اراده‌اي براي توليد مسكن استيجاري وجود ندارد

امسال با توجه به اينكه قيمت مسكن حدود 62 درصد افزايش پيدا كرد، اصلي‌ترين عامل منطقي اجاره بها،‌ قيمت مسكن است. زماني كه قيمت مسكن افزايش پيدا مي‌كند اصولا درست است كه اجاره‌بها هم بايد با توجه به رشد مسكن افزايش يابد اما در ايران به جز افزايش قيمت مسكن، عواملي مانند ‌تورم عمومي،‌ عدم توازن ميان عرضه و تقاضا و عدم تناسب درآمد مردم با رشد اجاره بها كمك مي‌كند كه اجاره بها رشد نامتعارفي داشته باشد.
رشد اجاره بها درامسال در كشور بسيار بالا بود و باعث شد كه بسياري از مستاجراني كه در شمال تهران بودند به مركز شهر نقل مكان كنند و آن‌هايي كه در مركز شهر بودند به جنوب شهر و كساني كه در جنوب شهر بودند مجبور شدند كه به حاشيه‌هاي شهر تهران (پرند،‌ پرديس، هشتگرد،‌اسلامشهر و...) مهاجرت كنند تا بتوانند منزل متناسب با درآمد خودشان اجاره كنند، زيرا رشد حقوق و درآمد بسيار كمتر از رشد اجاره‌بها بوده است.
پيش‌بيني مي‌كرديم كه رشد اجاره بها از 15 درصد عبور نكند، اما متاسفانه رشد اجاره بها در برخي نقاط از مرز 30 درصد هم عبور كرده است. از طرفي رشد قيمت مسكن در سال‌هاي اخير بسيار بالا بوده است.
بر اساس آخرين آمار از سوي مركز آمار از سال 1371 تا 1394 قيمت مسكن در كشور 104 برابر شده است؛ يعني بيش از هزار درصد؛ اما درآمد عمومي مردم بسيار كمتر از اين ميزان بود كه همين موضوع موجب شده كه شاهد افزايش تعداد مستاجران باشيم.


رشد اجاره نشيني نشان مي‌دهد اين افزايش بسيار چشمگير بوده است. از حدود20 درصد اجاره نشيني در كشور به بالاي 33 درصد به‌خصوص در شهرهاي بزرگ رسيديم. از سوي ديگر سالانه حدود يك ميليون ازدواج در كشور داريم و تامين مسكن زير 300 هزار است.
رشد حقوق كارمندان و نسل جوان متناسب اين نيست كه حتي با 20 سال پس انداز مسكن خود را تامين كنند. اين موضوع باعث شده كه ما شاهد افزايش رشد اجاره نشيني در كشور باشيم. اين يك معضل بزرگ است. از طرفي دولت‌هاي پيشين (از دولت نهم تا كنون و حتي دولت اصلاحات) در بخش توليد مسكن استيجاري گام جدي برنداشتند. اين درحالي است كه تمام دولت‌ها با اين طرح موافق بودند،‌ اين مي‌توانست تابو شكني كند، بازار رقابتي ايجاد كند و قيمت اجاره‌بها را كنترل كند، اما متاسفانه اقدام عملياتي در اين حوزه صورت نگرفت. اميدواريم طي چند سالي كه ازعمر دولت دوازدهم باقي مانده است، حداقل اقدامي در اين زمينه انجام دهند. مي‌توانند زمين و تسهيلات ويژه در اختيارشان قرار دهند تا به توليد مسكن پايدار ترغيب شوند. بازار اجاره بها با توليد مسكن استيجاري كنترل كنيم و در اين زمينه هم بازار رقابتي ايجاد كنيم و جلوي افزايش قيمت آن را بگيريم.