هاشمي هميشه زنده می‌ماند

آرمان- سهیل ثابت: تا کنون بسیار درباره آیت‌ا... هاشمی آرا، عقاید و نظرات ایشان در حوزه‌های مختلف در همایش‌های متفاوت سخنرانی شده، اما هنوز بدان صورت که باید به ابعاد شخصیتی آیت‌ا... پرداخته نشده است. عملکرد هاشمی را می‌توان برگ برگ از قبل از انقلاب تا کنون مثل کتابی ورق زد و از هر دوره‌ای چیز جدیدی دریافت. در این راستا چندی پیش طرحی مبنی بر تبدیل منزل آیت‌ا... هاشمی به موزه مطرح شد. از این رو قرار است این موضوع همزمان با زادروز آیت‌ا... تحقق یابد و محل زندگی ایشان به خانه-موزه هاشمی تبدیل شود. همچنین همراه با این افتتاح قرار است همایشی با عنوان «عبور از بحران و توسعه ایران با نگاهی به رویکرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی» با حضور برخی از سران و مقامات برگزار شود. باید دید با افتتاح خانه-موزه آیت‌ا... چه میزان از زندگی وی به روایت در خواهد آمد.
مردی برای تمام فصول
شاید اگر با گذشت 40 سال از انقلاب از انقلابیون بگوییم بی‌شک نخستین نامی که به ذهن می‌آید، هاشمی رفسنجانی است. شخصی که بیش از سایرین مورد وثوق امام(ره) بود و به نوعی از ابتدای انقلاب تا آخرین روز حیاتش انقلاب را چون چشم خود می‌دید. شاید به همین دلیل بود که در هیچ مقطع زمانی حتی در سخت‌ترین مقاطع از تحولات عرصه سیاست کشور رنجیده خاطر نشد و همچنان در راستای اعتلای نام ایران، عمران و آبادی کشور و رفاه مردم کوشید. آیت‌ا... از معدود اشخاصی بود که در هر دوره زمانی در موقعیتی ممتاز قرار داشت و آنجا را به بهترین نحو اداره می‌کرد. در زمان فرماندهی جنگ، ریاست مجلس، ریاست جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام بیش از آنکه آن مقام و جایگاه به ایشان اعتبار بخشد، این نام هاشمی بود که بدانجا اعتبار می‌بخشید. آیت‌ا... از انقلابیونی بودکه زمان و زمانه خویش را می‌شناخت و تلاش می‌کرد همگام با مسائل روز پیش برود. مرحوم هاشمی بسیار صبور بود و همواره در هر مساله‌ای منافع ملی و مصالح مردم را رعایت می‌کرد. سینه آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی طبق گفته خودش، گنجینه اسرار نظام و جریان‌های گوناگون در مقاطع مختلف قبل و بعد از انقلاب بود و جریانات مخالف و متحجر از نقل هر چند کوچک این اسرار و بر ملا شدن آن برای آینده خود در هراس بودند، از این جهت بود که همواره وی را آماج تهمت‌ها و تخریب‌های خود قرار می‌دادند. اما آیت‌ا... با لبخندی که صبر را خسته کرده بود می‌گفت: «هرکس بد ما به خلق گوید ما دیده او نمی‌خراشیم». همین رویه و منش آیت‌ا... بود که اصلاح‌طلب و اصولگرا وی را به عنوان شخصیتی ملی و حتی فراملی می‌شناختند، چرا که ایشان شخصیتی بین‌المللی داشت و سیاستمداران جهان از او به نیکی و بزرگی یاد می‌کنند. همین مجموعه اوصاف بود که به او شخصیتی چند وجهی بخشیده بود و لقب مردی برای تمام فصول را بحق بدو بخشیده بود.
