قرارداد تهیه سیاهه آلودگی هوای مشهد دوباره امضا شد

مشهد سال هاست که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند؛ معضلی که برنامه ریزان استان برای کاهش تاثیر آن، بر مبنای گزارش آماری 16 سال قبل عمل می کنند چرا که آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا در مشهد مربوط به سال 81 است و از آن سال به بعد سیاهه ای که نشان دهد منابع اصلی آلایندگی هوای مشهد چیست، تهیه نشده است. همین موضوع و ضرورت تهیه به روز سیاهه آلودگی هوا باعث شد که متولیان در این زمینه اقدام کنند و آن طور که معاون محیط زیست استان در گفت و گویی با «خراسان رضوی» در تاریخ 20 شهریورماه اعلام کرد، «قرارداد تهیه سیاهه آلودگی هوای مشهد با دانشگاه صنعتی شریف بسته شده و اعتبار آن که بیش از 500 میلیون تومان است، از طریق استانداری تامین شده و تا پایان سال طرح اولیه آن تهیه می شود.» اما این ها در حالی است که روز گذشته در مراسمی دوباره قرارداد تهیه سیاهه آلودگی هوای مشهد بین شهردار مشهد و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف امضا شد! حال سوال این جاست قراردادی که یک بار به گفته معاون محیط زیست استان امضا شده و حتی معاون سازمان محیط زیست کشور نیز خردادماه امسال از درحال انجام بودن تهیه سیاهه آلودگی هوای مشهد خبر داده بود، چطور دوباره روزگذشته امضا شد؟ این موضوع را از مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد پیگیری کردیم. محمد پذیرا در گفت و گو با «خراسان رضوی» در این زمینه می گوید: در این قرارداد که روز سه شنبه امضا شد، دو طرف درباره تمام موارد به تفاهم رسیده اند و به امضای نهایی رسیده است، چطور دوستان محیط زیست اعلام کرده اند که قرارداد امضا شده است؟ ما می خواهیم این کار را انجام دهیم آن ها رفته اند قرارداد امضا کرده اند؟ قرارداد را ما بستیم شاید دوستان محیط زیست در جریان نبودند، اشتباه گفته اند.
تهیه سیاهه آلودگی هوای مشهد تازه آغاز شده است
وی با بیان این که این قرارداد تا کنون نهایی نشده بود، تاکید می کند: با امضای قرار داد بین شهردار مشهد و معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، این قرارداد  وارد مرحله اجرایی شده و برای اجرا توسط شهردار ابلاغ شده است. وی با اشاره به این که مدت زمان این قرارداد یک ساله است، تصریح می کند: سیاهه آلودگی هوای مشهد طی یک سال آماده می شود، لذا با امضای این تفاهم نامه با دانشگاه صنعتی شریف، انتشار سیاهه آلودگی هوای مشهد برای اولین بار در مشهد انجام خواهد شد.
برای پیگیری موضوع و بررسی این تناقض با معاون و مدیرکل محیط زیست استان نیز تماس گرفتیم که پاسخی به تماس های ما داده نشد.


دستگاه های جدید برای حفاظت از محیط زیست مشهد
همچنین به گزارش «خراسان رضوی»، تقی زاده شهردار مشهد روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح تجهیزات محیط زیست، درباره جزئیات این تفاهم نامه گفت: در این تفاهم نامه دانشگاه صنعتی شریف داده های آلودگی هوا را غربالگری می کند. وی با بیان این که شهرداری مشهد دستگاه های جدیدی را برای حفظ محیط زیست وارد کرده است، تصریح کرد:  عمده این تجهیزات وارداتی است  و به زودی در چرخه محیط زیست مشهد از آن استفاده خواهد شد. وی افزود: این دستگاه ها همه آلاینده ها از همه نوع آلودگی از قبیل آلودگی صوتی ، گرد و غبار و دود را به صورت آنلاین به شهروندان اطلاع رسانی می کند و هر روز مردم می توانند میزان این آلاینده ها را بررسی کنند. شهردار مشهد در ادامه به ویژگی‌های دستگاه‌های سنجش اشعه UV توسط شهرداری مشهد اشاره کرد و افزود: این دستگاه‌ها برای اولین بار توسط شهرداری مشهد به کار گرفته شده است که با آن شهروندان می‌توانند به صورت آنلاین از میزان اشعه UV اطلاع یابند و درصورت بالا بودن میزان این اشعه تمهیداتی را برای حفاظت از پوست خود هنگام خروج از منزل در نظر بگیرند. تقی‌زاده گفت: شاید تاکنون شهروندان این نگرانی را داشتند که امواج آنتن‌های BTS تلفن همراه در مشهد بیش از حد استاندارد است و ضرر دارد اما با سنجشی که از طریق دستگاه‌های پایش امواج الکترومغناطیسی انجام شد، مشخص شد که امواج این آنتن‌ها در حد استاندارد قرار دارداما اشعه UV در مشهد بالاتر از میزان استاندارد است.
