فرهنگ مبارزه با مهریه‌های نجومی باید نهادینه شود

وقتی چشم زیبا به جای نگاه زیبا می‌نشیند و بینی بالا جایگزین بینش والا می‌شود، وقتی سیرت زیبا جایی در دل صورت زیبا نمی‌یابد و ازدواج‌ها هوا و هوس و اشتها می‌شوند و خیلی دیگر از ملاک‌های مجازی برای گرفتن عکس یادگاری در روز جشن عروسی و خواستگاری هدف قرار می‌گیرد؛ زنان فراوانی این روزها به موازات افزایش ارزش مادی مهریه به خود اجازه می‌دهند مدت محدودی پس از به اصطلاح ازدواج به هر بهانه‌ای و اختلافی جزیی از همدیگر جدا شوند و طلاق بگیرند تا حدی که در سال گذشته بیش از 350 هزار زوج در کشور مطلقه شدند!
این تعداد براساس آمار ثبت اسناد کشور است که می‌گوید در سال 1396، 175 هزار مورد طلاق در کشور ثبت شد که نسبت به سال 1395 هشت درصد بیشتر شده است و اگر حداقل همین درصد رشد را برای سال 1397 در نظر بگیریم تعداد موارد طلاق به 189 هزار می‌رسد که 378 هزار زن و شوهر مطلقه را به آمار طلاق کشور اضافه می‌کند.حال اگر فرزندان طلاق را هم به آمار فوق اضافه کنیم، تلخی و گزندگی آمار چیزی جز سر شکستگی برنامه‌های تقویت بینان‌های خانواده در کشور باقی نخواهد گذاشت.
آنچه که امروز می‌خواهیم در باره زمینه‌های طلاق بگوئیم، اثر مهریه‌های سنگین بر افزایش درخواست‌های طلاق ازسوی زنان است،همان موضوعی که چشم‌های زیبا و چشمه‌های جوشان با ادعای عشق، در موقع شکل‌گیری عقد و ازدواج از آن به عنوان « کی داده و کی گرفته؟!» یا می‌کنند، اما به دنبال افزایش سه برابری قیمت طلا و سکه بهار آزادی و افزایش درخواست مهریه‌های «عندالمطالبه» در سال جاری،علاوه بر آمار اعلام شده فوق مبنی برافزایش طلاق،از لحاظ مالی هم بسیاری از خانواده‌ها به فلاکت اقتصادی افتادند.
ممکن است ادعا شود قانون اجازه نهایی طلاق را به رضایت مرد موکول کرده است، اما همین قانون در خواست همه مهریه را برعهده زن قرار داده و مرد مجبور است به مجرد درخواست زن همه مهریه را تادیه کند.در این شرایط چنین زنانی زندگی را بر مرد حرام می‌کنند و مرد چاره‌ای جز رضایت به طلاق پیش چشم خود نمی‌بیند همچنانکه آمار ستاد دیه هم می‌گوید اکنون چهار هزار و 281 نفر بدهکار مهریه در زندان‌ها به سرمی برند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر شده است.


مهریه به مالی گفته می‌شود که در هنگام عقد ازدواج مرد متعهد می‌شود به همسر خود بپردازد. این مال می‌تواند به صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیر منقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. پرداخت این مال نیز به عنوان دین و بدهی بر عهده زوج قرار دارد.
مهریه که در کلام‌الله ‌مجید با عنوان صداق از آن شده است از ماده صدق اخذ شده و بر آن جهت به صداق شهرت یافته است که از صداقت مرد در علاقه مندی خود به زن حکایت دارد، اسلام در مورد میزان مهریه به دلیل توافقی بودن آن و البته تفاوت موضوع استطاعت افراد معیار معینی را مطرح نکرده و بر همین اساس برای میزان مالی یا مهرالمسمی که حین عقد تعیین می‌شود، سقف محدودی قائل نشده است.
