جوسازي دلواپسان با«پخش فيلم»هم كارساز نشد

آرمان: این روزها وزرای کابینه بیش از اینکه در محل وزارتخانه یا دولت حضور داشته باشند در مجلس حاضرند. به قول رئیس‌جمهور هر زمان با وزرا کار داشتیم در فراکسیون‌های مختلف بودند. حال با اینکه آب و هوای روابط میان دولت و مجلس چندان آفتابی نیست وزرا برای سوال یا استیضاح یک به یک به مجلس می‌آیند که این روند تاکنون منجر به خداحافظی 2وزیر روحانی از دولت شده است. این مسائل به حوزه سیاست خارجی و سوال از وزیر امورخارجه نیز کشیده شد و مباحثی چون دوتابعیتی‌ها، برجام و... موجب شد تا محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نیز راهی بهارستان شود و به سوالات نماینده دلواپس و همیشه معترض مجلس کریمی قدوسی و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه پاسخ دهد. وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه در برابر هیچ پرچمی جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکرده‌ام، گفت: از افراد یاد شده در سوال در تیم مذاکره چیزی جزخدمت ندیدیم، و از ظرفیت افراد در مذاکرات تخصصی استفاده شد و در مذاکرات خصوصی این افراد حضور نداشتند.
چرا ادای احترام
نماینده ارومیه در جریان سوال از وزیر امورخارجه خطاب به ظریف گفت: در جریان به خاکسپاری جلال طالبانی رئیس‌جمهور فقید عراق شما به عنوان نماینده ایران به ایشان در حالی ادای احترام کردید که ایشان در پرچم اقلیم کردستان عراق پیچیده شده بود و این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های حقوقی به دلیل پیچیده شدن ایشان در پرچم اقلیم در مراسم ترحیم طالبانی حضور نداشتند. نادر قاضی‌پور افزود: در مراسمی حاضر شدید که افرادی از سران ضد انقلاب در آن حضور داشتند؛ همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است. ضدانقلاب با حمایت مالی اقلیم موفق به شهادت رساندن شیرمردان کرد، لر، فارس و ترک شدند. آیا ادای احترام شما کار درستی بود؟
بازهم دوتابعیتی‌ها


نماینده مشهد در سوال از وزیر امورخارجه گفت: سوالی که مطرح است در خصوص سفر وزیر امورخارجه به فرانسه است. زمانی که ایشان در فرانسه حضور داشتند سرویس‌های اطلاعاتی کشور فرانسه سران گروهک‌های تروریستی را در فرانسه جمع آوری کرده بودند تا اجلاسی برگزار کنند، به رغم اینکه ما در فرانسه سفارتخانه داریم، چرا سفیر برآورد سفر را به ایشان گزارش نداد تا ایشان دو روز دیرتر یا زودتر در فرانسه حاضر شود تا حضور ایشان با اجلاس این اشرار و حرامیان همزمان نشود؟ در حالی که تقاضای ما از وزیر امورخارجه اعتراض به برگزاری این اجلاس در فرانسه بود، اما هیچ اعتراضی صورت نگرفت. محمدجواد کریمی قدوسی در خصوص حضور 4 نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: در صفحه اول لیست صد نفره دوتابعیتی‌ها نام آقای عبدالرسول دری اصفهانی با تابعیت مضاعف کانادا به چشم می‌خورد؛ این فرد مسئول کمیته پولی و بانکی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بود، این سمَت کمی نیست. همچنین نام محمدعلی شعبانی که مشاور شما در وزارت امورخارجه است نیز در این لیست وجود دارد، کسی که کلیدواژه به شما ارائه می‌دهد. وی تأکید کرد: همچنین نام سیروس ناصری و مشکات مشکور نیز وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.
