از جمله نفحات انسانیت

مسعود خوشابى - پیگیرى‌هاى جدى جمهورى اسلامى ایران در مسیر اجرایى شدن و تحقق برجام قابل بزرگداشت و تقدیر است. توافقى جهانى، با صرف وقت و انرژى بسیار صورت گرفته و پس از مدتى از جانب یکى از مهم‌ترین و اصلى‌ترین طرفین توافق مفادى از آن غیر قابل قبول تلقى مى‌شود و چون به ظاهر براى تجدیدنظر امکانى نمى‌یابد، وفا به آن را مردود مى‌داند.
آیا لُب‌ّ‌ کلام غیر از این است؟
آیا اصل ماجرا غیر از آن چه آمد، با حذف حواشى پرشمارش، چیز دیگرى است؟
در پیشبرد هر امرى دورى از لج و لجبازى، رو کم کنى و مچ‌گیرى، پرخاش و اداى کلمات و عباراتى که ما را از حل محوریت محل مناقشه دور مى‌کند، باید اکیداً دورى کرد .


درس‌گیرى از گذشته‌هاى دور و دراز به این معنى نیست که در آن‌ها بمانیم، به این معنى نیست که آن‌ها را به حال و آینده تعمیم دهیم، به این معنى نیست با قیاس: «نشان به این نشان ...» منافع حیاتى مردم‌مان را قربانى ادا و اصول زنگى مستى کنیم که به رغم ادعاى مدرن بودنش در «جشن شمشیر»[!] اقوام به غایت بدوى و سنت‌گراى تاریخ عصر حاضر به اداى حرکات موزون در آییم.
براى هر نظام حکومتى ‌باید حفظ منافع مردم سرزمینش در اولویت باشد و دقیقاً براى حفظ منافع مردم سرزمینش به تمامى توافقات جهانى حتى اگر مورد تاییدش نباشد، پایبند باشد .
به بازى گرفتن توافقات جهانى یعنى دهن کجى به دست‌آوردهاى تمدن بشرى، یعنى خود را از جهان والاتر دانستن و این پسندیده نیست .
آن که منطق، بصیرت، تدبیر، شناخت از جهان کهن‌سال هزار توى فعلى دارد، هیچگاه در هیچ شرایطى به میز مذاکره پشت نمى‌کند .
همه ما کم و بیش با گوته (١٧۴٩-١٨٣٢) و اثر تاریخ سازش فاست (FAUST) آشنایى داریم.
گوته روى این اثر که تماماً یک شعر دراماتیک است، بیش از‌۶٠ سال کار کرد و دو ماه مانده به پایان عمرش آخرین اصلاحات را به جا آورد و براى چاپ ارسال کرد .
این اثر تاریخ ساز یک پیام جهانى را در بر دارد که عقلا‌ و هوشمندان دریافتند و بى‌وقفه نصب‌العین قرارش دادند؛ آن پیام این بود: نفحه روح انسان تا آن جا نیست که همه عالم را در بر بگیرد، هر چه منابع الهام‌بخش انسانى کثیر و قوى باشند، باز هم هیچ چیز دیگرى ندارد جز این که «انسان باشد»، در شادى و در رنج، در نیکى و بدى.
بنابراین از این جا به بعد معنى شیطان از اغواگر، مستهزى، شرور، وقیح و خانمان برانداز به همراهى جدایى ناپذیر که صرفاً با پیمان‌نامه‌ها مى‌توان مهارش کرد و از پسش بر آمد، استحاله پیدا مى‌کند .
این دست‌آورد با آهنگى حیرت‌آور در جهان اندیشه‌ورزان شکوفا شد و آن‌هایى که به آن پشت کرده‌اند یا مى‌کنند، ان‌شاء‌الله که تماماً از جمله «خسر الدنیا و الآخره»ها نباشند.
سایر اخبار این روزنامه
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود اعلام کرد که روند انتقال سامانه اس-300 به سوریه آغاز شده است جهانبخش‌محبی نیا نخبگان قدیم و چالش‌های جدید آیا جدا شدن و عملکرد منفرد چهره‌های اصلاح طلب از جریان های جناحی نشانه افتراق اصلاح طلبان است؟ نمایندگان برای اتهام‌زنی به دیگران مصونیت ندارند روایت سوم شخص غایب از جلسات تخیلی در نشست خبری چهارمین دوره جشن ملی مترجمان مطرح شد توجه‌ به مترجمان آثار ایرانیان و انتخاب مترجم محبوب مردمی سامانه‌ها ی اقتصادی پراکنده غیر یک پارچه و موقتی چه هزینه‌هایی ایجاد می‌کنند؟ مجمع‌الجزایر سامانه‌های موقت گفت‌وگوی «ابتکار» با مجتبی محمدی؛ سربازی که قهرمان حادثه تروریستی اهواز شد یک سرباز واقعی! دادستان تهران: متهم سکه ثامن یک روز قبل از تشکیل پرونده با همسرش از کشور خارج شد روزبه حسینی در گفت‌وگو با «ابتکار» از نمایش «سیم و سُرمه» می‌گوید دولت نبایدبدون کمک مالی بر تئاتر نظارت کند از جمله نفحات انسانیت اسحاق جهانگیری: روند محرومیت‌‌زدایی در هرمزگان تسریع شود میانجیگرى لاوروف براى سوریه