شرایط فوق یقینا درحالت عادی اقتصادی است درحالیکه در تلاطم‌های اقتصادی ماه‌های اخیر یکی از مصادیق آسیب‌های ناشی از تورم، متوجه کانون خانواده شده است. به گونه‌ای که اگر در 19 فروردین سال جاری قیمت هر سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و 800 هزار تومان بود، این رقم در یک ماه اخیر تا 4 میلیون تومان هم رسید و اگر زوجه‌ای با حداقل 100 سکه بهار آزادی در ابتدای سال جاری به عقد ازدواج آقایی درآمده باشد، طلب خانم از 180 میلیون تومان ابتدای سال به ناگاه به 400 تا 500میلیون تومان تنها در پایان نیمه نخست سال رسیده است حتی اگر به هیچوجه مهریه‌هایی در حد 400، 600 و 700 و...سکه بهار آزادی را در محاسبات خود نگنجانیم و عموم خانواده‌ها نیز در این زمینه مطلع‌تر هستند، پرداخت چنین مهریه‌هایی از دست و توان بالغ بر 95 درصد خانواده‌های ایرانی خارج است.
متاسفانه با افزایش ارزش ریالی سکه‌های طلا، بسیاری از دختران هم با عشق‌های خیابانی با قصد چاپیدن طرف مقابل وارد عرصه شدند و با تحمیل هزینه‌های گزاف به خانواده داماد نگون بخت جهت خرید طلای همراه عروس و تامین هزینه‌های تالار و... خانواده داماد را نیز به مرحله عسر می‌کشانند و بعد از مدت کوتاهی قرار گرفتن در زیر یک سقف،راه‌های مختلفی برای ناسازگاری با داماد و خانواده او پیدا می‌کنند با این هدف که مهریه متعهد شده داماد جوان را بگیرند و جداگانه به زندگی دلخواه خود بپردازند و تاسف بار‌تر این که چنین دخترانی با کسب چنان درآمد بادآورده ای، میل دارند در خانه‌های «شخصی» و« مجردی» و به دور از پدر و مادر خود هم زندگی کنند!
این نتیجه همان فرهنگ غلطی است که ضرب المثل بدون پشتوانه « کی داده و کی گرفته» مهریه به جامعه تحمیل کرده است درحالیکه مهریه یک بدهی مالی است و ماده 2 قانون خانواده در ایران نحوه اجرای محکومیت‌های مالی ناشی از مهریه را چنین می‌گوید که «هر کس محکوم به پرداخت مالی به دیگری شود چه به صورت استرداد عین یا قیمت یا مثل آن یا ضرر و زیان ناشی از جرم یا دیه و آن را تادیه (پرداخت) نکند، دادگاه او را الزام به پرداخت کرده و چنانچه مالی از او در دسترس باشد، آن را ضبط و به میزان محکومیت از مال ضبط شده استیفا می‌کند. در غیر این صورت بنا به تقاضای محکوم‌له، ممتنع را در صورتی که معسر نباشد، تا زمان تادیه حبس خواهد کرد.»
مهریه دین است که تنها با نظر دادگاه به جای پرداخت یکباره به شکل اقساط دریافت می‌شود،اما این مساله هیچ تاثیر خاصی در ماهیت آن ندارد. برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی‌آید و اصطلاحا این دین «حال» می‌شود و با منتفی شدن حالت «اقساط» مرد مجبور خواهد شد تمامی‌ آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.
برخی تصورات نادرست دیگر نیز درباره مهریه وجود دارد که معمولا در زندان به مردان القا می‌شود. یکی از این تصورات آن است که مرد می‌تواند چند قسط از مهریه را در اجرای احکام دادگاه بپردازد و پس از آن می‌تواند با هدف اذیت و آزار زن، اقساط دیگر را در دادگاه‌های شهرهای دیگر بپردازد.
اما قانون در این باره می‌گوید که «مهریه تنها در شعبه‌ای از اجرای احکام قابل پرداخت است که در آن پرونده تشکیل شده باشد» و اساسا هیچ کدام از دادگاه‌های خانواده دیگر در سراسر کشور اقساط مهریه را از مرد دریافت نمی‌کنند، مگر آن‌ که پرونده‌ای در آن شهر تشکیل شده باشد. این مساله نیز تنها در شرایطی رخ می‌دهد که محل زندگی یا کار مرد به شهری دیگر منتقل شود و او بتواند این تغییر جغرافیایی را با دلایل کافی به دادگاه اثبات کند. در آن صورت پرونده نیز ممکن است به آن شهر منتقل شود.
