«پوتين» مدافع تمام قد «اسد»

به گزارش گاردين، اگرچه در فرودگاه براي ورود رکس تيلرسون فرش قرمز پهن شد اما روسيه از درخواست وي براي قطع حمايت از دولت اسد استقبالي نخواهد کرد. وزيرخارجه‌امريکا به جاي سفر به اجلاس ناتو مستقيم به مسکو رفت که نشانگر تاکييد کاخ سفيد براي روابط بهتر با روسيه بود با اين حال تصميم دونالد ترامپ به حمله موشکي از سوي کرملين محکوم کرد. موضع انتقادي ولاديمير پوتين درباره حمله‌امريکا به سوريه سخت تر شده است. ولاديمير پوتين حمايت خود از دولت اسد را افزايش داد و ادعاهاي غربي درباره حمله شيميايي را رد کرد . سخت شدن موضع کرملين نشانگر افزايش تنش ميان روابط آمريکا و روسيه شد.ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه اعلام کرد دشمنان بشار اسد در حال برنامه‌ريزي براي حملات شيميايي ديگري هستند تا دولت سوريه را بدنام کنند. برخي مقام‌هاي غربي روسيه را به آگاهي از حمله شيميايي در سوريه متهم مي‌کنند. با اين حال وزراي خارجه گروه ۷ در پايان نشست دو روزه‌شان در ايتاليا براي تشديد تحريم‌هاي روسيه و سوريه به نتيجه نرسيدند.با بالا گرفتن تنش‌ها ميان مسکو و واشنگتن بر سر سوريه، رکس تيلرسون، وزير خارجه‌امريکا براي مذاکرات به روسيه سفر کرده است. تيلرسون انتظار داشت گروه 7 تحريم عليه سوريه را افزايش دهد که چنين نشد. استراتژي آتي دولت ترامپ درباره سوريه نامشخص است که مي‌تواند روابط با روسيه را پيچيده کند .ولاديمير پوتين همچنين اتهامات ترکيه درباره دولت اسد را مورد انتقاد قرار داد. امري که مي‌تواند برآينده روابط شکننده آنکارا مسکو تاثيرگذار باشد.
قطعنامه جديد عليه سوريه
انگليس، آمريکا و فرانسه درصدد تصويب قطعنامه جديد درباره سوريه نماينده انگليس در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اين کشور به همراه‌امريکا و فرانسه پيش‌نويس قطعنامه جديدي را در شوراي امنيت اين سازمان در رابطه با حملات شيميايي سوريه ارائه کرده‌اند که درباره آن راي گيري شود.به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، متيو ريکرافت، نماينده انگليس در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کشورش با همکاري آمريکا و فرانسه پيش‌نويس قطعنامه جديدي را درباره حملات شيميايي خان شيخون سوريه‌اماده و در ميان اعضاي اين شورا پخش کرده‌اند.وي اظهار کرد، در پيش‌نويس بازبيني شده اين قطعنامه حملات شيميايي محکوم و بر همکاري کامل با فرايند بررسي‌ها در خصوص اين حملات تأکيد شده است.پيش از اين، فرانسوا دلاتر، نماينده فرانسه در سازمان ملل متحد اعلام کرد: انجام تحقيقات درباره حملات شيميايي اخير در ادلب بسيار مهم است زيرا تمام دنيا مي‌خواهد بداند که اين حملات شيميايي چگونه انجام شده و از کجا آب مي‌خورد.وي در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکيد کرد: شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد متني را در محکوم نمودن اين حملات آماده کرده و بر انجام تحقيقات کامل در اين خصوص تأکيد داشته باشد.
