دفاع جامعه جهانی از برجام

گروه سیاسی: نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست «دونالد ترامپ» با موضوع منع گسترش تسلیحات کشتارجمعی برگزار شد.  رئیس جمهوری آمریکا که در مجمع عمومی احساس سرخوردگی کرده بود و از اقدامات اتحادیه اروپایی از برجام خشمگین بود در نشست شورای امنیت نهایت تلاش خود را به کار بست تا تهران را محکوم کند.
در این نشست، نیکی هیلی نماینده دائم امریکا در سازمان ملل متحد و برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران در وزارتخارجه امریکا هم ترامپ را همراهی می کردند«جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ، «مایکل پمپئو» وزیر خارجه و «جان کلی» رئیس دفتر ترامپ هم حضور داشتند.
در طرف مقابل، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه،«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری بولیوی، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت هم در این جلسه حضور داشتند.
حمله ترامپ به ایران 


دونالد ترامپ که ریاست جلسه دیشب شورای امنیت را بر عهده داشت، در ابتدای سخنان خود گفت: دستور کار جلسه امروز حفظ صلح و امنیت و همچنین مقابله با به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی است و ما در این جلسه این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهیم. من خوشحال هستم که ریاست این جلسه شورای امنیت را بر عهده دارم و افتخار دارم که به مقامات کشورهای مختلف شرکت کننده در این جلسه خوش‌آمد بگویم و همچنین مایل هستم که به آقای گوترش دبیرکل سازمان ملل برای شرکت در این جلسه خوش‌آمد بگویم. وی ادامه داد: اکنون بند 2 دستور کار جلسه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و من به عنوان رییس جمهور آمریکا بیانیه اول صحبت‌های خود را ایراد می‌کنم.
رییس جمهور آمریکا در اظهارات خصمانه خود علیه ایران که این روزها تکراری شده ادعا کرد که حکومت ایران به دنبال صدور خشونت و هرج و مرج است و به صورت پنهانی برنامه‌های هسته‌ای خود را به پیش می‌برد تا بتواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند و آن‌ها را به نقاط دیگر از جمله خاورمیانه صادر کند.
وی با طرح این ادعا که ایران حکومت اصلی حامی تروریسم و به دنبال هرج و مرج در خاورمیانه است خاطرنشان کرد: با این کارنامه حکومت ایران هرگز نباید اجازه داشته باشد که به سلاح‌های هسته‌ای دسترسی پیدا کند. ما در همین چارچوب از برجام خارج شدیم چرا که توافق بسیار بدی بود و به ایران اجازه می‌داد که در مسیر دستیابی به این گونه سلاح‌ها قدم بردارد. در پی این توافق بد حکومت ایران به منابع مالی گسترده‌ای دست پیدا کرد در زمانی که به پول نفت احتیاج داشت و ما با این توافق این پول را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.
وی در ادامه اتهاماتش علیه ایران ادعا کرد که از زمان برجام تهاجم‌گری‌ ایران افزایش پیدا کرده  و ایران از منابع مالی برجام برای گسترش تروریسم و برنامه هسته‌ای‌اش استفاده کرده است.
وی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای‌اش اعمال شده است و این تحریم‌ها به صورت کامل از 13 آبان اجرا خواهد شد و بعد از آن ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را اعمال خواهد کرد. تحریم‌هایی سخت‌تر از هر زمان دیگر تا بتواند با طیفی از رفتارهای ایران مقابله کند و هر کشوری با این سیاست آمریکا جهت مقابله با ایران همراهی نکند، با مجازات گسترده‌ای روبه‌رو می‌شود. رییس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود تاکید کرد: از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهم که با آمریکا کار کنند و تضمین کنیم که ایران هرگز دستش به بمب هسته‌ای نرسد و لازم است که از ایران، روسیه و سوریه به خاطر اینکه حمله‌های خود را در منطقه ادلب به دنبال درخواست من کاهش دادند تشکر کنم.
انتقاد فرانسه از تحریم‌های بی‌ضابطه
«امانوئل مکرون»، رییس جمهور فرانسه در سخنان خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به مساله ایران اظهار کرد: مساله ایران و قطعنامه شورای امنیت که در سال 2015 انجام شد بر این اساس است که از آن زمان تاکنون امضاکنندگان با هم دچار اختلاف شده‌اند اما همچنان همه ما همان هدف خاص خود را داریم که اجازه ندهیم ایران به سلاح هسته‌ای دسترسی داشته باشد و نظارت بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران داشته باشیم.
وی تاکید کرد: برجام یک توافق کامل نیست اما توافقی قاطع در این زمینه است. لذا بحران اعتمادی که اکنون به وجود آمده به خاطر تحریم‌های آمریکا است. اما ایران همچنان پایبند به توافق‌نامه برجام است و تمام مفاد برجام باید توسط تمام کسانی که آن‌ را امضا کرده‌اند نه فقط آلمان و بریتانیا و فرانسه رعایت شود. رییس جمهور فرانسه ادامه داد: آنچه که رییس جمهور آمریکا مطرح می‌کند و اهدافی که وجود داشته من هم در این زمینه موافقم هرچند در زمینه برجام با او مخالفت دارم اما معتقدم باید استراتژی درازمدتی را تدوین کنیم. نمی‌شود با تحریم برخورد کرد و ما باید مبنایی برای مذاکرات جدید داشته باشیم آن هم در چارچوبی باشد که بعد از انقضای برجام مد نظر قرار گیرد.