در شرایط سخت امروز قانونگذاران ما می‌توانند براساس نص دستورات اسلامی با تصویب قانونی به جای مهریه سنگین بر پایه سکه، سیستم‌های نظارتی قوی بر دارائی‌های فرد را تعیین کند تا لیست اموال افراد مشخص باشد و فرد براساس توان مالی خود، موظف به تعیین میزان مهریه شود تا دختر نیز در بدو آشنایی با پسر جوان شرایط مالی او و پدر و مادر را دقیقتر بداند.
پسران جوان ما همچنین لازم است با آموزش‌های مربوط به پیش از ازدواج، عشق را هم آموزش ببینند زیرا وابستگی، سخت‌ترین درمان را در روانشناسی دارد و جوانان ما با 40 باور غلط در مورد ازدواج وارد کارزار می‌شوند که برای نمونه می‌توان به«ازدواج باید با عشق آغاز می‌شود»؛ «پدر و مادر در ازدواج مهم نیستند»؛ «ازدواج باعث سعادتمندی است»؛ «عشق برای زندگی کافی است» و جملاتی از این دست از جملات اشتباه در مورد ازدواج است.
همچنین نگاه مادی به عشق و ازدواج به همین حد طلاق و گرفتن مهریه خلاصه نمی‌شود، بلکه به استناد آمار و کشفیات نیروی انتظامی باندهای فساد و تباهی عمدتا به سرپرستی زنان و مردان طلاق گرفته در کشور رو به افزایش رفته است و اگرتنها 10 درصد از 350 هزار نفر فوق هر ساله به شمار گروههای مفسده‌جو اضافه شوند، آن را باید فاجعه اخلاقی و تربیتی درنظر آورد زیرا دامنه فساد همواره رو به افزایش می‌رود و مردان فراوانی که به اعتیاد گرفتار می‌شوند و کودکان و نوجوانان خانواده بی‌سرپرست یا بدسرپرست می‌گردند و هر حادثه تلخ تربیتی می‌تواند در انتظار آنها باشد.
خانم مرضیه سلطانی رئیس مرکز مشاوره قبل از ازدواج زوج‌های جوان درباره علت افزایش طلاق در جامعه می‌گوید: در مواجهه حضوری با زنان و مردان در آستانه طلاق درمی‌یابیم که عمده مشکلات آنها سطحی‌نگری به عشق، علاقه و زندگی است به گونه‌ای که آنها صرفا با ظاهر همدیگر ازدواج کردند و با مشاهده اولین ناهماهنگی ظاهر و باطن هردو از همدیگر متنفر می‌شوند و در جستجوی فرار و طلاق از همدیگرند.
وی ادامه می‌دهد: به دلیل فاصله گرفتن جوانان از ابعاد سنتی خانواده، آموزش‌ها هم از کانون‌های سنتی نظیر خانه و مسجد به محافل دوستانه و اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای تغییر مسیر داده است و چون جوانان ما آموزش‌های صحیح را از مجاری رسمی نمی‌گیرند، سردرگم هستند و به مقتضای جدایی از همسر غیرایده‌آل خود، آینده فرزندان را هم خراب می‌کنند.
این مربی آموزش پیش از ازدواج می‌گوید: رسانه‌های داخلی و به ویژه صدا و سیما نتوانسته‌اند با آموزش درست به جوانان آنها را متوجه آسیب‌های فراوان ارتباط ناسالم و طبعا آگاهی ازدواج از مجاری ناآشنا و تبعات مهریه زیاد سازند تا حدی که با تاسف باید اذعان کرد بسیاری از سریال‌های تلویزیونی خود زمینه‌های ارتباط ناسالم و مهریه‌های سنگین و امکانات رفای فراوان حتی زمینه طلاق و جدایی را فراهم می‌کنند که مسئولان جامعه باید در این زمینه با حساسیت بیشتری برخورد کنند.