ترامپ: وارد سوريه نخواهيم شد


رئيس‌جمهور آمريکا در پاسخ به گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال جنگ با سوريه، گفت: آمريکا وارد چنين جنگي نمي‌شود. دونالد ترامپ‌، رييس‌جمهوري آمريکا در گفت‌وگو با شبکه خبري فاکس نيوز اظهار کرد: ما وارد سوريه نخواهيم شد. با اين حال من افرادي را مي‌بينم که از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کردند؛ اقدامي‌که با توافق‌هاي به عمل آمده در دوران دولت اوباما منافات دارد.وي در اين گفت‌وگو خاطرنشان کرد: اقدامي‌که من انجام دادم، بايد مدت‌ها پيش در دوران اوباما انجام مي‌شد که در اين صورت خيلي بهتر بود.آمريکا روز جمعه با متهم کردن دولت سوريه به استفاده از تسليحات شيميايي، پايگاه هوايي «الشعيرات» واقع در حمص را هدف حمله قرار داد. اين حمله موجب شد تا گمانه‌زني‌هايي در مورد احتمال تلاش آمريکا براي تغيير نظام سوريه با توسل به گزينه نظامي‌شکل بگيرد.با اين وجود، ترامپ در مصاحبه‌اي که نسخه کامل آن تا ساعتي ديگر از شبکه «فاکس نيوز» پخش مي‌شود، در مورد احتمال جنگ با سوريه، گفت: «ما وارد سوريه نخواهيم شد.» وي در عين حال در توجيه حمله به پايگاه هوايي ارتش سوريه، دولت سوريه را به استفاده از سلاح شيميايي متهم کرد و گفت اين حمله پاسخي به حادثه «خان شيخون» بود.ترامپ در مصاحبه با فاکس نيوز بار ديگر دولت «باراک اوباما» را به سهل‌انگاري متهم کرد و گفت: «آنچه من انجام دادم (صدور دستور حمله به سوريه)، بايد مدت‌ها قبل در دولت اوباما انجام مي‌گرفت. فکر مي‌کنم در آن صورت اوضاع سوريه بسيار بهتر از امروز بود.» رئيس جمهور چين در گفتگوي تلفني با رئيس جمهور آمريکا بر پايبندي پکن بر دستيابي به راهکار سياسي براي حل و فصل بحران سوريه تاکيد کرده است.به گزارش اسپوتنيک، شي جين پينگ رئيس جمهور چين  دیروز در گفتگوي تلفني با دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا تاکيد کرد: چين همچنان به تعهد خود براي دستيابي به راهکار سياسي بحران سوريه پايبند خواهد بود.شبکه تلويزيوني سي سي تي وي به نقل از رئيس جمهور چين اعلام کرد: چين استفاده از هرگونه سلاح شيميايي در سوريه را غير قابل قبول مي‌داند. لازم است که به حل و فصل بحران سوريه با ابزارهاي سياسي احترام گذاشته شود.وي ابراز اميدواري کرد که شوراي امنيت سازمان ملل بتواند اتحاد خود در خصوص مساله سوريه را حفظ کند.وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) جمعه اعلام کرد، دو ناو آمريکايي از شرق درياي مديترانه يک پايگاه هوايي در غرب سوريه را هدف 59 فروند موشک کروز قرار داده است. طبق ادعاي آمريکا، حمله شيميايي در استان ادلب از اين پايگاه انجام شده بود.نيکي هيلي نماينده‌امريکا در سازمان ملل پس از اين حمله موشکي، تاکيد کرد ،تغيير نظام در سوريه يک اولويت براي ترامپ است ولي تيلرسون روز شنبه تاکيد کرد که شکست داعش اولويت مهم و نخست براي آمريکا خواهد بود.
آغاز اجراي توافق خروج غيرنظاميان سوري
منابع سوري از آغاز اجراي توافق خروج غيرنظاميان از دو شهر "الفوعه" و "کفريا" در مقابل خروج افراد مسلح از "الزبداني" و "مضايا" خبر دادند.
به گزارش پايگاه خبري العهد، توافق ميان مخالفان و نظام سوريه شامل خروج ۳۸۰۰ تن از جمله تعدادي از افراد مسلح از منطقه "الزبداني" در حومه دمشق و انتقالشان به استان ادلب و خروج ۸۰۰۰ تن از شهرهاي "الفوعه" و "کفريا"در حومه ادلب و انتقالشان به شهر حلب است.خروج اين افراد از شهرهاي مذکور از صبح ديروز آغاز شده است.اين توافق شامل تبادل اسرا و اجساد ميان دو طرف و خروج افراد از شهرهاي مضايا، الزبداني و بلودان به شمال است.در همين راستا، استفان دوجاريک، سخنگوي رسمي‌دبيرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتي گفت: ما همچنان از اوضاع وخيم امنيتي و شرايط انساني ۴۰۰ هزار تن در غوطه شرقي دمشق نگرانيم.
لازم است که ما و شرکايمان به‌امکاناتي براي رسيدن به اين منطقه قبل از وخيم‌تر شدن اوضاع دست يابيم.وي گفت: آخرين باري که سازمان ملل توانست هيئت انساني را به غوطه شرقي دمشق اعزام کند اکتبر ۲۰۱۶ بود. ديدبان نوشته بود که طبق اين توافق، افراد مسلح در زبداني و مضايا به همراه غيرنظاميان وابسته به خود اجازه خواهند يافت از محاصره خارج شوند و به استان ادلب (که تحت کنترل معارضان است) بروند و در مقابل مردم فوعه و کفريا اجازه خواهند يافت که از آنجا خارج شوند.