آغاز دوران حساب کشی

هادی محمدی – روز گذشته سرانجام، دادگاه های علنی مبارزه با فساد، فعالیت خود را آغاز کرد. همزمان اعلام شد که  38 نفر از مدیران شرکت های واردکننده موبایل با ارز دولتی بازداشت شدند تا با این دادگاه ها و دستگیری ها، روند برخورد با فساد با جدیت بیشتری پیگیری شود.پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی که برای اولین بار به صورت علنی و با اجازه اعلام نام برگزار شد، با تشریح شکایات شاکیان پرونده از سوی نمایندگان و وکلای آن ها به پایان رسید. اتهامات اصلی متهم شامل کلاهبرداری برای تحصیل 322 هزار تن قیر، مشارکت در کلاهبرداری به مبلغ 50 میلیارد تومان از دو بانک و کلاهبرداری به مبالغ 57 و 70 میلیارد تومان از یک شرکت و یک صرافی است.به گزارش خراسان در ابتدای این جلسه قاضی ابوالقاسم صلواتی گفت: این جلسه پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات این فرد است.وی با بیان این که تشکیل این پرونده قبل از استجازه آیت ا... آملی لاریجانی از رهبر معظم انقلاب  بوده است، اظهار کرد: با توجه به این مسئله و این که تا این لحظه رئیس قوه قضاییه هم دستوری برای انتشار تصویر متهم نداشته است، تصویر وی در رسانه ها نمی آید.قاضی صلواتی با بیان این که این پرونده چهار سال در دادسرا طول کشیده است، تصریح کرد: کیفرخواست این پرونده ۳۲۵ صفحه است و ۳۳ متهم دارد که پنج متهم از این تعداد فراری هستند.
فهرست اتهامات؛ از بانک و صرافی تا قیر و بیمه
صلواتی با اشاره به این که اتهامات متهم ردیف اول در جلسه اول قرائت شده است و به این دلیل تنها عناوین اتهامی متهم قرائت می شود، افزود: افساد فی الارض از طریق کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت نفت جی در حدود بیش از ۳۲۲ هزار تن قیر و کلاهبرداری از شرکت بیمه ایران ، همچنین مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی با وصف سردستگی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و مشارکت در کلاهبرداری از بانک گردشگری به مبلغ ۹ میلیارد تومان از دیگر عناوین اتهامی متهم است.وی خاطرنشان کرد: مشارکت در کلاهبرداری با شبکه چند نفری از شرکت ثامن مجد به میزان ۵۷ میلیارد تومان و کلاهبرداری از شرکت صرافی نوین به مبلغ بیش از ۷۰ میلیارد تومان از دیگر عناوین اتهامی متهم به شمار می رود.قاضی رسیدگی کننده به پرونده به دیگر اتهامات حمید باقری درمنی اشاره و تصریح کرد: توهین به کارمند دولت و پرداخت رشوه به مبلغ ۱۵ هزار دلار و ۱۰ میلیون تومان در پرونده این متهم دیده می شود.در ادامه شکات پرونده به بیان شکایات خود پرداختند. وکیل مدافع شرکت  نفت جی با اشاره به پرداخت رشوه و پورسانت به برخی مدیران وقت شرکت نفت جی گفت:‌ متهم تعدادی خودروی لوکس و شمش طلا و وجوهی برای خرید ویلا و شرکت در ترکیه به مدیران وقت شرکت موکل تحویل داده است.وی بیان کرد: اقدامات متهم سبب شده تا این شرکت در سال 90 که قطب اصلی صادرات قیر در خاورمیانه بوده است اعلام ورشکستگی کند ضمن این که فروش قیرها توسط متهم به 30 درصد زیر قیمت بازار در بعد بین‌المللی و داخلی زمینه‌ساز بروز مشکلاتی شده است.
وکیل مدافع: موکلم طلب نفت جی را داده است


سمیه سادات قدمگاهی وکیل مدافع باقری نیز در جمع خبرنگاران با رد اتهامات وارد شده به موکلش گفت : پرونده موکل من یک دعوای حقوقی است و او بسیاری از بدهی خود را پرداخت کرده و در واقع  اتهامات موکل من آن طور که در کیفرخواست آمده نیست و تنها شاکی موکل من شرکت نفت جی است.وی در خصوص اتهام فساد فی الارض مطرح شده در کیفرخواست و همچنین اتهامات متهمان فراری نیز گفت: بابت افساد فی الارض تعجب کردم، چرا که آقای «نصیری» از متهمان فراری این پرونده اتهاماتش بسیار سنگین تر از باقری است اما برای آقای نصیری اتهام افساد فی الارض مطرح نیست.
حاشیه های دادگاه مفسد اقتصادی
*به دلیل همزمانی دادگاه رحیم مشایی با دادگاه باقری درمنی ، نیروهای انتظامی به صورت گسترده در خیابان معلم به عنوان محل استقرار دادگاه انقلاب اسلامی حضور داشتند.
*یکی از شکات به نامه ای از حمید باقری به شرکایش از زندان اشاره کرد که در آن جا به صدها ملک در شهرهای مختلف کشور و حتی در ترکیه و بوسنی و هرزگوین اشاره شده که وی به خاطر ممنوع المعامله بودن به نام دوستان و اطرافیانش کرده بود.
*متهم که از توجه خبرنگاران و عکاسان به وجد آمده بود گفت: بالاخره ما هم معروف شدیم!
 
   خبر مرتبط
38 مدیر از 40 شرکت واردکننده موبایل بازداشت شدند

رئیس اتحادیه فناوران رایانه از بازداشت تمام وارد کنندگان موبایل با ارز دولتی خبر داد و افزود : این افراد اکنون در زندان هستند .به گزارش فارس؛ میرمهدی اظهار کرد: از مجموع 40 شرکت وارد کننده گوشی 38 نفر از مدیران این شرکت ها بازداشت و اکنون در زندان هستند. وی با اشاره به این که این افراد در انتظار محاکمه به سر می‌برند، گفت:‌ این ها همان کسانی هستند که ارز 4200 تومانی برای واردات موبایل گرفته و مرتکب تخلف شده‌اند.