تمنای ترامپ برای ملاقات با روحانی

گروه سیاسی: همه نگاه‌ها به مجمع عمومی سازمان ملل دوخته شده که این هفته برگزار خواهد شد. آمریکایی‌ها که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را همزمان با نشست عمومی به چنگ خواهند آورد، خواب‌هایی برای ایران دیده‌اند. تهران اگرچه تصمیم گرفته که «حسن روحانی» را به عنوان رئیس؟‌جمهوری ایران به نیویورک اعزام کند اما هنوز استراتژی خود را در تقابل با «دونالدترامپ» اعلام نکرده است.
رئیس جمهوری آمریکا دیروز(جمعه) در توییتر خود نوشت:  «هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به عهده خواهم داشت.»در این توییت، ترامپ در حالی اعلام کرده جلسه درباره ایران است که پیش از این روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ می‌خواهد طرح نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شورای امنیت با موضوع ایران را کنار بگذارد.
در کشاکش تهران و واشنگتن که این بار نه در مجمع عمومی بلکه در شورای امنیت رخ خواهد داد؛ مقامات آمریکایی مدعی تقاضای دیدار توسط ایران شده اند که قویا توسط «محمدجواد ظریف» وزیرامورخارجه ایران و «بهرام قاسمی» وزیرخارجه ایران این ادعا رد شد. همزمان با این تحولات، «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت که ما برای مذاکره با ایران آماده هستیم و استراتژی ما تغییر رفتار تهران است. وزیر خارجه ایران هم در توئیتر نوشت که «آمریکا برجام را «توافقی شخصی میان دو دولت» خوانده و ادعا کرده که «به دنبال یک پیمان است.» غلط است. این یک توافقنامه بین‌المللی است که مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. به علاوه، آمریکا تعهدات پیمانی خود را هم نقض کرده و با دو پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری روبروست. ظاهرا آمریکا درخواست برای صلح را فقط به سخره می‌گیرد.»
از طرف دیگر، «مارک دوبوویتز» رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که متعلق به نومحافظه کاران جنگ طلب در آمریکا است، در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت:« ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) باید برای ملاقات با رهبری ایران پافشاری کند، کسی که قدرت مطلق را در این کشور در اختیار دارد.» وی دامه داد: پمپئو (وزیر امورخارجه آمریکا) نیز می‌تواند در ازا با روحانی (رئیس جمهور ایران) دیدار کند.


پافشاری هیلی روی سوژه ایران
نماینده آمریکا در سازمان ملل در یک گفت‌وگوی خبری نیز در پاسخ به سوالی درخصوص دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ترامپ خود باید درباره دعوت ایران برای یک دیدار دوجانبه با رئیس جمهور حسن روحانی تصمیم بگیرد.
وی تصریح کرد: «به‌طور قطع اگر ایران درخواست دیدار بدهد، این رئیس جمهور (آمریکا) است که باید تصمیم بگیرد می‌خواهد این کار را انجام دهد یا نه.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب چندی پیش در یک از سخنرانی‌هایشان تاکید کردند که هیچ مذاکره‌ای با آمریکا انجام نخواهد شد. همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی گفته بود که مذاکره با آمریکا ارزش وقت گذاشتن ندارد.
همچنین، «نیکی هیلی» در نشست شورای امنیت، در حالیکه موضوع آن وضعیت خاورمیانه و فلسطین بود این مسئله را مورد انتقاد قرار داد و گفت: باید موضوع این جلسه ایران باشد، نه اسرائیل. نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه اظهارات خود مدعی شد: «بیش از چهل است که ایران خارج از قانون رفتار می‌کند و بسیار سخت است که نام یک درگیری در خاورمیانه را بدون اشاره به ردپای این کشور ببریم.»
وی در ادامه ادعاهی خود بدون اشاره به این واقعیت که آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش پشت پرده تمامی اختلافات و درگیری‌ها در منطقه قرار دارند، گفت: «هیچ کشوری به اندازی جمهوری اسلامی ایران منبع بی‌ثباتی و مناقشات نیست اما بخش اصلی گفت‌وگوها در شورای امنیت به جای ایران به اسرائیل اختصاص دارد.»
هیلی که همواره مواضعی به شدت تند و خصمانه درقبال ایران اتخاذ کرده است، در بخش دیگری از سخنرانی‌اش ادعا کرد که «ایران در امور داخلی همسایه خود، عراق دخالت می‌کند و می‌خواهد که عراق ضعیف بماند تا فعالیت‌های تروریستی‌اش را در آنجا توسعه بدهد.