حجت الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در نشست بررسی و اصلاح قانون مهریه دراین کمیسیون گفت: طبق آمار ستاد دیه هم‌اکنون چهار هزار و 281 نفر بدهکار مهریه در زندان‌ها به سرمی برند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر شده است.
وی افزود:سال گذشته 2 هزار و 500 زندانی مهریه با کمک‌های خیرین و با تلاش ستاد دیه کشور از زندان‌ها رهایی یافتند اما امسال با نوسانات قیمت سکه شاهدیم بیش از چهار هزار زندانی مهریه جای آنها را در زندان‌ها پر کرده‌اند که این تعداد پرونده قضایی زیبنده نظام مقدس اسلامی نیست.
نوروزی گفت: از سه ماه گذشته با افزایش نرخ سکه موضوع رسیدگی به حبس‌های مهریه در دستور کار قرار گرفته و فارغ از جنسیت و حوزه کاری نمایندگان بسیاری در جلسه‌ای که با اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس داشتیم برای حل مشکل ورود داشته و 14 پیشنهاد را مطرح کرده‌اند.
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: برای درنظر گرفتن سطح مهریه به این نتیجه رسیدیم کسانی که فرزند ندارند یک سوم درآمد خود را برای پرداخت مهریه بپردازند و کسانی که متاهل و صاحب فرزند هستند تا یک چهارم درآمدشان را به این امر اختصاص دهند که البته این موضوع درحال رسیدگی است.
وی درباره قانون مورد استناد برای دادگاه‌های خانواده گفت: مباحث مهمی در استناد قضات وجود دارد که با عنایت به افزایش قیمت طلا که مستقیم یا غیرمستقیم در طرح دادخواست مهریه اثرگذار است، تلاش داریم با بررسی موارد موجود با قانون اجرای احکام مدنی (مصوب سال1356) تدبیری را اتخاد کنیم تا با وجود قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال 1394 عاجل‌ترن چاره را در قبال بدهکاران مهریه داشته باشیم.
*افزایش نرخ سکه کانون خانواده‌ها را از هم پاشیده است
سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه هم گفت: اگر افزایش نگران‌‌کننده زندانیان مهریه به ویژه در چند ماه اخیر را در کنار سایر تبعات تاسف‌بار افزایش بی‌رویه نرخ سکه و طلا بگذاریم، متوجه می‌شویم که این وضعیت نابسامان نه تنها اقتصاد مملکت را به نابودی کشانده بلکه باعث از هم پاشیدن کانون خانواده‌ها نیز شده است.
وی افزود: بالارفتن قیمت ارز و سکه از ابتدای تیر امسال روند رو به رشد زندانیان مهریه را به دنبال داشته که با وجود کاهش نسبی آن در این روزها اما این معضل همچنان به قوت خود باقی است و پیش‌بینی می‌شود اگر چاره‌ای قانونی اندیشیده نشود، حتی اگر قیمت سکه باز هم پایین بیاید، این مشکل همچنان باقی خواهد بود.
جولایی گفت: مهریه یک تعهد مالی است که به محض امضا در دفاتر قابلیت پیگیری و مطالبه پیدا می‌کند. در شرایطی که بسیاری از نهادهای فرهنگی هنوز با وجود برگزاری جلسه‌های مختلف و اطلاع‌رسانی پیوسته اهمیت این موضوع را قبول ندارند، برای صرفه‌جویی در درآمد ملی هم که شده شایسته است تدبیر قانونی برای خروج از این گرفتاری اتخاذ شود.
سیدمهدی حجتی یک وکیل دادگستری نیز با اشاره به مطرح شدن موضوع حذف سکه از مهریه، گفت: مهریه در کشور ما از کارکرد و مفهوم اولیه و اساسی خویش به شدت دور افتاده و به ابزاری صرفاً اقتصادی برای تامین حقوق مادی زنان تبدیل شده است، درحالیکه نه از نظر شرعی و نه از نظر قانونی، مهریه کارکرد اقتصادی صرف نداشته بلکه از نظر تاریخی مهریه ابزاری برای ابراز علاقه و عشق شوهر نسبت به همسرش بوده که معمولاً حین العقد نیز تادیه می‌شده است.
