احمدي‌نژاد هم به خودش ضرر زد هم به کشور

او که تنها يک هفته پيش در نشست خبري خود به صراحت اعلام کرده بود "برنامه‌اي براي انتخابات رياست‌جمهوري ندارد و از برادر عزيزش (بقايي) حمايت مي‌کند"، با حضور در ستاد انتخابات و ثبت نام اثبات کرد که براي هيچ چيز اعتباري قايل نيست و بدتر اينکه براي حرفهاي خودش که مکتوب هم کرده، ارزشي قايل نيست. محمود احمدي‌نژاد به همراه حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي به ستاد انتخابات کشور رفت. البته طبق اعلام قبلي همه فکر مي‌کردند که او قرار است بقايي را براي ثبت‌نام همراهي کند اما در ميان بهت ناظران، خود احمدي‌نژاد هم به همراه بقايي براي حضور در انتخابات نام‌نويسي کرد تا بسياري از تحليلگران سياسي باز هم اين نکته را تاييد کنند که محمود و يارانش هميشه قابليت ايجاد شوک در فضاي سياسي کشور را دارند.
رهبري احمدي نژاد را نهي کرد
اما پنجم مهر ۹۵ بود که به دنبال برخي صحبت‌هاي مطرح‌شده در محافل سياسي که مقام معظم رهبري، محمود احمدي‌نژاد را از حضور در انتخابات رياست‌جمهوري نهي کرده‌اند و عده اي اين مهم را منکر مي‌شدند، آيت‌الله خامنه‌اي در درس خارج فقه خود با تاييد اين موضوع، آن هم پشت بلندگو اعلام کردند که بنا به ملاحظه کشور و ايجاد نشدن فضاي دوقطبي در انتخابات چنين توصيه‌اي را فرموده‌اند. در بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب آمده بود: «خب بله، يک نفري، يک آقايي آمده پيش من، من هم به ملاحظه‌ي صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ايشان گفتم که شما در فلان قضيه شرکت نکنيد. نگفتيم هم شرکت نکنيد، گفتيم صلاح نمي‌دانيم ما شما شرکت کنيد. اين را گفتيم. خب يک چيز عادي است. انسان بايستي آن چيزي را که مي‌بيند و مي‌فهمد و فکر مي‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است بايد به او بگويد ديگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بيشتر از اغلب افراد آشنا هستيم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هايي که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بيشتر و بهتر از ديگران مي‌شناسيم. با ملاحظه‌ي حال مخاطب و اوضاع کشور به يک آقايي انسان توصيه مي‌کند که آقا شما اگر توي اين مقوله وارد شديد اين دو قطبي در کشور ايجاد مي‌شود. دو قطبي در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمي‌دانم شما وارد بشويد. بله، اين چيز خيلي مهمي‌که نيست. اين يک چيز خيلي طبيعي است، خيلي ساده است. بله، ما اين توصيه را به يکي از آقايان، به يکي از برادران کرديم. خب حالا اين مايه‌ي اختلاف بشود بين برادران مؤمن، يکي بگويد فلاني گفته، يکي بگويد نگفته، يکي بگويد چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا اين هم پشت بلندگو.
يعني مطلب خيلي عادي است، همين‌طور که بنده عرض کردم. خب شما برادر مؤمن من هستي. يک چيز را مصلحت شما مي‌دانم، مي‌گويم به شما. اين اشکالي که ندارد ظاهراً. چيز خوبي است. لازم هم هست شرعاً. لازم هم هست خيرخواهي. «النّصيحة لِلمُؤمنين» يا «لِلإخوةِ المُؤمنين» يا «لأئمة المؤمنين» در همه‌ي صور. اين يک چيزي خوبي است ديگر. انسان بايد نصحيت کند. نصحيت يعني خيرخواهي. من به جنابعالي که مثلاً آقاي آشيخ عبدالعالي اسمتان است من باب مثال علاقه‌مندم. مي‌دانم شما اگر وارد اين مقوله شدي به ضررت است. به ضرر کشور هم هست. به شما مي‌گويم وارد نشو. نمي‌گويم هم وارد نشو. امر و نهي نيست. حالا بعضي گفتند آقا دستور دادند، امر کردند، نه، گفتيم صلاح نمي‌دانيم. من صلاح نمي‌دانم. اين چيز خوبي است. اين چيز بدي نيست.