 این مداخلات ایران نه تنها مانع پیشرفت مردم عراق نیست بلکه مایه درگیری و جنگ بیشتر در آنجاست.»
نماینده آمریکا در سازمان ملل در پایان تاکید کرد که تمام اعضای شورای امنیت باید مراقب باشند و از حق حاکمیت عراق دفاع کنند.
ترس واشنگتن از تشدید اختلافات
قرار دادن تمرکز این نشست روی ایران موجب بروز نگرانی متحدان واشنگتن شد که بر این باورند چنین موضوعی موجب ایجاد اختلافات شدید میان آمریکا، فرانسه و انگلیس بر سر توافق هسته‌ای با ایران خواهد شد. توافقی که دونالد ترامپ در ماه مه به طور یک جانبه خود از آن را اعلام کرد.
دیگر مقامات آمریکایی نیز ابراز نگرانی کردند که براساس منشور سازمان ملل ایران می‌تواند در این نشست حضور داشته باشد چراکه یکی از موضوعات مورد بحث در آن خواهد بود. از این رو نگرانی‌ها درباره ادامه اختلافات ناخوشایند میان ترامپ و نماینده ایران افزایش یافت. «ریچارد وان» یک کارشناس ارشد در اندیشکده دانشگاه سازمان ملل در این باره گفت: «ترامپ (با این کار) ریسک بروز اختلاف با فرانسه و انگلیس را تشدید می‌کند.» بنابراین «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه چاره‌ای نخواهند داشت جز این که در شورای امنیت سازمان ملل از توافق هسته‌ای دفاع کنند.
وی ادامه داد: «تصور نمی‌کنم که کسی این ایده را دوست داشته باشد که رئیس‌جمهویر (آمریکا) با دفاع شدید ترزا می و ماکرون از توافق هسته‌ای با ایران روبرو شود. ممکن است او در چنین شرایطی بسیار عصبانی شود همانطور که در نشست ناتو و گروه 7 از نشست خارج شد و یک نزاع دیپلماتیک ایجاد کرد.» به نوشته واشنگتن پست این احتمال وجود دارد که موضوع نشست گسترده خواهد بود که به طور مشخص نام هیچ کشوری را نمی‌برد. از این رو نیازی نیست که از ایران برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آورد و احتمال ایجاد چنددستگی میان کشورهای غربی نیز کاهش می‌یابد.  مقامات کاخ سفید و هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل تاکنون اظهارنظری درباره اینکه نشست آتی شورای امنیت قرار است روی موضوع دیگری غیر از ایران آنگونه که هیلی در 4 سپتامبر اعلام کرده بود، متمرکز باشد، اظهارنظری نکرده‌اند.
ادعای واهی علیه تهران
به موازات مباحث شورای امنیت ، «هیتر نائورت» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری خود بار دیگر مدعی شد که واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران را مسئول حمله به مراکز آمریکایی در عراق می‌داند.
بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، نائورت همچنین گفت: «همان‌طور که وزیر خارجه پمپئو هفته گذشته اشاره کرد، ما شاهد شلیک موشک‌های کاتیوشا به مراکز خود در بصره بودیم. سفارت ما در بغداد هم هدف حمله قرار گرفته و  به مراکز کُردها در شمال عراق هم حمله شده است.»
وی که به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر احزاب کرد تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق اشاره داشته است، در ادامه ادعاهای خود افزود: «از نظر ما ایران همچنان عامل بی‌ثباتی در منطقه است. آنها از طریق نیروهای مورد حمایت خود همچنان به تلاش برای حمله به دولت‌ها و افراد ادامه می‌دهند.» نائورت مدعی شد: «هر آمریکایی‌ای که (در این درگیری‌ها) جان خود را از دست دهد، ما آنها (ایران)  را مسئول می‌دانیم.»
کاخ سفید نیز پیش از این اعلام کرده بود که ایران را در قبال هرگونه خشونت نیروهای مورد حمایت تهران در عراق که به تجهیزات یا نیروهای آمریکا آسیب برسانند، مسئول می‌داند. خط و نشان‌های آمریکا برای حضور نیروهای ایرانی باتوجه به وضعیت امنیتی عراق این گمانه زنی را پررنگ می کند که همزمان با نشست شورای امنیت یک حمله از منبع ناشناخته با تلفات بالا علیه نیروهای آمریکایی در عراق رخ بدهد.