آیا دولت واقعا به دنبال باز کردن گره‌های اقتصادی با راهکار سیاسی است؟ سیاست‌بازی با تهمت سیاست‌زدگی

الهام برخوردار
عملکرد دولت جای انتقاد دارد؛ اما برخی انتقادها، با پایه و اساس نادرست، شکل تخریب می‌گیرند. این انتقادها هنگامی که از سوی یک رقیب انتخاباتی پیشین رئیس‌جمهوری فعلی هم مطرح شوند، معنای ویژه‌تری خواهند داشت. حال اگر محور این انتقادها، ادعای تلاش «برخی» - که باید خواند دولتمردان – برای حل مسائل اقتصادی با راهکارهای سیاسی باشد، می‌توان این انتقاد را سیاسی‌تر از نگاه مورد ادعای گوینده خواند؛ به ویژه این که این ادعا فاقد شواهد و دلایل متقن و کافی باشد.
تحرکات نزدیکان سید ابراهیم رئیسی و شخص تولیت آستان قدس رضوی، رنگ و بویی انتخاباتی دارد. وی و یارانش با تکیه بر آرای نزدیک به 16 میلیونی در انتخابات 96، امیدوارند با تکیه بر کاهش مشارکت مردم و ریزش آرای حامیان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، این بار راهی به پاستور بیابند. با این حال، چنان که در رقابت انتخاباتی سال گذشته هم نشان داده شد، اصلی‌ترین محور و مسیری که پیش روی خود برای موفقیت رسم کرده‌اند، از تخریب دولت می‌گذرد. گویا ابراهیم رئیسی موفقیت خود را در تخریب و زدن دولت می‌بیند. وی و یارانش مکرر به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در زمینه‌های مختلف انتقاد می‌کند اما راهکاری ارائه نمی‌دهند. تولیت آستان قدس در ادامه تخریب‌ها و انتقادات نسبت به دولت روحانی گفته است برخی به‌دنبال حل مشکلات اقتصادی کشور با راهکار سیاسی هستند، گره اقتصادی راهکار اقتصادی دارد نه راهکار سیاسی.
وی که برخورد دولت در مواجهه با مشکلات اقتصادی را سیاسی می‌داند هیچ اشاره‌ای نکرده که در کدام مورد چنین برخوردی از سوی دولت رخ داده است.


ابراهیم نکو، اقتصاددان معتقد است «ایراد چنین سخنانی از سوی فردی که قبلا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است جز تبلیغ انتخاباتی برای آینده چیز دیگری نمی‌تواند باشد. چرا که ما در سخنرانی‌ها و جلسات اخیر آقای رئیسی بارها دیده‌ایم که فقط انتقاد می‌کنند اما برای کمک به دولت تاکنون راهکاری ارائه نداده‌اند».
این نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه انتقاداتی به تیم اقتصادی دولت وارد است، به «ابتکار» گفت: اینکه نباید برای رفع مشکلات اقتصادی اولویت را به مسائل سیاسی داد و سیاسی‌کاری کنیم کاملا درست است. اما اگر منظور ایشان این است که دولت در واقع سعی دارد بیشتر مواضع سیاسی خود را پیش ببرد و در حل مشکلات اقتصادی ناکارآمد است، سخت در اشتباه هستند. باید توجه داشته باشیم گاهی شرایط ایجاب می‌کند سیاست و اقتصاد در کنار هم به نتایج مطلوب برسند.
این اقتصاددان تصریح کرد: اتفاقا این افرادی که همیشه در مقابل دولت قرار می‌گیرند با نزدیک شدن به انتخابات آینده تلاش دارند دولت را ناکارآمد نشان بدهند. در واقع این رفتار چنین افرادی است که سیاسی‌کاری تلقی می‌شود. مطرح کردن هر موضوعی در هر مقطعی راهکار نیست. در برخی مواقع انتقاد کردن و بیان کردن برخی مسائل می‌تواند به مشکلات دولت اضافه کند و ما این را از سمت مخالفان دولت به وفور شاهد بوده‌ایم.
