بررسی CFT به صبح یکشنبه موکول شد /جلسه کارشناسی عصر همان روز!

بهروز نعمتی نماینده تهران و سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی مجلس و در تشریح جزئیات جلسه غیر علنی خانه ملت اظهار داشت: جلسه غیرعلنی با حضور اسحاق جهانگیری به منظور بررسی مشکلات اقتصادی کشور برگزار شد.
وی افزود: آقای جهانگیری در این جلسه عنوان کرد که برای رفع مشکلات کشور و کالاهای اساسی هیچ‌گونه مشکلی نداریم و ما نیازهای اساسی کشور را همچنین تأمین کردیم.
وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر در خصوص بحث تامین و تنظیم برنامه ارزی کشور و کالای کشور بود، ادامه داد: صادرات غیرنفتی در 6 ماهه نخست سال بیش از 26 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته جهش مناسبی داشته است.
نعمتی با بیان اینکه جهانگیری تاکید کرد که در کمیته تخصیص ارز نیازمندی‌های گروه‌های مختلف ارزی تامین شده و هیچ‌گونه بحثی در این خصوص وجود ندارد، ادامه داد: کمیته‌ها هر موضوعی را که تشخیص دهند، ارز مورد نیاز آن‌ها تامین می‌شود و ارز لازم برای کنترل بازار ارز در اختیار دولت قرار دارد و کنترل بازار ارز ادامه می‌یابد.


استیضاح 4 وزیر
در دستورکار مجلس
به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه بحث تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی مطرح است، تاکید کرد: بحث تفکیک دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی رأی نیاورد اما موضوع تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کمیسیون اجتماعی رأی آورده و در دستورکار مجلس قرار می‌گیرد.
نعمتی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال جا به جایی چند وزیر تصریح کرد: تاکنون چنین موضوعی مطرح نشده است البته رئیس‌جمهور اختیار دارد که افراد مدنظر خود را معرفی کند اما تاکنون بحث جابه‌جایی عنوان نشده است.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح‌های مطرح در مجلس، تصریح کرد: موضوع استیضاح وزیر کشور هنوز به کمیسیون مربوطه ارجاع نشده است بنابراین اگر این استیضاح نیز مدنظر قرار گیرد استیضاح وزیر کشور، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت فعلا در دستورکار مجلس قرار دارد.
خرید و فروش ارز خارج از صرافی‌ها ممنوع می‌شود
نمایندگان در جلسه علنی دیروز ضمن مخالفت با حذف ماده ۲۳ لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی را موظف کردند برای پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیرمجاز ارز اقداماتی انجام دهد.
بر این اساس، تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل، ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها بر عهده بانک مرکزی خواهد بود.
به موجب تبصره ۱ ماده 23 این لایحه دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تأمین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله آزاد ارز را به گونه‌ای ایجاد نماید که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طرق قانونی تأمین گردد.
همچنین بر اساس تبصره ۲ این لایحه عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی، ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می‌شود.
گفتنی است براساس برخی از گزارش‌ها مصوبه مجلس تأثیر منفی بر بازار ارز گذاشته و باعث افزایش نرخ آن شده است.
طبق تبصره ۳ ماده مذکور هم دولت حدود و مقررات استفاده از ارز را تعیین می‌کند.
خبر دیگر این که مجلس در نشست علنی دیروز دولت را مکلف به ایجاد سامانه‌های هوشمند جهت افزایش هزینه قاچاقچیان کرد.
همچنین با رای نمایندگان مجلس ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد.
جلسه بررسی CFT به یکشنبه صبح موکول شد
علی مطهری نماینده تهران و نایب رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز خانه ملت گفت: بررسی لوایح مربوط به FATF راس ساعت 7 صبح روز یکشنبه (15مهرماه 97) در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود.
خبر دیگر این که اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس در نشست علنی دیروز خانه ملت از نامه رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره بررسی FATF خبر داد و اظهار داشت: با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی FATF رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نامه درخواستی برای برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای به هیئت رئیسه داده است.
وی افزود: طی این نامه از جریان‌های مختلف سیاسی دعوت شده تا در نشست کارشناسی مذکور حضور یایند.
رنجبرزاده ادامه داد: این نشست بنابه درخواست آقای فلاحت‌پیشه یکشنبه هفته آینده ساعت 16 در محل کمیسیون تلفیق برگزار خواهد شد. اگر تعداد حضار بالا باشد این نشست در صحن مجلس برگزار خواهد شد.