ضرورت شوراي اقتصاددان

بازار ارز به سياق ماه‌هاي گذشته از سال 97مجددا شاهد ثبت ارقام جديدي در بازار ارز بود كه نشان مي‌دهد اين بازار نيازمند مديريتي صحيح و دقيق در شرايط كنوني است. كافي است اعداد و ارقام ثبت‌شده در بازار ارز را طي هفته پاياني اسفند ماه و روزهاي گذشته مقايسه كنيم. در بازار ارز شاهد افزايش قيمت‌هايي بيش از 2.5 برابر هستيم؛ روالي كه با هيچ منطق اقتصادي و حتي هيچ‌يك از تئوري‌هاي اقتصادي پاسخ شفافي براي چرايي روي دادن آن نمي‌يابيم. به اين جهت بايد به خوبي درك كنيم كه روال فعلي كه از هيچ قاعده اقتصادي تبعيت نمي‌كند حاصل يك اشكال بزرگ در مديريت اقتصادي فعلي كشور است كه تقريبا شالوده اصلي آن از دست مديران اقتصادي هم خارج شده است. در ماه‌هاي گذشته رييس سابق كل بانك مركزي در شرايطي كه صرافي‌ها با دخالت در بازار موجب افزايش قيمت ارز شده و به جاي فروش ارز در صرافي‌ها آن را توسط جارزن‌هاي خود در كنار خيابان با قيمت بالاتري مي‌فروختند، تصميم صحيحي گرفت و با ممنوعيت فروش ارز توسط صرافي‌ها سعي كرد بازار ارز را مديريت كند؛ تصميم صحيحي كه متاسفانه با شرايط خاص موجود در بازار ارز توان مديريت بازار را از وي گرفت و تقريبا كارايي خود را از دست داد. نبايد فراموش كنيم كه زماني كه ارز با افزايش قيمت مواجه مي‌شود واردات نيز گران‌تر خواهد شد و در نتيجه سيكل اقتصادي بازار تورم افزايش مي‌يابد بنابراين تمام تلاش‌هاي دولت براي كاهش تورم با اين روال افزايش ارز از بين رفته و مجددا شاهد تورم‌هاي دو‌رقمي هستيم.
در اين شرايط اگر چه حضور يك اقتصاددان در راس بانك مركزي اتفاق ميموني است اما اميدواريم كه دولت با قراردادن يك اقتصاددان كاربلد در راس وزارت اقتصاد به فكر تشكيل شورايي با حضور اقتصاددانان خبره در موضوع ارز بيفتد، تا با مشورت‌گيري از اين گروه ...
بتواند مديريت بازار ارز را در اختيار گرفته و بازار را از حالت بلبشويي كه در آن گرفتار شده است رها كند.
حضور اقتصاددانان كاركشته در موضوعات خاص قطعا مي‌تواند در شرايط فعلي كه حتي هيچ‌يك از تئوري‌هاي اقتصادي پاسخي براي شرايط فعلي اقتصاد ايران ندارد بسيار مثمرثمر بوده و به اقتصاد كشور كمك كند؛ گو اينكه پيش از اين با حضور افرادي همچون دكتر كميجاني به عنوان قائم مقام در بانك مركزي شاهد تصميم‌گيري‌هاي خاص‌تري بوديم.


و حالا با شرايطي كه به نظر مي‌رسد شالوده آن از دست مديران فعلي خارج شده است بهتر است با ايجاد شوراي اقتصاددان ارزي، سياستگذاري ارزي را بررسي و بهترين راهكار را براي مديريت اين بازار استخراج كنيم.
ثبت اعداد و ارقام هر روز ارزي و تغييرات هر روز و ركودهاي غيرقابل پيش‌بيني و تحليل اين بازار خبر از وجود اشكالي در مديريت ارزي كشور مي‌دهد كه اگر هر چه سريع‌تر اقدامي عاجل براي آن نكنيم مي‌تواند شرايط وحشتناك‌تري را به اقتصاد كشور تحميل كند.
تحولات بازار ارز طي ماه‌هاي گذشته هر چند نشان مي‌دهد كه بعضا مديريت و تصميم‌گيري‌هاي صحيحي هم اتخاذ شده، اما به جهت اينكه آن تصميم‌گيري بنا به شرايط خاص ايجاد، اتخاذ و اجرا شده است، تنها در كوتاه‌مدت پاسخ داده و بازار با تغيير جديدي كه روي داده است مجددا شاهد واكنش‌هاي جديد بوده و افزايش قيمت روي داده است.
به همين جهت اگر مي‌خواهيم يك بار براي هميشه بازار ارز را از ريشه مديريت كنيم بايد تصميم خاص بگيريم و فكر مي‌كنم در اين شرايط دولت و بانك مركزي نيازمند استفاده از علم و تجربه اقتصادداناني هستند كه در اين زمينه مي‌توانند با تحليل شرايط راهكار صحيح را ارايه كرده و به كمك اقتصاد بيايند.