قول اطاعات از رهبري
درست فرداي انتشار بيانات رهبري، محمود احمدي‌نژاد در نامه‌اي به مقام معظم رهبري نوشت:همان گونه که مستحضر هستيد در ديدار مورخ نهم شهريورماه سال جاري، اينجانب برنامه‌هاي تبيين انقلاب در سراسر کشور را تشريح نمودم، پس از آن حضرت عالي توصيه فرموديد که در اين دوره مصلحت نيست بنده در انتخابات شرکت نمايم و اينجانب نيز تبعيت خود را اعلام نمودم.ضمن تشکر از بيانات مهم حضرت عالي در جلسه درس خارج فقه مورخ پنجم مهرماه جاري، به استحضار مي‌رسانم که در عمل به منويات رهبر بزرگوار انقلاب، برنامه اي براي حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي سال آينده ندارم.
تکذيب حمايت از فرد يا گروه
پس از آن احمدي نژاد در نامه اي اعلام کرد که از هيچ فرد يا گروهي حمايت نمي‌کند. وي در نامه خود نوشت:در رد برخي شايعات مبني بر حمايت اينجانب از کانديداي خاص در انتخابات سال آينده، و پيرو نامه مورخ ۹۵/۰۷/۰۶ اينجانب به حضور مقام معظم رهبري ، متواضعانه به استحضار مي‌رساند۱- اينجانب عضو هيچ جناح و حزب و گروهي نيستم و خود را تنها قطره‌اي از اقيانوس زلال ملت ايران و خادم آنان مي‌شمارم و اين امر را يک افتخار ابدي مي‌دانم.۲- از هيچ فرد يا جناح و حزب و گروهي حمايت نکرده و نخواهم کرد. اين موضع قطعي و غيرقابل‌تغيير اينجانب است.۳- ممکن است برخي افراد يا جريانات و جناح‌ها به خاطر منافع گروهي، اخبار و شايعاتي تحت عنوان حمايت از شخص خاصي به نقل از اينجانب منتشر نمايد. صريحا اعلام مي‌نمايم که اين نوع شايعات و اخبار حتي اگر از زبان نزديکان اينجانب باشد، خلاف واقع است و قويا تکذيب مي‌شود.
اولين بدقولي
اما درست يک هفته بعد از اين اطلاعيه، حميد بقايي يار غار و معاون اجرايي احمدي‌نژاد براي حضور در انتخابات اعلام آمادگي کرد تا تناقضات احمدي‌نژاد بعد از چهار سال بار ديگر آغاز شود چرا که احمدي‌نژاد تمام قد به ميدان آمد و به حمايت از بقايي پرداخت. اسفنديار رحيم‌مشايي هم ضلع سوم اين مثلث شد تا تلاش بهاري‌ها براي رسيدن مجدد به پاستور آغاز شود. البته حمايت احمدي‌نژاد برخلاف بيانيه قبلي او توجيهي از طرف او پيدا کرد و آن هم اين بود که احمدي‌نژاد مدعي شد از کانديداتوري بقايي مطلع نبوده و بيانيه‌اش را قبل از اعلام کانديداتوري بقايي منتشر کرده و طبعا بعد از حضور بقايي شرايط متفاوت شئده است.با اين وجود احمدي‌نژاد در ۱۶ فروردين ۹۶ يک نشست خبري برگزار کرد و با نشاندن بقايي در کنار خود، دوباره حمايت قطعي خود از او را به رسانه‌ها و مردم گوشزد کرد. اما نکته جالب اين نشست خبري تاکيد چندباره احمدي‌نژاد بر اين موضوع بود که خودش برنامه‌اي براي حضور در انتخابات ندارد. احمدي نژاد در اين نشست خبري گفت: من برنامه‌اي براي رياست‌جمهوري ندارم.
