ها باید از خواب ناز بیدار شوند سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در خانه ابدی آرام گرفت واکنش شدید مراجع و علمای قم به جریان انحرافی تجمع فیضیه حوزه علمیه استقلال می‌خواهد همزمان با جشن بزرگ عید قربان انجام می‌شود قربانی بیش از 1000 راس گوسفند در کهریزک رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی، مثبت و قابل قبول است پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به حجاج بیت‌الله الحرام: فلسفه برائت از مشرکان هوشیاری در مقابل سیاست شیطانی آمریکاست