نکو در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه دولت را مبرا از اشکال و انتقاد ببینیم کاملا اشتباه است. صددرصد تیم اقتصادی دولت ضعیف عمل کرده و شکی در آن نیست. اما اینکه ما این را خواست قلبی دولت بدانیم اجحاف در حق آقای روحانی است. تصمیمات دولت به سلسله عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها را در پیشبرد برنامه اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌دهد کاملا نادرست است. همه دولت‌ها یک رویه‌هایی اقتصادی متناسب با رویه سیاسی خود دارند. اما اینکه بگوییم دولت در برخی مواقع به گونه‌ای عمل می‌کند که نارضایتی را به عمل بیاورد اشتباه است. مگر چه نفعی برای دولت دارد و از نارضایتی مردم در تصمیم‌گیری‌های سیاسی چه نفعی می‌برد؟! همه دولت‌ها با یک سری بینش‌های سیاسی خاصی مسائل اقتصادی خود را پیش می‌برند که این امر درواقع روی کار آمدن آن دولت را ایجاب می‌کند.
وی افزود: اینکه برخی افراد سیاست‌های اقتصادی دولت آقای روحانی را نادرست تلقی می‌کنند را من قبول ندارم، چرا که سیاست‌ها و تصمیمات اقتصادی دولت تحت تاثیر یک سری عوامل از جمله عوامل بیرونی و درونی که همان مخالفان اصلی دولت هستند، بود. درواقع این مخالفان داخلی همیشه با بیانات بی‌پرده خود برای به چالش کشاندن دولت از تریبون‌های مختلف باعث شده‌اند که آقای روحانی همزمان با دو چالش درونی و بیرونی مواجه باشد و مبارزه کند. در این مقطع چنین سخنان و انتقاداتی نه تنها به دولت هیچ کمکی نخواهد کرد بلکه بر مشکلات آن نیز اضافه می‌کنند.
وی خطاب به منتقدان دولت گفت: این افراد و گروه‌ها که مدعی هستند اگر دولت دست آنها بود می‌توانستند مشکلات کشور را بهتر مدیریت کنند، چرا در چنین شرایط بحرانی به کمک مردم نمی‌آیند و راهکاری ارائه نمی‌دهند؟ اگر دلسوز نظام و مردم هستند الان بهترین زمان برای اثبات دلسوزی و انقلابی بودن آنهاست. آنهاست. آنهخا
نکو گفت: در مجلس نهم یک تیمی از افراد دررابطه با بحث برجام، سروصدا ایجاد کردند، در آن مقطع بسیاری از افراد به این موضوع اشاره داشتند که دولت برای حل مشکلات اقتصادی به مذاکرات روی آورده است و بحث برجام را مطرح کردند. من فکر می‌کنم که امروز نیز این تفکر در برخی تریبون‌ها وجود دارد. آنها معتقدند که اگر دولت خیلی به برجام امید نداشت راحت‌تر می‌توانست مشکلات را حل کند. غافل از اینکه مسائل سیاسی مسیر خود را طی می‌کند و مسائل اقتصادی هم در مسیر خود حرکت می‌کند. این دو در برخی مقاطع با هم همپوشانی دارند. من فکر می‌کنم اینها با برجسته کردن تلاش‌های سیاسی دولت و بولد کردن آنها طوری وانمود می‌کنند که دولت از مسائل اقتصادی غافل است در حالی که مسائل اقتصادی فقط در اختیار دولت نیست و نهادهای دیگر هم در این زمینه باید توضیح بدهند.
تخریب دولت پیش‌زمینه برای انتخابات آینده
نکو در ادامه گفت: برخی از جریانات سیاسی در تلاش هستند که با تخریب دولت پیش‌زمینه را برای انتخابات آینده می‌چینند تا خود را ناجی معرفی کنند. درواقع آنها در تلاش هستند که از این موقعیت به نفع خود بهره ببرند و به جای کمک به دولت سعی در زدن آن هستند. آنها سعی دارند به مردم القا کنند که اگر در انتخابات آینده این گروه در راس نهاد تصمیم‌گیری بودند می‌توانستند همه مشکلات را حل کنند و کشور هیچ وقت شاهد چنین روزهای بحرانی نبود.
او خاطر نشان کرد: این افراد به عنوان یک کارشناس به نقاط ضعف اشاره می‌کنند اما ما از آنها راهکاری نمی‌بینیم. آنها به جای ساختن بناهای اقتصادی تخریب می‌کنند. در واقع این صحبت‌ها یک بی‌اعتمادی را به دنبال دارد. اگر این افراد واقعا دلسوز هستند و به فکر مشکلات مردم هستند ضمن ایراد و انتقاد به دولت به ارائه راهکار هم بپردازند. اگر دولت به راهکار آنها عمل نکرد این بیشتر به نفع آنها خواهد بود. انتقاد تخریب گرایانه بدون ارائه راهکار منطقی و معقول در واقع بازی در زمین دشمن است. راهکار منطقی می‌تواند به محبوبیت اینگونه افراد بیافزاید.