توجيه خلف وعده
البته احمدي‌نژاد در نشست خبري خود بعد از ثبت‌نام، با تأکيد بر اينکه براي حمايت از حميد بقايي در انتخابات ثبت‌نام کرده، گفت: مقام معظم رهبري به من سفارش کردند که در انتخابات به عنوان کانديدا شرکت نکنم، من نيز پذيرفتم البته اين معناي نهي نبود و توصيه ايشان بود و توصيه ايشان مانع حضورم نمي‌شد و علي رغم اينکه فشار گسترده‌اي از سوي مردم براي حضور در ميدان دارم به قول اخلاقي خود پايبندم و ثبت‌نام در انتخابات صرفاً براي حمايت از برادر عزيزم آقاي بقايي است. اما اين رفتار احمدي نژاد مي‌تواند به نوعي بيانگر آن باشد که راه‌هاي گوناگوني براي تاييد صلاحيت بقايي دارد. شايد محمود و يارانش براي جلوگيري از ردصلاحيت مشايي در چهار سال پيش اين تصميم را گرفته‌اند. شايد محمود به ميدان آمد تا اين پيام را برساند که اگر بقايي رد صلاحيت شود خودش در انتخابات شرکت خواهد کرد؛ هرچند اين کار برخلاف توصيه رهبر انقلاب باشد.
ادعاي ولايتمداري احمدي‌نژاد کذب بود
اما ثبت نام احمدي نژاد بازتابهاي گسترده اي داشت به نوعي که دبير کل حزب ايران زمين گفت: ايشان که ادعا مي‌کردند فردي ولايتمدار هستند و امروز ثبت نام کردند يعني ثابت کردند که ادعاي او در گذشته کذب بوده است به خصوص در مورد ولايتمداري ايشان و لذا هر تلاشي که دلسوزان انقلاب مي‌کردند تا نيت ايشان را بر ملا کنند در حد اين حرکت تاثير گذار نيست.ابوالقاسم رئوفيان در گفتگو با ايلنا گفت: اين مساله نياز به اظهار نظر ندارد و اظهرمن الشمس است که ايشان با اين عمل هرچه را که در گذشته بافته بود پنبه کرد. رئوفيان افزود: ايشان با ثبت‌نام خود ثابت کردند که توصيه‌هاي رهبري براي او محلي از اعراب ندارد. رهبري دلسوز ملت، نظام و خود فرد است بارها به ايشان گفته بود که صلاح نيست در انتخابات ثبت نام کنيد. احمدي نژاد گفته بود من نه از کسي حمايت مي‌کنم و نه شخصاٌ ثبت‌نام مي‌کنم اما امروز شاهد بوديم که هم از آقاي بقايي حمايت کردند و هم شخصاً ثبت نام کرد.  اما الياس نادران، نماينده اصولگراي ادوار مجلس و از حاميان سابق وي در توييتر خود نسبت به نامزدي محمود احمدي‌نژاد انتقاد کرد و نوشت: پايان احمدي‌نژاد علي برکت الله. ياسر‌هاشمي‌نيز در واکنش به ثبت نام محمود احمدي‌نژاد در توييتر خود گفت: اين سند بصيرت آيت‌الله‌هاشمي‌است. از سوي ديگر عضو جبهه ايستادگي تاکيد کرد: پيام اين اقدام احمدي‌نژاد به ضد انقلاب اين است که شما بخوابيد ما بيداريم. حسين کنعاني مقدم در گفت و گو با ايلنا گفت: اين يک عمل انتحاري است و ايشان يک کمربند انفجاري به دور خودش بسته و وارد ميدان شده است.وي تاکيد کرد: با توجه به صراحت توصيه رهبري نبايد ثبت نام مي‌کردند و اين نوعي نافرماني است. اما به نظر مي‌رسد اين رفتار احمدي نژاد مشکلات شوراي نگهبان را دوچندان مي‌کند. به گزارش ايسنا از اين پس توپ در زمين بررسي‌کنندگان صلاحيت کانديداهاست که يا بقايي را تاييد کنند و يا به حضور احمدي‌نژاد تن دهند. هرچند نوع بررسي شوراي نگهبان نشان داده که اگر صلاحيت شخصي را احراز نکند بدون هيچ اغماضي روي نامش قلم قرمز مي‌کشد حتي اگر آن شخص محمود احمدي‌نژاد باشد. با اين کار، احمدي‌نژاد ريسک بزرگي را به جان خريده چون در صورتي که علاوه بر بقايي، خودش هم رد صلاحيت شود انتخابات ۱۴۰۰ را هم از دست مي‌دهد و به نوعي دچار مرگ زودرس سياسي خواهد شد.