وی با بیان اینکه از نظر شرعی و قانونی، عدم تعیین مهریه در عقد نکاح دائم هیچ لطمه‌ای به اساس عقد نکاح وارد نمی‌کند، افزود: بر خلاف تصور عموم، مهریه از ارکان عقد نکاح دائم نیست، بلکه صرفاً یکی از آثار و احکام شرعی آن و در واقع نهادی مستقل است که ظرف وجودی آن عقد نکاح است و زوجین می‌توانند بدون تعیین مهریه نیز با یکدیگر ازدواج کنند.
حجتی گفت: مبنای التزام شوهر به پرداخت مهر المسمی، قراردادی است که ضمن عقد نکاح، منعقد و به موجب آن زوج ملزم می‌گردد تا مال معینی را به عنوان مهریه به زوجه تسلیم یا پرداخت نماید. بنابراین تعیین میزان مهریه ضمن عقد نکاح، ماهیت قراردادی داشته و تابع توافق و تراضی زوجین است اما این اجازه را نداریم که تعیین سکه را ممنوع کنیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه پیشنهاداتی از قبیل ممنوعیت تعیین سکه به عنوان مهریه راهکاری جذاب اما بی‌فایده است، افزود: چنین راهکارهایی صرفاً باعث روی آوردن مردم به تعیین اقلام با ارزش دیگری مانند شمش طلا به عنوان مهریه خواهد شد؛ زیرا مادامی که مهریه به عنوان ابزاری اقتصادی، تضمین‌کننده منافع مادی زنان محسوب می‌شود، تغییر نوع عرفی آن کمکی به حل مشکلات مربوط به این حوزه نخواهد کرد.
این وکیل دادگستری گفت: بی‌تردید مادامی که در این خصوص فرهنگ سازی لازم صورت نگیرد و باور عمومی مردم در این خصوص دستخوش تغییر و تحول نگردد، روال فعلی نیز تغییری نخواهد کرد و لذا باید بستر فرهنگی لازم برای تغییر رویکرد فعلی و حرکت از مهریه محوری به سمت محورهای جدید آماده شود.
او با بیان اینکه درحال حاضر تنها ابزاری که می‌تواند به کاهش زندانیان مهریه در کشور کمک نماید تعیین مهریه به صورت عندالاستطاعه است، افزود: تردیدی وجود ندارد که اکثریت قریب به اتفاق مردان در زمان اجرای صیغه عقد نکاح، توانایی و ملائت پرداخت مهریه تعیینی را ندارند، اما به راحتی می‌پذیرند که مهریه معین شده را به صورت عندالمطالبه پرداخت کنند درحالی که می‌توان تمام یا بخشی از مهریه را به صورت عندالاستطاعه شرط کرد تا در صورت مطالبه مهریه از ناحیه همسر با ضمانت اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مواجه نشوند.
حجتی همچنین گفت: منع بازداشت بدهکاران مهریه نیز راهکاری است که باید در کنار راهکار تغییر رویکرد مربوط به افزایش حقوق زوجه در رابطه زوجیت مورد توجه قرار گیرد بدین نحو که مردانی که در ضمن عقد نکاح حقوقی مانند حق اشتغال یا حق تحصیل یا حق تعیین محل سکنی یا حق طلاق را به همسر خویش اعطا می‌نمایند؛ متقابلاً و حسب مورد خطر بازداشت به واسطه عدم پرداخت مهریه، کمتر و یا به هیچ وجه ایشان را تهدید نکند.
*ضرورت جرم زدایی در قبال بدهکاران مهریه
حسین پورمند مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌های کشور هم گفت: این ایام مساله مهریه به یکی از مسائل مهم اجتماعی تبدیل شده است که افراد زیادی خواسته یا ناخواسته با آن درگیر هستند اما موضوعی به این درجه از عمومیت، راهکاری برای برون رفت از آن تاکنون ارائه نشده است.
