در دنیای احتمالات، هیچ چیز غیر ممکن نیست

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ با نشریه آمریکایی نیویورکر درباره دیپلماسی با آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا باب دیپلماسی همچنان گشوده است؟ گفت: چشم انداز گفت‌و‌گو را مردود نمی‌دانم منوط به اینکه، شرط لازم قابل اعتماد بودن طرف مقابل، فراهم شود.
ظریف در مصاحبه با این نشریه آمریکایی تصریح کرد: «قابل اعتماد بودن» متفاوت از «اعتماد کردن» است. قابل اعتماد بودن به این معناست که وقتی شما سندی را امضا می‌کنید، به آن متعهد بمانید. پایبندی به توافق‌‌ها، مبنای روابط بین‌المللی است. در غیر این صورت دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. ما در انتظار درصدی واقع‌گرایی هستیم. وزیر امور خارجه ایران، دیپلماسی با آمریکا را به فیلم «50 قرار اول» تشبیه کرد و افزود: ما در دنیای احتمالات زندگی می‌کنیم. بنابراین هیچ چیز غیر ممکن نیست ولی باید ببینیم چه پیش می‌آید. اگر قرار باشد راه‌حلی حاصل شود، باید مبتنی بر داشته‌های فعلی باشد.
وی ادامه داد: اول از همه باید بگویم که ما عصبانی نیستیم اگر قرار باشد به راه‌حلی دست یابیم شما باید بتوانید آن را بر مبنای چیزی که دارید بنا کنید، چرا که همچون فیلم 50 قرار اول شما مجبورید همه چیز را روز بعد از اول آغاز کنید این غیرممکن است.
ظریف با اشاره به فیلم «50 قرار اول» محصول سینمای آمریکا که روایتگر داستان فردی مبتلا به اختلال حافظه است، گفت:ما برخلاف دنیای سینما نمی‌توانیم هر‌بار از اول شروع کنیم. چنین کاری شدنی نیست. روابط باید بنیاد و شالوده مشخصی داشته باشد. 


وی با اشاره به برجام ادامه داد: ما سندی داریم که نه دو صفحه، بلکه بالغ بر 150 صفحه است.
کنایه ظریف درباره سند دو صفحه ای، اشاره به توافقنامه میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در ماه ژوئن (خرداد) است که امضا کرده بودند.
نیویورکر در همین ارتباط همچنین گفت‌وگوی کوتاهی هم با حجت الاسلام والمسلین «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران منتشر کرده است. روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار این نشریه درخصوص فشارهای داخلی علیه برجام گفت: (از توافق) پشیمان و متاسف نیستم. ما به نقطه مثبتی دست یافتیم؛ به دنیا نشان دادیم که مایل به گفت‌وگو و مذاکره هستیم و زمانی که توافقی امضا شد، به آن پایبند می‌مانیم.
آمریکا مسیر احترام را پیش بگیرد
وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ای انگلیسی‌زبان چین نیز با تاکید بر تداوم مناسبات تجاری با این کشور بر محور برجام، از گرمی روابط تهران و پکن سخن گفت و افزود، روابط دو کشور مستحکم است.
ظریف در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌جی‌تی‌ان» گفت: چین شریک تجاری نخست ایران است و معتقدیم که روابط میان دو کشور در سطح مستحکمی قرار دارد. وزیر امورر خارجه ادامه داد: مطمئنم که روابط تجاری با چین ادامه خواهد یافت.
ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به ادبیات تهدیدآمیز مقام‌های آمریکایی تاخت و گفت: هیچ‌گاه نباید یک ایرانی را تهدید کنید؛ چرا که ایرانی‌ها از تهدید بیزارند. آمریکا باید مسیر احترام را پیش بگیرد.
وزیر امورخارجه ایران در این مصاحبه همچنین درخصوص مسائل مختلفی از جمله برجام، فعالیت‌های مخرب آمریکا در منطقه و اتهام‌های اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران سخن گفته است.