آمریکا مذاکره‌کننده قابل اعتماد نیست


محمدجواد ظریف در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره انگلیسی که جمعه شب مشروح آن پخش شد، اظهار داشت: ما آنقدرها هم مشتاق نیستیم که با او (دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا) دیدار کنیم زیرا آمریکا یک شریک مذاکراتی قابل اعتماد نیست.
وی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان مودت 1955 افزود: آنها همیشه می‌گفتند که خواهان یک پیمان با ایران هستند. حالا به تازگی از تنها پیمانی که با آمریکا داشتیم خارج شدند زیرا دیوان بین‌المللی دادگستری علیه آنها رای داد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «بسیاری از افراد متنفذ» ایرانی از آنچه که در رابطه با برجام اتفاق افتاد «استقبال کردند» اظهار داشت: من معتقدم آنها ناخرسندی عمومی مردم ایران را مبنی براینکه آمریکا شریک قابل اعتمادی نیستند، بیان می‌کنند. آنها بر این باورند که عقیده و نگاه آن در سطحی فراتر پذیرفته شده است.
ظریف در رابطه با سایر توافقنامه‌هایی که ترامپ آنها را نقض کرده است، گفت: به نظر من برای جامعه بین‌المللی خوب نیست که کشور قدرتمندی همچون آمریکا تصمیم بگیرد که یک توافق بین‌المللی را ترک کند. فقط برجام نیست.آنها از یونسکو، توافقنامه آب و هوایی، نفتا و پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک خارج شدند.


ظریف به سوالاتی درباره سوریه نیز پاسخ داد و تاکید کرد: گروه‌هایی که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، محکوم هستند. در جنگ سوریه مقصر کسانی هستند که از راه حل سیاسی پیشگیری کردند با این توهم که می‌توانند بشار اسد را از قدرت برکنار کنند.
وی گفت: ایران خواستار حل و فصل سیاسی بود. آنها(معارضان و شورشیان) نپذیرفتند. آنها مزدوران خود و این جنگجویان خارجی را می‌خواستند.