مکرون همچنین بیان کرد: بحث موشک‌های بالستیک هم باید در این چارچوب و با در نظر گرفتن صلح در منطقه مورد بررسی قرار گیرد و استراتژی‌های بین‌المللی برای خطرهایی که ممکن است به وجود آید تدوین شود و ایران هرگز دستش به سلاح هسته‌ای نرسد.
ناخرسندی لهستان از وضعیت برجام
«آندژی دودا» در نشست شورای امنیت سازمان ملل با بیان اینکه وضعیت امنیتی موجود در جهان امیدوار کننده نیست و ما شاهد اضمحلال تدریجی نظام منع به‌کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی توسط برخی از بازیگران غیر دولتی هستیم، خاطرنشان کرد: البته برخی از کشورهای خاص نیز در حال تضعیف این نظام هستند.
رییس‌جمهور لهستان با اشاره به اینکه در همین چارچوب از تعهدات ایران در این ارتباط استقبال می‌کنیم افزود: در همین جا لازم است از نظارت‌های آژانس در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران که بر مبنای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اجرای NPT صورت می‌پذیرد استقبال و تشکر کنیم.
سنگ تمام بولیوی
«اوو مورالس» در جلسه شورای امنیت با موضوع عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی به اقدام آمریکا در راستای کودتا در ایران اشاره کرد و افزود، واشنگتن سال‌ها از حکومتی تمامیت‌خواه در تهران حمایت کرد.
 رییس‌جمهوری بولیوی تصریح کرد: اختلافات بین المللی را باید از طریق مکانیسم‌های صلح آمیز حل کرد؛ نه با استفاده بدوی از تسلیحات.
مورالس از کشورهای غربی برای مداخله نظامی در عراق و لیبی انتقاد کرد و گفت: عراق بر مبنای یک دروغ که سلاح کشتار جمعی دارد، اشغال شد. رییس‌جمهوری بولیوی همچنین جنگ داخلی سوریه را نتیجه سیاست کشورهای خارجی دانست.
مورالس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اکنون که ایران کنترل منابع خود را به دست آورده آمریکا ایران را تحریم می‌کند گفت: آمریکا در سال 1953 در ایران کودتا کرد و به هیچ عنوان دنبال مذاکره برابر با کشورها نیست. وی با بیان اینکه آمریکا نگران عدالت در کشورهای دیگر نیست گفت: ایالات متحده به دنبال ایجاد دموکراسی نیست وگرنه از دیکتاتوری حمایت نمی‌کرد و به صورت یکطرفه به کشورهای دیگر حمله نمی‌کرد و سعی نمی‌کرد که اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل انتخاب کند.
چراغ قرمز پرو به لغو برجام
«مارتین ویزکارا»، رییس‌جمهوری پرو طی سخنانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار کرد: از کشورهایی که زرادخانه هسته‌ای دارند درخواست کردیم تا فعالیت‌های خود را کاهش دهند و این کار با کمک کشورهای آمریکای لاتین انجام شد. آمریکای لاتین جایی است که سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی در آن وجود ندارند و پرو به صورت کامل منع سلاح‌های هسته‌ای را در برنامه‌های خود داشته است. وی افزود: آنچه که باید مد نظر قرار دهیم چالش‌هایی است که برنامه هسته‌ای کره شمالی داشته و بنده از آمریکا به دلیل اینکه به سمت راستی آزمایی برنامه هسته‌ای کره شمالی رفت تشکر می‌کنم و معتقدم NPT زمانی می‌تواند سرجایش بماند که راستی آزمایی سر جای خود باشد.رییس جمهور پرو افزود: برنامه برجام روش خوبی بود که ناکام مانده است.
اعتراف بریتانیا به صداقت ایران
«ترزا می» هم در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل اذعان کرد که ایران به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. وی گفت همه کشورها باید به سمت منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بروند.منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مسئله جمعی است و همه باید تلاش کنیم. نخست وزیر انگلیس در ادامه درباره برجام گفت در سال 2015 برنامه جامعه اقدام مشترک(برجام) درباره ایران افتاد، ‌همه می‌دانند که چقدر به نگرانی عمده‌ای تبدیل شده بود، ولی با برجام فکر می‌کنیم به بهترین گام رسیدیم. وی افزود ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است باید  اطمینان پیدا کنیم که همچنان به برجام پایبند باقی می‌ماند. برجام بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود.
می در عین حال  مدعی شد می خواهم  اشاره کنم به اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه اشاره کنم که همچنان مایه نگرانی جدی  است جامعه جهانی و سازمان ملل باید آماده باشند که در این مورد از خود عکس‌العمل نشان دهند و برنامه موشکی ایران که موشک‌ها در اختیار حزب الله و حوثی‌ها قرار می‌گیرد خلاف قوانین الزام آور سازمان ملل است.
پافشاری پکن و مسکو برحفظ برجام
«وان یی» در نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ درباره موضوعات مختلف به سخنرانی پرداخت.
وزیر خارجه چین گفت:‌ شورای امنیت باید مروج حل اختلافات در جهان از طریق گفتگو باشد، شورای امنیت باید دنبال اتحاد و صلح و امنیت در سطح جهانی باشد.
وان یی در ادامه گفت: پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای باید کاملا اجرا شود و همکاری‌های بین‌المللی نیز باید توسعه یابند.
در همین حال،«سرگئی لاوروف» وزیرخارجه روسیه هم در موضعی مشترک با چین در سخنانی بر حفظ برجام و حق تجارت با ایران تاکید کرد.