مدیر کل هنرهای تجسمی در نشست خبری : بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم

کیمیا نجفی
هادی مظفری، مدیر‌کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که در روز سه‌شنبه 13 شهریور ماه برگزار شد در پاسخ به سوال جمعی از خبرنگاران به بررسی مطالبی همچون جشنواره‌ها، حراجی‌های هنری، برگزاری دوسالانه‌ها، شفافیت مالی در حوزه هنرهای تجسمی و ... پرداخت.
در ابتدای این نشست خبرنگاران با طرح سوالاتی، مشکلات و معضل‌های قرار گرفته بر سر راه حوزه هنرهای تجسمی را مطرح کردند و پس از آن مظفری نظرات و راه‌کارهای خود را ارائه داد. مظفری در این نشست به تفاوت هنر تجسمی با سایر هنرهای دیگر اشاره کرد. او اظهار کرد که در نشست‌های مختلف ساعت‌ها درمورد گذشته، حال و آینده فعالیت‌های حوزه‌ هنر‌های تجسمی صحبت شده و اهداف آن مشخص شدن است.
3259 اثر ثبت شده در گنجینه موزه هنرهای معاصر


مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فهرست آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر، با اشاره به راه‌اندازی سامانه دولتی «جام» گفت: یکی از موضوعات جدی در حوزه هنرهای تجسمی بحث گنجینه موزه هنرهای معاصر است. تعداد آثار ثبت شده در گنجینه این موزه 3259 عدد اعلام شده اما نزدیک به 512 اثر هم در این گنجینه وجود دارد که شرایط ثبت آن‌ها شبیه کل آثار نیست چون برخی از آن‌ها به صورت امانت و برخی‌های دیگر توسط هنرمندان برای نمایشگاه به موزه آورده شده است. برای ثبت این آثار ابتدا شرایط آن‌ها باید بررسی و مشخص شود که آیا آن‌ها در گنجینه باقی خواهند ماند یا خیر. تلاش‌هایی برای ثبت این آثار در سامانه دولتی جام در حال انجام است و امید می‌رود این اقدامات هر چه سریع‌تر به سرانجام برسند.
او درباره وظایف «جام» افزود: در قراردادی که طی یک ماه اخیر امضا شده تصمیم بر آن است که یک بانک اطلاعاتی در مورد آثار و اشیا موزه معاصر تهران راه‌اندازی شود. این سامانه سه وظیفه مهم دارد. در اولین گام تمامی آثار در این سامانه بارگذاری می‌شود و تمام مشخصات اعم از نام خالق، ابعاد و سبک اثر، زمان خرید و تمام اطلاعات مربوط به آن ثبت خواهد شد. در مرحله دوم آثار با اسناد خریداری شده مطابقت داده خواهد شد و در آخر آثار گنجینه توسط هنرمندان و کارشناسان، به صورت حضوری مورد معاینه قرار می‌گیرند. گزارش فاز اول این پروژه را ظرف دو ماه آینه ارائه خواهیم کرد. اما برای معاینه اثر و مطابقت دادن آن‌ها با اسناد چهار ماه زمان نیاز است. بعد از 6 ماه و کامل شدن دوره پروژه، گزارش کامل در این خصوص در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم البته اطلاعاتی که استخراج شده در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.
عدم توانایی در کنترل کردن
آثار رد و بدل شده و قیمت‌گذاری‌ها
مظفری در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوال «ابتکار» درباره چگونگی نظارت بر مسائل مالی پر ابهام حوزه هنرهای تجسمی گفت: در ابتدا باید بگویم که اولین گزارش مالی در زمینه شفاف‌سازی مالی حوزه هنری به دستور وزیر، توسط معاونت هنری منتشر شده است. در روزهای آینده نیز گزارش مالی جشنواره فجر سال‌های گذشته و جشنواره‌های سال جاری منتشر خواهد شد.
