صاعقه و سیل در شمال کشور جان 3 تن از هموطنانمان را گرفت

ساری- خبرنگار کیهان: بارش باران توام با سیلاب سبب خسارات شدیدی به مناطق مسکونی و راه‌های مواصلاتی در شمال کشور شد.
بارش شدید باران توام با سیلاب، طوفان و صاعقه در مناطق شمالی کشور سبب بروز خسارات شدید و آبگرفتگی معابر شهری و برخی منازل روستایی استان‌های شمالی کشور شد.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: بارندگی شدید و صاعقه جان ۲ نفر را در شهرهای ساری و چالوس گرفت.
علی‌اصغر احمدی، با بیان اینکه به علت رعد و برق یک نفر در ساری جان خود را از دست داد، گفت: یک راننده تاکسی نیز در چالوس به علت رفتن با خودرو به زیر آب و خفگی جان باخت.


احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران گفت: شهرستان‌های رامسر نوشهر و گلوگاه بیشترین بارندگی را در مازندران به خود اختصاص دادند.
 شهابی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران، گفت: ۲۱ پایه بتونی برق جمعه شب شکست و کابل‌های انتقال برق در ۲۱ نقطه پاره شد.
محسن هاشمی رئیس مرکز مدیریت راه‌‌های مازندران با بیان اینکه بارش رگباری و وقوع سیلاب جمعه شب سبب بسته شدن جاده فرعی گلندرود به رویان شده بود، گفت: راهداران از جمعه شب در منطقه مستقر شدند و به بازگشایی جاده پرداختند.
سرهنگ علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران ،گفت: جاده فرعی رویان به آب پری و جاده رامسر به لوزبن در محدوده پل توکله به علت تخریب پل و رانش زمین بسته شد و مأموران راهداری به بازگشایی محور مشغول شدند.
مدیر منابع آب تنکابن و رامسر گفت: حجم آب قابل ذخیره در سد میجران هشت میلیون مترمکعب است که در مدت کوتاه سه میلیون متر مکعب فضای خالی آن، پر شد.
حمیدرضا افقی، با بیان اینکه پس از بارندگی ارتفاع آب سد میجران رامسر به هشت متر رسید، گفت: حوالی سد میجران رامسر پرباران‌ترین نقطه مازندران اعلام شد.
مدیر کل فرودگاه‌‌های مازندران گفت: به علت هوای ابری و بارانی و نداشتن دید کافی، چند پرواز فرودگاه ساری، جمعه لغو شد.
 مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: مناطق غرب مازندران در تنکابن و عباس‌آباد و در مناطق کوهستانی دو هزار، سه هزار و شیرود با تداوم بارش‌ها درگیر سیل شدندو امداد رسانی به سیل‌زدگان در قالب ۶۰ خودرو امداد و نجات انجام شد.
اکبری با بیان اینکه ۵۵ تیم امداد و نجات در غرب مازندران مستقر هستند، افزود: ۲۵۰ نفر نیز تاکنون اسکان داده شدند.
مدیر کل مدیریت بحران استان مازندران همچنین گفت: بارندگی شدید سبب آبگرفتگی معابر و خیابان‌های درون شهری و تعطیلی همه مقاطع تحصیلی مدارس شهرستان‌های نور، رامسر، تنکابن، عباس‌آباد و چالوس دیروز در نوبت صبح شد.
سیلاب در گیلان
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان: سیاوش غلامی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر گیلان گفت: ۲۰ تیم پنج  نفره جمعیت هلال احمر از عصر روز جمعه در مناطق سیل‌زده گیلان مستقر و مشغول خدمات‌رسانی به خانوار‌های سیل‌زده شدند.
 مهدی ولی‌پور مدیر عامل جمیعت هلال احمر استان گیلان هم گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیل ۱۰۰ خانوار روستایی گیلان را درگیر کرد.
حسین اکبر مدیر شرکت گاز گیلان گفت: بر اثر بارش شدید باران و وقوع سیل در شهرستان فومن گاز ۳۰۰ خانوار روستا‌های حیدرآلات قلعه رودخان، فوشه و سیاه ورود آلیان که پل‌های آن‌ها تخریب و یا در معرض تخریب شدن قرار گرفت را تا اطلاع ثانوی از مدار خارج کرد.
به علت وزش باد شدید و تداوم باران به حدود ۲۰ خانه در روستا‌های بخش دابودشت این شهرستان فومن خسارت واردکرد. فرماندار شهرستان آمل گفت: نیرو‌های امدادی به همراه نیرو‌های بنیاد مسکن و هلال احمر بلافاصله پس از وقوع این حادثه در روستا‌های خسارت‌دیده حضور یافتند.
سید جعفر رسولی افزود: بیشتر خسارت‌‌ها به سقف خانه‌‌ها در روستا‌های طوله کلا، پلهم کتی، هشتل و کردخیل بوده که از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.
جاری شدن سیلاب در لنگرود راه ۹ روستا را مسدود و به تاسیسات زیربنایی نظیر راه خسارت وارد کرده است.
محمدرضا نازک‌کار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان گفت: بارش شدید باران که از عصر جمعه در گیلان آغاز شد راه‌های ۱۶ روستا را مسدود کرد.
مهدی ولی‌پور مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان گفت: صبح دیروز بر اثر انحراف یک خودرو ۲۰۶ در محور تالش- آستارا این خودرو به همراه شش سرنشین به داخل رودخانه شهر حویق واژگون شد.
سرهنگ جابر صفاری جانشین پلیس راه استان گیلان گفت: رگبار و بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر شد و آمد و شد خودروها را کندکرد. وی از رانندگان خواست از تردد در محورهای کوهستانی خودداری کنند.
 مجید فاریابی مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش گیلان گفت: بارش شدید باران از عصر جمعه در گیلان آغاز و موجب وقوع سیل و تعطیلی شیفت صبح شنبه مدارس ابتدایی بخش اطاقور شد.
رگبار در گلستان
جمالی مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان هم گفت: بارش‌های رگباری و بدون وقفه در استان، آبگرفتگی معابر شهری در شهرستان‌های بندرگز، کردکوی، گرگان و علی‌آبادکتول را به همراه داشت.
سیلاب در خراسان شمالی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: بارندگی شدید بامداد دیروز (شنبه) موجب جاری شدن سیل، آبگرفتگی منازل مسکونی و بروز خساراتی در شهرستان‌های شیروان و راز و جرگلان شد.جواد نظری افزود: وقوع سیلاب موجب آبگرفتگی تعدادی از خانه‌های مسکونی بخش سرحد شیروان شد و نیز به بخش مرزی جرگلان در شهرستان راز و جرگلان آسیب‌هایی وارد آورد.