حالا ۳ کارته‌شدن وزیرارشاد

آرمان‌: ماراتن استیضاح و کارت زرد وزرا همچنان ادامه دارد. مجلس با فشاری که بر کابینه دولت وارد می‌کند، دولت را بیش از پیش ضعیف می‌کند. این در حالی است که کشور دچار شرایط خاص و دشواری است. روز گذشته صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد برای پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس به خانه ملت رفته و نمایندگان از پاسخ‌های او قانع نشدند و دو کارت زرد از آن وزیر فرهنگ و ارشاد شد. پیش از این در اردیبهشت‌ماه وزیر ارشاد در جریان سوال علی مطهری، کارت زردی از مجلس دریافت کرده بود و با احتساب دو کارت زرد اخیر در مجموع سه کارت زرد از مجلس دریافت کرده است. نماینده‌های مجلس دهم، در سال 96 به همین وزرا بالاترین رأی را دادند اما با گذشت یک سال شاهد فشار روزافزون بر وزرای کابینه هستیم که در دو مورد به پس گرفتن رأی اعتماد و برکناری وزیر منجر شده است. برخی معتقدند کاری که نماینده‌های مجلس در استیضاح وزرا دنبال می‌کنند به انتخابات آینده مجلس مربوط است. اغلب نماینده‌ها تلاش می‌کنند به رأی دهندگان، خود را فعال نشان دهند و نظر مردم را جلب کنند. آنچه در این بین اهمیت دارد توجه به این مهم است که از زمان برکناری وزرای دو وزارتخانه مهم دولت دوازدهم، هر دو وزارتخانه همچنان با سرپرست اداره می‌شوند. با این حال حسن روحانی در معرفی وزرای اقتصاد و کار به مجلس شتابی از خود نشان نمی‌دهد و هر روز خبرهای جدیدی درباره معرفی وزرا شنیده می‌شود. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس دراین باره گفته است: دولت هفته آینده وزیران پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی و صنعت و معدن و تجارت را به مجلس معرفی می‌کند و جلسه رأی اعتماد نیز دو هفته آتی برگزار می‌شود. با کارت زردی که وزرای علوم و ارشاد دریافت کرده‌اند و با توجه به معرفی نشدن دو وزیر اقتصاد و کار باید یادآوری کرد که کشور در شرایط دشواری قرار داشته و کشمکش سیاسی بین دو قوه مهم، کمکی به بهبود شرایط سخت جامعه نخواهد کرد.
در جلسه استیضاح وزیر چه گذشت؟
نصرا... پژمان‌فر در جریان طرح سوال از وزیر ارشاد درباره نظارت بر آنچه عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خواند، اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ای به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بازی‌های ایرانی در سال‌های اخیر حرکت رو به رشدی از لحاظ سهم بازار داشته است در پاسخ، گفت: بر اساس پژوهش‌های دقیق در سال ۹۶ گردش مالی بازی‌های ایرانی یارانه‌ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است. درادامه جلسه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح دومین سوالش از وزیر ارشاد با بیان اینکه جریان‌های استکباری برای پیشبرد اهداف خود از سینما استفاده می‌کنند، اظهار کرد: اکنون در حوزه پخش و بارگذاری فیلم نظارت‌های کافی وجود ندارد به طوری که شاهد پخش فیلم‌های مشکل‌دار در سطح کشور هستیم که حتی خود آمریکا هم اجازه پخش به آنها نمی‌دهد. عباس صالحی در پاسخ تاکید کرد: یکی از مسیرها در حوزه فناوری، سامانه‌های آنلاین است که مخاطب از طریق موبایل، تبلت یا کامپیوتر به آن دسترسی دارد. طبیعتا مسیر نظارت بر این سامانه‌ها متفاوت از روش‌های دیگر است. وی افزود: میزان تخلفات سامانه‌های ویدئویی آنلاین، نسبت به حجم کل این ویدئوها بسیار محدود است. در ادامه این جلسه نمایندگان پس از استماع سوال نماینده‌ مشهد و پاسخ‌های وزیر با ۸۰ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند. برای بررسی شرایط حاضر مجلس و موضوع استیضاح وزرا، «آرمان» با محمد غرضی وزیر پست، تلگراف و تلفن در دولت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.