او اما درباره چگونگی نظارت بر مسائل اقتصادی این حوزه پاسخ شفافی نداد و گفت: زمانی اعتباری در اختیار بنده به عنوان مدیر مرکز هنرهای تجسمی قرار می‌گیرد، بخشی از آن توسط سیستم داخلی هزینه می‌شود که آن را اعلام می‌کنیم و هیچ نگرانی هم در مورد آن بخش وجود نخواهد داشت. بخش دیگری را هم در اختیار انجمن‌ها برای فعالیت‌هایشان قرار می‌دهیم. اما ما بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم. در واقع ماموریتی هم برای پیگیری این موضوع نخواهیم داشت! چرا که توانایی کنترل رد و بدل شدن آثار، قیمت‌گذاری‌ها و تمام اتفاقات را نداریم! اما موظف هستیم بخشی را که مرتبط با ما است کنترل و مدیریت کنیم و به بخشی که خارج از محدوده اختیارات ما است ورود پیدا نکنیم.
مافیای هنر؛ داریم یا نداریم؟
مظفری در پاسخ پرسشی درباره وجود مافیای هنر نیز گفت: وقتی راجع به مافیا صحبت می‌کنیم باید اجزایش را اعلام کنیم. اینکه بگوییم کلا در هنر مافیا داریم یا نه با یک کلمه پاسخ نمی‌گیرد. این سوال کلی است حتی اگر در حوزه هنرهای تجسمی می‌پرسیدید می‌گفتم کلی است.
عدم وجود خلاقیت، مشکل اصلی جشنواره‌های تجسمی
یکی از مواردی که در این نشست بسیار به آن پرداخته شد، مشکلات و چگونگی برگزاری جشنواره‌ها بود. مدیر‌کل دفتر هنرهای تجسمی در خصوص برگزاری جشنواره‌ها که موجب گله‌مندی بسیاری از هنرمندان شده است، گفت: کشور دچار یک بحران جدی به نام جشنواره است و در بخش تجسمی این بحران جدی‌تر می‌شود. هر کس که حرفی برای گفتن داشته باشد یک جشنواره تاسیس می‌کند. تقریبا هر 4 - 5 روز یک بار یک جشنواره برگزار می‌شود که این اصلا خوب نیست. این رویدادها باید برای تاثیرگذاری بر هنر و هنرمند مدیریت شوند.
مظفری اضافه کرد: جشنواره‌ای که خلاق نباشد یا باید کنار گذاشته یا با جشنواره‌های دیگر ادغام شود. می‌توان گفت که مشکل اصلی این جشنواره‌ها عدم خلاقیت است. این جشنواره‌ها به جای اینکه نوآوری داشته باشند به یک غالب اداری تبدیل شده‌اند. اما معضل جشنواره فجر را باید در طول زمان حل کنیم.
گالری‌ها مسئول ممیزی هستند
مظفری در بخشی دیگر خود درباره نحوه نظارت بر گالری‌ها و چگونگی ممیزی آثار به نمایش درآمده در آن‌ها گفت: ما دو نوع نظارت داریم. اولی شبیه به نظارت بر نشر و سینما و تئاتر است، یعنی پیش از انتشار باید نظارت انجام شود. دومی مانند مطبوعات است و مسئولیت نظارت بر عهده مدیر مسئول است. ما برای نظارت بر گالری‌ها از نوع دوم استفاده می‌کنیم. طبیعتا این نظارت در بسیاری موارد هوشمندانه و دقیق است؛ البته ما تلاش داریم کاری کنیم اگر معدود گالری‌های هستند که قوانین کشور را رعایت نمی‌کنند کاری نکنند که دودش به چشم بقیه گالری‌ها برود.
مرمت موزه هنر‌های معاصر حداقل به 116 روز دیگر نیاز دارد
حدودا از سه ماه پیش موزه هنرهای معاصر برای مرمت و بازسازی بسته شده است. مظفری درباره پرسشی درخصوص روند این پروسه گفت: تا به حال ۹۸ روز از کار مرمت گذشته و ۱۱۶ روز دیگر باید به اتمام برسد. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و اگر مدتی افزوده شد غیرقابل کنترل نباشد. در بام ۳۴ درصد در نما ۱۶ درصد در گالری ۱۸ درصد در سرویس‌های بهداشتی ۳ درصد و در گنجینه یک درصد پیشرفت کار داشتیم و هنوز به بخش تاسیسات وارد نشدیم.
