روحانی در جلسه سوال مجلس از رئیس‌جمهوری چه گفت؟ پاسخ‌های مصلحتی

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: مجلس و دولت، هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و می‌بینند و این بار مسئولیت را با همکاری یکدیگر باید به مقصد برسانند.
به گزارش ایلنا، حسن روحانی صبح دیروز در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم توصیه‌هایی که رهبری به من فرمودند را بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم. امروز را روز مبارکی برای دموکراسی، کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند، پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان جمهوری اسلامی است که همه مسئولان باید پاسخگو باشند؛ هر کدام در چارچوب وظایف و قانون که برای همه مقرر کرده است.
ستاد مبارزه با قاچاق تنها به قوه اجرائیه وصل نیست
وی درخصوص اولین سوال در زمینه قاچاق کالا و ارز گفت: همه می‌دانید مبارزه با این موارد با فرمان رهبری آغاز شد و بعد نمایندگان محترم مجلس در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند و دولت همه آیین‌نامه‌های آن را تدوین کرد و ابلاغ کرد و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مبارزه با قاچاق و اتصال سامانه‌ها به هم تهیه شد. چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ جنس از بیرون می‌آید، کالای ما به بیرون منتقل می‌شود، وقتی برای کالاهایی در داخل یارانه می‌دهیم و قیمت متعادل نیست و یارانه‌ای است، خود به خود این کالا تمایل پیدا می‌کند به خارج برود. چون قیمت خارج و داخل نامتعادل است. هرچه قیمت ارز پایین بیاید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود؛ هرچه ارز بالا برود واردات کنار و به عکس خروجی بیشتر می‌شود اساس برای جلوگیری از قاچاق، تولید با کیفیت داخلی است همه باید به تولید داخلی کمک کنیم. اگر اینطور باشد معنی ندارد قاچاق وارد شود، مگر جنس‌هایی که از نظر فرهنگی ما نمی‌توانیم به سمت آن برویم و کسی در گوشه و کنار متقاضی آن باشد. وی با طرح این سوال که ما چطور توانستیم از ۲۵ میلیارد دلار قاچاق برسیم به ۱۲.۵ میلیارد دلار گفت: در عرض چهار سال و خرده‌ای این اتفاق افتاد! این تحول چطور ایجاد شد؟ ستاد مبارزه با قاچاق به قوه اجرائیه تنها وصل نیست و نیروهای مسلح و قوه قضائیه هم نیروهای‌شان در این ستاد است همه با هم داریم تلاش می‌کنیم آمار و ارقام این ستاد که به کمک دانشگاه تهیه شده می‌گفت قاچاق در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد دلار است به عدد ۱۲ میلیارد رسید. در قاچاق خروجی، عمدتا سوخت است که قاچاق می‌شده و هنوز می‌شود. یعنی بنزین و گازوئیل و موارد دیگر. دولت با برنامه‌ریزی که انجام داد، برای کنترل پیمایش خودروها و دادن گازوئیل، مبنای پیمایش قاچاق ۷.۸ میلیارد در سال ۹۲ تبدیل شد به نیم میلیارد در سال ۹۵.


مبارزه قاچاق در آب‌های جنوبی را در اختیار سپاه قرار دهیم
حسن روحانی افزود:‌ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون جلوی قاچاق خروجی گرفته شده است. البته باید اضافه کنم در زمینه قاچاق تلاش‌هایی داشتیم که نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام و نیروهای مسلح به‌خصوص سپاه پاسداران نقش ارزشمندی است. ما از ۱۰ ماه پیش با شورای عالی امنیت ملی درباره آب‌های جنوب که شامل خلیج فارس و دریای عمان می‌شود، تصمیم گرفتیم مبارزه قاچاق را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دهیم. در منطقه غرب و شرق هم نقاطی از مرز در اختیار سپاه پاسداران است و مشغول کمک هستند. با کمک سپاه پاسداران توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم. سوال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضائیه و نیروهای مسلح قاچاق ۲۵ میلیارد را به ۱۲ میلیارد رساند و اکنون برنامه دولت برای اینکه این ۱۲ میلیارد را به صفر برساند، چیست.
کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در زمینه بیکاری بسیار درخشان است
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مسئله سوم، مسئله بیکاری است، اظهار کرد: در زمینه بیکاری کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است و جزو کمتر کارنامه‌هایی است که در کشورهای دیگر می‌یابید. در سال ۸۴ تا ۹۱ اشتغال ما چقدر بوده است؟ اشتغال خالص آنقدر بوده است که نمی‌توان گفت یعنی ۱۰ هزار نفر بوده است. امروز اشتغال خالص ما در پنج سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در زمینه رکورد، اولین دولتی بعد از جنگ بودیم که وقتی روی آمدیم رشد منفی ۷.۷ داشت، ابراز کرد: در سال ۹۲ هم باز رشد منفی داشتیم. در سال ۹۳ رشد مثبت داشتیم. در سال ۹۴ رشد مناسبی نداشتیم که به خاطر کاهش قیمت نفت بود ولی از سال ۹۴ رشد اقتصادی داریم. رشد اقتصادی سال ۹۵، ۱۲.۵ درصد بوده که در دنیا بی‌نظیر است. ما در زمینه رونق اقتصادی تلاش کردیم.
تاریخ تغییر شرایط کشور 5 دی سال ۹۶ است
رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تاریخ این تغییر پنج دی سال ۹۶ است، تصریح کرد: هر کس تاریخ دیگری بگوید به اعتقاد من آدرس غلط به مردم داده است. مردم ناگهان دیدند عده‌ای در خیابان‌ها شعار می‌دهند که کم کم به شعارهای هنجارشکنانه شد. مردم دچار حیرت شدند. این حادثه، حادثه کم‌نظیری در سال‌های گذشته بود.
روحانی با تاکید بر اینکه حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا و دیگران درباره اروپا و موشک با من همراه شوند، خاطرنشان کرد: بعد از این تهدید، با آن ناآرام داخلی و تهدیدات بیرون مردم نگران شدند. بدانید تخریب خرابی می‌آورد و سیاه‌نمایی، زندگی مردم را به سمت سیاهی می‌آورد.
چه شده است که عده‌ای جرات کرده‌اند رئیس‌جمهوری کشور را تهدید به مرگ کردند؟
وی به تهدید شدنش برای مرگ اشاره کرد و گفت: البته اگر شعار علیه فردی مانند حسن روحانی باشد، اهمیتی ندارد. من دلم علیه اینها نمی‌سوزد. من سربازی مانند دیگر سربازان هستم. من اگر تهدید به ترور شوم، برایم مهم نیست ولی چه شده است که عده‌ای جرات کرده‌اند رئیس‌جمهوری کشور را تهدید به مرگ کردند؟ چون فکر کردند میان دولت و مجلس و قوه قضائیه فاصله است.
اگر برجام هیچ بود پس چرا امروز غصه داریم؟
روحانی با بیان اینکه می‌گویند چرا ارز بالا رفت و همه جای برجام اجرا نشد؟ عنوان کرد: اگر برجام هیچ بود پس چرا امروز غصه داریم؟ شما گفتید هیچ شرکتی به ایران نیامده است پس چرا می‌گویید شرکت‌ها بیرون می‌روند؟ شما گفتید هواپیما نیامده و کاغذی است ولی چرا می‌گوید چرا هواپیما نمی‌آید؟ شما می‌گویید برجام هیچ رابطه بانکی درست نکرد ولی وقتی گفتیم سوئیفت درست شده، ناچار شدیم خبرنگاران را به بانک مرکزی ببریم. یکی از افراد نوشته بود هرچه شود، سوئیفت ممکن نیست.