روند استیضاح در کشورها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قانون اساسی مشروطه از بلژیک الگوبرداری شده بود. 150 سال پیش در چند کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و بلژیک انتخابات برگزار شد. انقلابیون در ایران با سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه مراوده نداشتند، بنابراین از قانون اساسی بلژیک الگوبرداری کردند. در قانون اساسی بلژیک استیضاح وزیر مکتوب بود و قانون اساسی مشروطه این موضوع را پذیرفت. باید توجه داشت که در سال‌ها و دهه‌های اخیر هیچ قانون اساسی در دنیا نوشته نشده که وزیر حتما باید استیضاح شود. چرا که یک دولت برسر کار می‌آید و یک دولت می‌رود. استیضاح وزرا هیچ نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت. در قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار تلاش شد تا موضوع استیضاح وزرا را حذف کنند، اما مورد قبول واقع نشد. نظر ما در آن زمان بر آن بود که دولت آغاز به فعالیت کرده و پس از خدمتش می‌رود. باید به این موضوع توجه کرد که استیضاح دولت و وزرا در دنیا از میان رفته و برای کشور مفید هم نیست. در کشورهای دیگر وزیر استعفا می‌دهد، اما استیضاح نمی‌شود. با استیضاح وزرا کشور باید بسیار هزینه بدهد. براثر همین استیضاح‌ها دودستگی ایجاد می‌شود. چرا که عده‌ای از یک گروه و عده‌‌ای هم از گروه دیگری دفاع می‌کنند.
استیضاح‌های اخیر در کشورمان را چطور می‌بینید؟
طی 40 سالی که از انقلاب گذشته، تقریبا هر دو سال یک بار وزیری استیضاح شده که نتیجه آن عدم فعالیت وزارتخانه مربوطه است. چرا که تا زمانی که وزیر جدید روی کار بیاید کسی پاسخگوی مردم نبوده و همچنین به ندرت سرپرست توان تسلط بر امور وزارتخانه را دارد. استیضاح‌ها فقط به نفع گروه‌های سیاسی و احزاب می‌شود، زیرا آنها با این حرکت با یکدیگر تسویه حساب می‌کنند. ضمن اینکه در وزارتخانه‌ها، افرادی که با یکدیگر مناقشات اجرایی دارند، گروهی به سوی وزیر قبلی و گروه دیگر به سوی وزیر جدید رفته و دعوا ادامه پیدا می‌کند. باید تاکید کنم که با استیضاح هیچ اتفاقی نمی‌افتد جز آنکه مجلس، دولت و ملت همگی ضرر خواهند کرد و این موضوع فقط به نفع گروه‌ها و رانت‌های سیاسی و اقتصادی است. هنگامی که وزیری توسط مجلس استیضاح شده و از وزارتخانه برکنار می‌شود، این موضوع باعث ورشکستگی وزارتخانه شده و در نتیجه کارهای کشور متوقف خواهد شد. به طور کل با استیضاح و برکناری وزرا مخالف هستم. دولت باید مجموعا برسر کار آمده و مجموعا برود.
وزیر ارشاد طی یک سال گذشته سه کارت زرد از مجلس دریافت کرده است. پیش‌بینی شما از این وضعیت چیست؟
به نظر من دولتی در میان نیست. بخشی از دولت دست مجلس، بخشی در دست بوروکرات‌ها و بخش دیگر هم در دست تکنوکرات‌هاست. در نتیجه مردم نمی‌دانند چه کسی به راستی برای حل مشکلات تلاش می‌کند و به حرف چه کسی باید گوش دهند. وزیر ارشاد کارت زرد دریافت کرد، اما این موضوع هیچ نتیجه‌ای ندارد.
آیا جریان بازی‌هایی که مورد توجه این عزیزان است، درست می‌شود؟ یا آنکه وزیر تضعیف می‌شود؟
در جمهوری اسلامی باید قاعده جامعه‌ را بر ستادهای جامعه ترجیح داد، باید منافع عمومی مردم را بر منافع گروه‌ها، احزاب و سیاستمداران ترجیح داد، اما شاهد این موضوع هستیم که دائما دولت و مجلس بایکدیگر در دعوا هستند. مقام معظم رهبری دولت را نگاه داشتند، اما مجلس خیلی موافق این موضوع نیست. عده‌ای به جهت تضعیف اقتدار نظام جمهوری اسلامی دائم کارشکنی می‌کنند.