امیرکبیر


امروز با رحلت آیت‌ا... صفوف انقلابیون خالی‌تر شده و اکنون که حدود یک سال و نیم از رحلت ایشان می‌گذرد، تازه در تندباد حوادث روزگار می‌فهمیم که کشور چه استوانه محکم و قابل اتکایی را از دست داده است. شاید اگر اکنون آیت‌ا... در قید حیات بود مانند دوره اول به رئیس‌جمهور مشاورت‌هایی را جهت خروج از وضع فعلی ارائه می‌کرد. هاشمی خود را وقف انقلاب کرده بود و مشاهده می‌شد که هر چه به خود او می‌گفتند او با متانت و صبوری گذشت می‌کرد، اما در مقابل زیان‌های وارده به کشور و نظام می‌ایستاد. هاشمی از راست قامتان عرصه تاریخ بود، از انقلابیون خستگی ناپذیری که هیچ‌گاه از تلخی روزگار، هجمه‌ها و حملات نرنجید. آیت‌ا... مولف چیره دستی بود که از یک طرف تفسیر راهنمای قرآن می‌نوشت و از سوی دیگر امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار را. به همین جهت است که ایشان را امیرکبیر ایران می‌نامند چون هم در باطن هم در عملکرد به امیرکبیر می‌ماند و مانند او سودای سعادت و اعتلای وطن در سر داشت. آیت‌ا... به علم ودانش نیز نگاه وسیعی داشت. از این جهت بود که دانشگاه آزاد اسلامی را که بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری خاورمیانه است، تاسیس کرد و اسباب تحصیل بسیاری از جوانان مشتاق و علاقه‌مند به تحصیل که در دانشگاه‌های دیگر پذیرفته نمی‌شدند، فراهم شد. او آزادمردی آزاداندیش بود و سال‌ها باید بگذرد تا جامعه بفهمد هاشمی که بود و چه خدماتی برای انقلاب و کشور کرد.
افتتاح خانه - موزه هاشمی
همایش «عبور از بحران و توسعه ایران با نگاهی به رویکرد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی» همراه با آیین افتتاح خانه - موزه هاشمی برگزار می‌شود. ایسنا نوشت: این همایش روز شنبه، سوم شهریور همزمان با زادروز آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره 2 جماران با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی برگزار می‌شود. بخشی از این همایش، میزگردی است با موضوع «چالش‌های امروز و راهکارهای هاشمی». اکبر ترکان، حسین علایی، مجید قاسمی، فریدون وردی‌نژاد و محسن هاشمی رفسنجانی سخنرانان این همایش هستند. همچنین در این روز خانه محل زندگی آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که به موزه تبدیل شده، با حضور شخصیت‌ها و مقامات بازگشایی می‌شود. در این همایش، نهاد ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، انجمن اندیشه و قلم و دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی با یکدیگر همکاری دارند. همچنین خانواده آیت‌ا... ‌هاشمی رفسنجانی(ره) به مناسبت افتتاح خانه- موزه ایشان اطلاعیه‌ای منتشر کردند. جماران نوشت، در این اطلاعیه آمده است: شنبه سوم شهریور ماه، در زادروز تولد آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، خانه- موزه ایشان، در منطقه جماران، افتتاح خواهد شد. این خانه که پس از ترور نافرجام آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ به دست متحجرین و افراطیون آن زمان، تا آخرین روز حیات پر فراز و نشیب و پر مسئولیت‌شان به دستور و توصیه حضرت امام(ره) مبنی بر ضرورت حفاظت از شخصیت‌های ارزنده انقلاب، محل سکونت ایشان و خانواده‌شان بود، سندی متقن و گویا در رد ادعای بازهم متحجرین وافراطیون کینه‌ورزی است که زندگی آن مفسر قرآن، مبارز نستوه، امین امام راحل و فرمانده هشت سال دفاع مقدس را، اشرافی‌گری و محل سکونتش را کاخ، به جامعه القا و معرفی می‌کردند. در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: راه‌اندازی این خانه - موزه، بهترین فرصت را برای مردم فهیم و وفادار، به خصوص جوانان غیور، فراهم می‌کند تا به حق‌الیقین در یابند که مدعیان دروغین سجایای اخلاقی، ارزشی، چگونه در همه سال‌های حیات آن «زبرالحدید» حضرت امام خمینی(ره) ابتدایی‌ترین اصول انسانی، اسلامی و اخلاقی را در حق ایشان زیر پا می‌گذاشتند. پس از مراسم افتتاح که با حضور جمعی از دوستداران آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برگزار می‌شود خانه - موزه برای بازدید عموم مردم، مسئولان و گروه‌های مختلف جامعه با هماهنگی قبلی، باز خواهد بود. چگونگی برنامه‌های این بازدید و هماهنگی‌های لازم، در اسرع وقت متعاقبا به اطلاع عموم خواهد رسید.