مدرسه زندگی؛ جامعه آماده

دکتر علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر مدرسه، خانواده و رسانه سه رکن اصلی تربیت نسل جدید هستند. مدرسه به‌عنوان یکی از پایه‌های جامعه امروزی دیگر فقط محل سوادآموزی نیست، بلکه باید تبدیل به محلی برای کسب دانش، دریافت بینش و یادگیری مهارت‌های زندگی شود. این روزها هنوز با مدرسه آرمانی‌مان فاصله داریم. در مدرسه آرمانی، دانش‌آموزان فقط خواندن و نوشتن نمی‌آموزند و جدول ضرب یاد نمی‌گیرند. مدرسه آرمانی عمر و وقت دانش‌آموزان را تنها با کلیشه‌شدن در آموزش‌های رسمی تلف نمی‌کند.
فرصت طلایی دوران مدرسه را اگر فقط خرج آموختن و مرور کتب درسی کنیم، بازنده این ماجرا خواهیم بود. دانش‌آموز فارغ‌التحصیل مدرسه آرمانی، پس از پایان مدرسه اگر موفق به ورود به دانشگاه نشود، خود را شکست‌خورده نمی‌بیند. او آن‌قدر مهارت آموخته که بتواند با آموزش بیشتر وارد بازار کار شود. وقتی ازدواج کند هم همسر خوبی می‌شود. مدرسه آرمانی از دانش‌آموزانش در آینده پدر و مادرانی موفق و شهروندانی مسئول می‌سازد. همه در هر جایگاهی باید بکوشیم تا این نهاد بنیادین بتواند به جایگاه اصلی خود دست یابد.
ما در جمعیت هلال‌احمر تلاش کرده‌ایم قدر این فرصت طلایی را بدانیم. تلاش کرده‌ایم با افزایش سطح آموزش‌های امدادی در مدارس در قالب طرح‌های گوناگون بتوانیم در تربیت نسلی آماده برای مواجهه با مخاطرات زندگی کمک‌یار آموزش‌وپرورش باشیم. اگر موفق بشویم همه تقریبا ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور را با آموزش‌های امدادی آشنا کنیم، آن وقت می‌توانیم بگوییم تقریبا در هر یک از این نزدیک به ۱۴ میلیون خانواده دست‌کم یک نفر آماده مقابله با حوادث داریم. جمعیت هلال‌احمر آماده است همه ظرفیت‌های خود را در این زمینه فعال کند و امیدواریم با استقبال آموزش‌وپرورش موفق به توسعه این آموزش‌ها بشویم. این البته یک راه طولانی است و در این مسیر سخت، پایداری و باور به موفقیت رمز پیروزی است. ما به مدرسه‌ای برای زندگی و جامعه‌ای آماده در برابر مخاطرات محتاجیم و برای رفع این نیاز همان‌قدر که آماده کمک به دیگران و سایر نهادها هستیم، دست‌مان هم برای یارگیری همیشه دراز است.