وی افزود: با توجه به افزایش قیمت سکه بهار آزادی، موضوع تعدیل پرداخت اقساط مهریه پیشنهاد شده که به نظر بنده نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه صرفا مشکلی بر مشکلات مهریه می‌افزاید.بنده پیشنهاد می‌کنم برای برون رفت از این مشکل در قبال زندانیان مهریه مبنای ما همان قانون مصوب سال 53 یعنی قانون منع توقیف بدهکاران مالی باشد که ایراد شرعی هم ندارد.
مدیرکل قضایی و اجرای احکام سازمان زندان‌های کشور گفت: در شش ماهه نخست امسال سازمان زندان‌ها به اندازه کل سال قبل ورودی به زندان بابت موضوع مهریه داشته است و اگر در این خصوص رقم 4 هزار زندانی تا امروز حفظ شده و افزون بر این گزارش نگردیده است، با تلاش و کمک‌های خیرین بوده است.
پورمند گفت: محکومان مهریه تا زمان اثبات اعسار در زندان می‌مانند و برای طرح دادخواست اعسار بیش از 200 هزار تومان هزینه می‌کنند که باید برای حل این مشکلات هم چاره اندیشی صورت گیرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید اخیرا در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حبس چند هزار جوان ایرانی فقط بابت مسئله مهریه تاکید کردند: «نباید عده‌ای بر خلاف احکام اسلامی زندانی شوند؛ چرا که اصل بر اعسار است. البته عده‌ای هم که ثابت می‌کنند که توانایی ندارند به سراغ تقسیط می‌روند که گاهی این اقساط تعیین شده برای آنها 50 سال زمان می‌برد و گفته می‌شود تا تمام اقساط پرداخت نشود زن نباید تمکین کند؛ چرا حکمی صادر می‌شود که هر کسی بشنود بخندد؟»
ایشان با غیرمعقول خواندن این احکام و توافق‌ها تصریح کردند: «معیار مطالبه کیفری مهریه اگر چه 110 سکه بهار آزادی است، اما این تدبیر مربوط به آن زمان می‌شود که قیمت هر سکه یک میلیون تومان بود. حال که ارزش آن امروز بیش از 3 میلیون تومان شده است؛ آیا باید با قیمت امروز محاسبه شود؟ ما می‌گوییم باید به صورت متعارف پرداخت شود نه اینکه پنج برابر قیمت آن روز مهریه محاسبه شود. در این باره امیدواریم مسئولان دستگاه قضا و حوزویان مشکلات موجود را حل کنند تا مردم سرگردان نباشند».
آیت‌الله مکارم شیرازی حتی در استفتاء به عمل آمده در این زمینه گفتند: مهریه‌های فوق‌العاده سنگین که نشان از سفاهت زوج می‌دهد یا قرینه بر عدم قصد جدی نسبت به آن است باطل بوده و تبدیل به مهرالمثل می‌شود.
***
به نظر می‌رسد در بخش مربوط به مهریه یکبار دیگر می‌توان به رویه گذشتگان روآورد چرا که در گذشته اموال غیر منقول اهداء می‌کردند که قباله ملک از جمله معروفترین آنها بوده است با این تفاوت که با نقد بودن آورده داماد، دروغ بزرگ عندالمطالبه از سند ازدواج جوانان ایرانی پاک می‌شود. در مقابل دریافت مهریه‌های خارج از عرف قانونی سبب شکسته شدن قبح طلاق درجامعه شده است.
متاسفانه اکنون مهریه‌ به ابزاری برای شوهر ترسانی،به بند کشیدن او و حربه‌ای برای رسیدن به جدایی و اخاذی و فشار تبدیل شده است، ابزاری که روزبه روز رنگ و لعاب تازه‌ای به خود می‌گیرد، گاهی نیز فراتر از رسم و رسوم در مراسم‌ ازدواج به عنوان موضوع مورد بحث مطرح می‌شود.و همین رویه سبب شده که برخی دختران حتی برای مهر خود «دست و پای زوج»، «چشمان شوهر»، « بال مگس»؛ مطالبه کنند!که خوشبختانه براساس قانون چنین مهری باطل است، اما مهریه‌های نجومی و میلیاردی و درخواست دریافت آن در روزهای سخت کنونی، دست کمی از گرفتن «دست و پا، و حتی زبان و قلب» داماد نگون بخت ندارد.
