جزئیات طرح‌های اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران

شبکه خبری ان‌بی‌سی‌ در گزارشی به بررسی طرح‌های اتحادیه اروپا برای تداوم تجارت با ایران پرداخت که از جمله آن می‌توان از ایجاد یک نظام نقل و انتقالات بانکی مستقل از آمریکا با همکاری بانک‌های مرکزی اروپایی نام برد.
به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه، این نظام الکترونیک قرار است در موازات نظام فعلی نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی باشد.
ان‌بی‌سی می‌نویسد که با توجه به تحریم‌های آمریکا، کشورهای اروپایی درحال بررسی امکان بکارگیری بانک‌های مرکزی خود هستند.
گزارش ادامه می‌دهد: اروپا تمرکز خود را روی شرکت‌های کوچک و متوسطی گذاشته‌ است که فعالیتی در آمریکا ندارند و خطر تهدید تحریم در صورت سرمایه‌گذاری در ایران برای آن‌ها کمتر است.


بر مبنای طرح یاد شده، بانک‌های مرکزی اروپایی، تراکنش‌های بانکی مربوط به ایران را به صورت چندصدتایی یا هزارتایی جمع‌آوری و پردازش می‌کنند.
ان‌بی‌سی می‌افزاید که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای ساز وکار تسویه وجوه و شبکه سوئیفت است.شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط معین و امنیت بالا که دسترسی بانک‌های ایرانی به آن پس از برجام میسر شده بود.
به گفته این رسانه، طرح‌های دیگری هم، از جمله پیشنهاد مشارکت بانک سرمایه‌گذاری اروپا مطرح شده، اما تا به امروز به نتیجه‌ای نرسیده است.
گرچه کمیسیون اروپا دستورالعمل‌های بانک سرمایه‌گذاری اروپا را با هدف ترغیب این بانک به همکاری با ایران تغییر داده، اما تصمیم نهایی در این رابطه بر عهده هیات مدیره این بانک گذاشته شده است.
در کنار این اقدامات، اتحادیه اروپا قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا را هم به جریان انداخته است؛ قانونی که به موجب آن، این اتحادیه احکام جریمه احتمالی برای کسب و کارهای اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند را به رسمیت نخواهد شناخت.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌کل بانک‌مرکزی خبر داد؛ آغاز ورود اسکناس به بازار از طریق صرافی‌ها رئیس انجمن لوازم صوتی و تصویری: تقاضای لوازم خانگی کاذب و قیمت‌ها کاهشی است درخواست مجازات افساد فی‌الارض برای سلطان سکه ازسوی معاون دادستان تهران ترفند جدید آل سعود در جنگ یمن وزیر خارجه اسبق آمریکا: با خروج از برجام، ترامپ نشان داد که بی‌اعتمادی به آمریکا درست بود جزئیات طرح‌های اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران فاتحه‌ای بر حقوق بشر هیات‌ علمی جایزه جلال معرفی شدند موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در المپیادجهانی کامپیوتر با حضور رئیس مجلس انجام می‌شود برگزاری جشنواره ملی جبرئیل امین و تجلیل از 260 حافظ کل قرآن پیکرهای 135 شهید دفاع مقدس در تهران تشییع می‌شوند دو هزار جهیزیه اهدایی رهبر معظم انقلاب به زوج‌های محروم رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند رئیس جمهور در جشنواره ملی شهید رجایی: دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی است - چپ و راست در داخل با دولت همراهی کنند