دوست دارم قهرمان ملی باشم، نه بازنده مصلحتی








محمد محمدی سدهی
خبرنگار
تیم ملی کشتی آزاد ایران در نخستین روز بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا موفق به کسب 2 مدال طلا و یک مدال برنز شد تا کاروان کشورمان آغاز خوبی در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی داشته باشد. تیمی که در پایان رقابت‌ها با 3 طلا و یک برنز عنوان قهرمان تیمی بازی‌ها را از آن خود کرد. علیرضا کریمی، یکی از آزادکارانی بود که در جاکارتا بعد از حسن یزدانی به دومین مدال طلای کاروان ایران دست یافت. این آزادکار وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی‌های خوبی گرفت و مقتدرانه حریفان خود را شکست داد و بر سکوی قهرمانی تکیه زد. علیرضا کریمی در ماه‌های اخیر به دلیل حواشی مسابقات امیدهای جهان و ماجرای معروف «باید ببازی» نامش بر سر زبان‌ها افتاد اما این کشتی‌گیر از این به بعد با کسب طلا در بازی‌های آسیایی و سایر رقابت‌ها به عنوان قهرمان شناخته می‌شود. خبرنگار روزنامه «ایران» با این کشتی‌گیر گفت‌وگویی انجام داد که ماحصل آن پیش روی شماست.
 کشتی‌های خوبی در جاکارتا گرفتی و به اولین مدال بازی‌های آسیایی دست یافتی، این مسابقات را چطور دیدی؟
بازی‌های آسیایی هر 4 سال یکبار برگزار می‌شود به همین خاطر این مسابقات اهمیت زیادی دارد و کسب مدال در این مسابقات بسیار ارزشمند است. این بازی‌ها به دلیل نتایج یک کاروان برای تیم‌ها مهم است به همین خاطر تمامی تیم‌ها با تمرینات زیاد و نفرات خوب در این مسابقات حاضر می‌شوند. تیم ما هم با آمادگی بالا به جاکارتا اعزام شد و در بهترین جایگاه قرار گرفت.
فکرش را می‌کردی که در اولین حضورت به طلای این بازی‌ها دست یابی؟
برای اولین بار بود که من در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی می‌گرفتم به همین خاطر کارم برای حضور روی سکو چندان راحت نبود. من به کسب مدال در این بازی‌ها امیدوار بودم چرا که در ماه‌های اخیر تمرینات خوب و منظمی را برگزار کردم و با شرایط ایده‌آل در مسابقات حاضر شدم. در اولین تجربه‌ام موفق به کسب مدال طلا شدم و با این مدال جواب اعتماد کادر فنی و رسول خادم را دادم. هدفم کسب خوشرنگ‌ترین مدال بود و خوشحالم توانستم از این فرصت استفاده کنم و طلا بگیرم. امیدوارم باز هم بتوانم برای کشتی ایران افتخارآفرین باشم.
کشتی ما در چنین مسابقاتی همیشه به عنوان امید اول در کسب مدال محسوب می‌شود تا کاروان ایران در جدول توزیع مدال به جایگاه خوبی دست یابد، این دوره هم همین گونه شد و تیم ملی عملکرد خوبی داشت.
همیشه کشتی امید اول در ارتقای جایگاه کاروان ایران در چنین بازی‌هایی به حساب می‌آید. کشتی در طول این سال‌ها دین خود را به کاروان ادا کرده و این دوره هم این گونه شد و تیم ملی کشتی آزاد از 6 وزن به 3 مدال طلا دست یافت و این نتیجه فوق‌العاده‌ای بود. در این دوره هم کشتی دین خود را به خوبی ادا کرد و باعث ارتقای جایگاه ایران در جدول مدال‌ها شد. در کشتی فرنگی هم این اتفاق افتاد و این تیم به 2 مدال طلا و 2 برنز دست یافت که نتیجه خوبی برای کشتی فرنگی‌مان بود.
شروع خوبی در رده بزرگسالان داشتی، فکر می‌کنی که این روند خوب ادامه داشته باشد؟
در رده بزرگسالان یک مدال برنز جهانی و 2 طلای آسیایی دارم که با کسب طلا در جاکارتا به سومین طلای آسیا هم دست یافتم. ان‌شاءالله با کمک خدا این روند را ادامه خواهم داد. همیشه توکلم به خدا بوده و همه چیز را به او می‌سپارم. امیدوارم باز هم بتوانم برای کشتی ایران افتخارآفرینی کنم و پرچم کشورم همیشه بالاتر از سایر کشورها باشد.
پیش از این گفته بودی که دوست داری مردم تو را به عنوان قهرمان بشناسند نه به عنوان کشتی‌گیری که در مسابقات امیدهای جهان باخت مصلحتی داشت تا در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی قرار نگیرد، فکر می‌کنی با این طلا مردم تو را به عنوان قهرمان خواهند شناخت؟
دوست ندارم در مورد آن اتفاقات صحبت کنم اما حقیقتاً مردم من را آن گونه که دوست داشتم، نمی‌شناختند. مردم زمانی که اسم من را می‌شنیدند، یاد آن باخت می‌افتادند، ان‌شاءالله که با ادامه قهرمانی‌ها آن اتفاق از ذهن مردم پاک شود و به عنوان یک قهرمان ملی شناخته شوم که برای کشورش افتخارآفرینی می‌کند، نه به عنوان کشتی‌گیری که شکستی مصلحتی در کارنامه‌اش دارد.
به نظر می‌رسد با وجود حضورت در وزن ۹۷ کیلوگرم، این وزن سال‌ها بیمه شده؟
در بازی‌های آسیایی در این وزن کشتی‌گیران خوب و باتجربه‌ای همچون ماگومد ابراگیموف، عنوان‌دار المپیک حضور داشت و علاوه بر این کشتی‌گیر، نامداران زیادی در وزن ۹۷ کیلوگرم حضور دارند که البته توان شکست این کشتی‌گیران عنوان‌دار را دارم. حضورم در این وزن به تصمیم کادر فنی بستگی دارد و باید ببینم در مسابقات بعدی هم در این وزن کشتی خواهم گرفت یا خیر.
انتظارات از تو بالا رفته و همه انتظار این را دارند که علیرضا کریمی در مسابقات جهانی و المپیک هم به مدال برسد.
تمام هدفم این است که به این 2 مدال ارزشمند دست یابم و برای رسیدن به مدال‌های جهانی و المپیک تلاش خواهم کرد و ان‌شاءالله خدا به من کمک می‌کند تا به این هدفم برسم.
حسن یزدانی چطور بود؟ او به عنوان نخستین ورزشکاری بود که در جاکارتا موفق به کسب مدال طلا شد و این موضوع روحیه کاروان ایران را بالا برد. چقدر مدال یزدانی به تیم ملی کشتی آزاد کمک کرد؟
حسن همیشه عالی است و در جاکارتا هم عالی کار کرد. طلای یزدانی هم به تیم روحیه داد هم به کاروان ایران در بازی‌های آسیایی. تیم ملی کشتی آزاد در روز اول به 2 مدال طلا دست یافت و شروع خوبی داشت، این شروع خوب روحیه ورزشکاران دیگر رشته‌ها را بالا برد و موجب شد تا در روزهای بعد هم کاروان ایران طلا بگیرد.
چه مسابقاتی در پیش داری؟
مسابقات جهانی بوداپست را در پیش دارم که البته نمی‌توانم در مورد کسب مدال در این مسابقات صحبت کنم چرا که نتیجه مسابقات به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست. البته شرایط خوبی دارم و فکر می‌کنم از این مسابقات هم دست پر به کشور بازگردم.