عامل اصلی پدید آمدن این مشکلات باورهای غلط مهریه‌های نجومی است، پدیده‌ای که در جامعه ما برخلاف تعالیم اسلام به یک مسابقه برای فخر فروشی تبدیل شده است. تنها راه مقابله با این پدیده شوم، نهادینه ساختن فرهنگ مبارزه با مهریه‌های نجومی است.
*متاسفانه اکنون مهریه‌ به ابزاری برای شوهر ترسانی،به بند کشیدن او و حربه‌ای برای رسیدن به جدایی و اخاذی و فشار به زوج تبدیل شده است، ابزاری که روزبه روز رنگ و لعاب تازه‌ای به خود می‌گیرد و سبب شده هزاران جوان ایرانی بابت مهریه در زندان بسر برند
*تلاطم‌های اقتصادی ماه‌های اخیر سبب شد زنان فراوانی به موازات افزایش ارزش مادی مهریه، به خود اجازه دهند مدت محدودی پس از به اصطلاح ازدواج به هر بهانه‌ای و اختلافی جزیی در خواست مهریه کنند تا زمینه جدایی فراهم شود و طلاق بگیرند تا حدی که در سال گذشته بیش از 350 هزار نفر در کشور مطلقه شدند!
*اگر دخترانی فراتر از رسم و رسوم عادی برای مهر خود «دست و پای زوج»، «چشمان شوهر»، « بال مگس»؛ مطالبه می‌کنند! مهریه‌های نجومی و میلیاردی و درخواست دریافت آن در روزهای سخت کنونی، دست کمی از «دست و پا، و حتی زبان و قلب » داماد نگون بخت ندارد
*مهریه همان چیزی است که چشم‌های زیبا و چشمه‌های جوشان با ادعای عشق، در موقع شکل‌گیری عقد و ازدواج از آن به عنوان « کی داده و کی گرفته؟!» یا می‌کنند، اما امسال به دنبال افزایش سه برابری قیمت طلا و سکه بهار آزادی«عندالمطالبه» شده است
*در جامعه ما باورهای برخلاف تعالیم اسلام مهریه‌های نجومی به یک مسابقه برای فخر فروشی تبدیل شده است. پدیده شومی که باید با آن مبارزه شود
سایر اخبار این روزنامه
تقویت 5774 واحدی شاخص کل بورس سازمان ملل: 13میلیون یمنی در معرض قحطی و مرگ قرار دارند البرادعی: ناپدید شدن قاشقچی، جهانیان را بیدار کرد افزایش قیمت نفت در پی تهدید به تلافی عربستان جزئیات هولناک شکنجه یک لبنانی در زندان امارات ترامپ: به هیچکس در کاخ سفید اعتماد ندارم محمدمهدی مظاهری «رویای سعودی» با قلم یک روزنامه نگار ترکید رئیس جمهور در جلسه‌ای با حضور جمعی از اقتصاددانان و اساتید اقتصاد دانشگاه‌های کشور: بررسی راه حل های مشکلات اقتصادی در جلسه سه ساعته رئیس جمهور با اقتصاددانان با حکم رئیس‌جمهور و رئیس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی؛ دکتر علی وحدت به عنوان «عضو و رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی» منصوب شد حضور 70 کشور در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رئیس جمهور قانون «حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی کشور» را ابلاغ کرد رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد عملیات‌های موفق ارتش در به هلاکت رساندن تروریست‌ها در مرزها نشانه‌های واگرائی متحدان آمریکا فرهنگ مبارزه با مهریه‌های نجومی باید نهادینه شود وزارت اطلاعات: باند قاچاق سوخت در فارس منهدم شد دبیر اجرایی گروه اقدام مالی: FATF اطمینان می‌دهد که ایران محلی امن برای سرمایه‌گذاری است