او ادامه داد: ما در این زمان طبق جدول کنترل پروژه باید ۳۳ درصد پیشرفت کلی داشته باشیم که به ۲۱ درصد رسیدیم. این درصد قابل قبول است و مشاور قول داده تا پایان شهریور به عدد واقعی برسیم. همچنین در شهریور راندمان موزه را به ۶۵ رساندیم که امیدوارکننده است. در کار موزه که اتفاق جدی در مرمت رخ نداده، طبیعی است با چیزهایی روبه‌رو شوید که قبلا پیش‌بینی نشده است. این موضوع و تغییرات و التهاب بازار نیز روی کار و زمان‌بندی آن تاثیر می‌گذارد.
او در بخش دیگری درباره چالش واگذاری موزه به نهادی جز وزارت ارشاد گفت: پرونده واگذاری موزه بسته شده است. زمانی که موضوع واگذاری مطرح شد هنرمندان واکنش به موقعی را از خود نشان دادند و بعد موضوعات اداری باعث اتمام این بحث شد.
اهمیت تشکیل سازمان صنفی برای حل مشکلات
مظفری در صحبت‌های پایانی خود در این نشست گفت: هنر تجسمی نام دارد و حقوقی که در این سال‌ها به آن توجه نشده است. این حوزه نتوانسته به حق و حقوق خودش برسد، باید تلاش کرد که حق از دست رفته جبران شود. در این میان 30 درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم که خبر خوبی برای فعالان در این عرصه خواهد بود.
او با تاکید بر لزوم تاسیس سازمان صنفی برای هنرمندان تجسمی گفت: زمانی بخش عمده‌ای از مشکلات حوزه تجسمی حل و اهدافش محقق می‌شود که سازمان صنفی هنرمندان داشته باشیم. یکی از ضروریات جدی ما برای اینکه بتوانیم به حقوق هنرمندان توجه کنیم وجود یک قانون صنفی است. قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده است اما به هرحال ما ساختار تشکیلاتی نداریم و باید برای رسیدن به این تشکیلات تلاش کنیم. بسیاری از مشکلات در زمینه هنر به خصوص در زمینه تجسمی زمانی حل می‌شود که خود هنرمندان وارد عمل شوند و تصمیم‌گیرنده باشند. ما کارشناس یا شعبه مشخصی برای اظهارنظر کارشناسانه و رسیدگی به تخلفات نداریم. این موضوع بسیار جدی است و باید پیگیری شود تا هنرمندان بتوانند خودشان تصمیم‌گیرنده باشند.
سایر اخبار این روزنامه
با افشاگری ترانه علیدوستی درباره قهرش از تلویزیون ماجرای «من و سانسورچی» داغ‌تر شد جلال‌خو ‌شچهره مجلس عراق در تعلیق «ابتکار» از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد صدای پای تغییر در شورای عالی اصلاح طلبان «ابتکار» بحران پناهجویان در اروپا و نا آرامی ها در آلمان را بررسی می‌کند اروپا و پناهجویان در برزخ «ابتکار» از راهکارهای نمایندگان برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی گزارش می‌دهد تکذیب جنگ زرگری مجلس و دولت «ابتکار» از ماجرای مردی که خود را جلوی چشمان خانواده‌اش در مقابل شهرداری تهران به آتش کشید، گزارش می‌دهد حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم پروانه سلحشوری: با بسته نگه داشتن دهان منتقدان اثری از جمهوریت باقی نمانده است مدیر کل هنرهای تجسمی در نشست خبری : بر تمام حوزه‌های فعال در هنر تجسمی تسلط کافی نداریم حسن روحانی: وارد مرحله جدیدی از توطئه بیگانگان شده‌ایم