طرح کاهش 50 درصدی آلودگی هوای مشهد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این مراسم گفت: در شهر مشهد ما از لحاظ  محیط زیست دچار مشکلاتی هستیم به نحوی که میزان  آلودگی هوا طی سال های اخیر شیب تندی به خود گرفته است. مقدوری با بیان این که برای کاهش 50 درصدی آلودگی هوا در مشهد به 480 میلیارد تومان اعتبار و سرمایه گذاری نیاز است، تصریح کرد: دستگاه های مختلفی در طرح کاهش 50 درصدی آلودگی هوای مشهد درگیر هستند و مقرر شده است این طرح در بازه زمانی سه ساله عملیاتی شود.
آلودگی صوتی در مشهد وضعیت خوبی ندارد
همچنین خلیل ا... کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد، در این مراسم اظهار کرد: هدف مدیریت شهری در مشهد رصد تمام آلاینده های سطح شهر و برنامه ریزی ویژه برای حذف آن است. آلودگی هوا از مهم ترین نوع آلودگی های زیست محیطی است ولی آلودگی صوتی نیز در مشهد وضعیت خوبی ندارد. وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون وضعیت آلودگی هوا در مشهد نسبت به مدت مشابه پارسال بهتر بوده به طوری که شهروندان مشهدی در این مدت 19 روز هوای پاک تنفس کرده اند که پارسال این رقم هشت روز بود. وی تصریح کرد: در مرکز پایش زیست محیطی شهرداری مشهد بنا بر آن است که علاوه بر سنجش آلودگی هوا، آلودگی های صوتی و آلودگی الکترومغناطیسی نیز رصد و اندازه گیری شود که بر این اساس میانگین آلودگی صوتی در مشهد 75 دسی بل است که حد استاندارد آن 50 دسی بل است و  این میزان در مشهد 25 دسی بل بیشتر از میزان استاندارد آلودگی صوتی است.
رونمایی از تجهیزات پایش آلاینده‌های زیست محیطی با هزینه 7 میلیارد تومان
وی یادآور شد: پنج ایستگاه اندازه گیری شدت صوت در معابر هسته شهر و کریدور پرواز، 10 ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف مشهد، 10 ایستگاه سنجش آنلاین اشعه یو.وی، 10 دستگاه پرتابل سنجش آلاینده بو و گاز، دو گشت کنترل آلاینده های زیست محیطی ویژه خودروهای سنگین و اتوبوس ، پنج نمایشگر اطلاع رسانی کیفیت هوا، دو دستگاه پرتابل سنجش خروجی دودکش کارخانه ها و ایستگاه سنجش امواج الکترومغناطیسی تجهیزاتی است که در این مراسم با هزینه 70 میلیارد ریال در مشهد از آن بهره برداری شد.
محمدهادی مهدی نیا رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: شهر هوشمند مصداق های مختلفی دارد و باید شهر هوشمند در حوزه های مختلف برای مردم ملموس تر شود. وی تصریح می کند: حوزه خدمات شهری نیز از مصداق های شهر هوشمند است و هوشمندسازی در این حوزه باید مورد توجه باشد. باید بتوانیم دانش فنی خود را در حوزه های حساس نظیر محیط زیست بومی سازی کنیم.
در حاشیه
در دعوت‌نامه ارسالی روابط عمومی شهرداری مشهد به رسانه ها اعلام شده بود که استاندار و رئیس شورا نیز در این مراسم حضور خواهند داشت که هر دو در این مراسم حضور نیافتند.