وطن‌پرستی
وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در صحن علنی مجلس پاسخگوی سوالات نمایندگان بود. خانه ملت نوشت، محمدجواد ظریف در توضیح سوال علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور مبنی بر چرایی ادای احترام به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری طالبانی در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی، نیروهای مسلح، سپاه قدس و وزارت امورخارجه گرفته شد و بنده به عنوان نماینده ایران در این مراسم شرکت کردم. وزیر امورخارجه تاکید کرد: در برابر هیچ پرچمی جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکردم و در آن مراسم هم تنها من در برابر پرچم تعظیم نکردم. ظریف در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی در خصوص ماهیت باند نیویورک با تاکید بر اینکه باند نیویورک یک مفهوم موهوم است، تاکید کرد: این مفهوم در دهه 70 هجری در زمان وزارت جناب آقای خرازی راجع به کسانی که با وی در نیویورک فعالیت می‌کردند در شبنامه‌های داخلی وزارت خارجه مطرح می‌شد. بنده نه رئیس باند نیویورک بوده و نه اینکه چنین باندی وجود دارد. وزیر امورخارجه با بیان اینکه بارها مورد تقدیر مقام معظم رهبری برای تلاش‌هایم در نیویورک قرار گرفته‌ام، تصریح کرد: اگر کسی در این زمینه شکی دارد می‌تواند با استعلام از دفتر مقام معظم رهبری صحت آن را سوال کند. محمدجواد ظریف در توضیح سوال جواد کریمی قدوسی در خصوص حضور 4 نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌الملل از همه ابزارها استفاده می‌کند، همچنان که در جلسه استماع دیوان لاهه از ظرفیت وکلای فرانسوی و انگلیسی و وکلای دوتابعیتی استفاده می‌شود و این یک عرف بین‌الملل است. وزیر امورخارجه گفت: در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز از تمامی امکانات استفاده کردیم و از افرادی که به ما معرفی می‌شدند نیز از وزارت اطلاعات اجازه گرفته شد؛ این افراد از سوی دستگاه‌ها به هیات مذاکرات معرفی یا با توجه به شناختی که از آنها داشتیم از ظرفیت آنها استفاده شد. وی با بیان اینکه جز خدمت از افراد مذکور در تیم مذاکره چیزی ندیدیم، افزود: از ظرفیت افراد در مذاکرات تخصصی استفاده شد و در مذاکرات خصوصی این افراد حضور نداشتند. وزیر امور خارجه ادامه داد: وقتی انقلابیون مذاکره کردند، توانستند 7/1 میلیارد دلار از آمریکا بگیرند گرچه آن مذاکرات هم تحت هدایت بنده بود، اما در اخذ 7/1 میلیارد دلار، آقای دکتر دری اصفهانی بیشترین نقش را داشت. سیروس ناصری نیز در مذاکرات ایران و عراق در جهت منافع ملی حرکت کرد و بارها مقام‌معظم رهبری از جسارت ایشان در برابر دشمنان حمایت کرد. ظریف ادامه داد: دکتر مشکور نیز مانند دری اصفهانی در تمامی مذاکرات حقوقی ما که وزارت دفاع در لاهه علیه آمریکا دارد، به عنوان وکلای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و در کمیته‌ای که ریاست جمهوری تشکیل داد نیز به عنوان متخصص حضور پیدا کرد. وی افزود: سایرین از متخصصان حقوقی خارجی و مشاوران بانکی و مالی خارجی استفاده می‌کنند، اما ما از مشاوران ایرانی استفاده کردیم و در وطن‌پرستی و توجه به منافع ملی این افراد تردید نداریم. پزشکیان متذکر شده همه افرادی که نامشان در مستند پخش‌شده آمده است بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس حق دارند به آن پاسخ دهند.
کلیپ حاشیه‌ساز
در جریان سوال کریمی قدوسی از ظریف وی از اتاق فرمان درخواست کرد که مستندی را که در اختیار آنان قرار داده نشان دهند. نام مستند الماس ۵۲۱ بود که در آن جاسوس بودن دری اصفهانی و دوتابیعتی بودن وی نشان داده می‌شد. در حین پخش مستند، ظریف با رئیس کمیسیون امنیت ملی به گفت‌وگو پرداخت که او پیش علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس رفت. در انتهای پخش این مستند، مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: وزارت اطلاعات اعلام کرد که مطالب مطرح شده توسط آقای قدوسی و مستندی که او در صحن علنی پخش کرد را قبول ندارد. وی ادامه داد: ظریف نیز از مجلس درخواست برگزاری جلسه علنی برای پاسخ به مطالب کریمی قدوسی و مستند پخش شده کرد.
نمایندگان قانع شدند
پس از پاسخ‌های وزیر امورخارجه به سه فقره سوال جواد کریمی قدوسی، سوالات این نماینده در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شد که نمایندگان خانه ملت سوالات کریمی قدوسی را وارد ندانستند. نمایندگان با ۶۷ رأی موافق، ۱۱۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ رأی از پاسخ‌های ظریف قانع شدند.