FATF سیستم بانکی را اصلاح می‌کند

حیدر مستخدمین حسینی *- لوایح مربوط به مبارزه با پول‌شویی و تامین‌ مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در اوایل تابستان مجلس بررسی پیوستن ایران به FATF را به مدت دو ماه تعلیق کرده بود درحالی‌که برای کشور ما تصویب آن ضروری بود. در دو دهه اخیر مباحث مربوط به پول‌شویی و تروریسم مالی در عرصه بین‌المللی به‌صورت جدی مطرح‌شده است و در همین راستا سازمان FATF نیز تشکیل‌شده و به‌موجب آن کشورهای مختلفی که خواستار گسترش روابط بین‌المللی خود در حوزه مالی بودند بر سر چارچوبی که قدرت‌های بزرگ، شیوه‌های را برای مقابله با تامین مالی تروریسم و پول‌شویی تجویز کرده بودند به توافق رسیدند. در جهان کنونی پیوستن به FATF برای ارتباط با بانک‌های سایر کشورها و حضور در بازارهای جهانی لازم و ضروری است. با پیوستن ایران FATF اکنون می‌توان تعاملات بیشتری میان ایران و اروپا شکل بگیرد.
در اقتصاد و مبادلات درون کشور نیز با پذیرش مفاد FATF شفافیت اقتصادی شکل خواهد گرفت و نظام بانکی کشور به سمت شفافیت بیشتر پیش خواهد رفت. FATF با هدف مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم، سلسله دستورالعمل‌هایی را وضع کرده که در چارچوب آن کشورهای هدف موظف به اجرای آن در سیستم بانکی خود هستند. کشور هدف مکلف می‌شود که علاوه بر به کار بستن دستورالعمل‌های گروه در سیستم بانکداری خود، به نحوه صحیح عملی شدن آن در سیستم، نظارت کند.FATF حساسیتی برگردش مالی داخل کشورها ندارد بلکه وجوهی که از داخل مرزهای کشور به کشورهای دیگر وارد می‌شود، باید شفاف باشد. مهم‌ترین و در راس آن الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل مبارزه با جرائم سامان‌یافته فراملی در این قالب مبارزه با پول‌شویی و تروریسم وجود دارد، می‌تواند یکی از راهکارهای اقتصادی دولت باشد نظام بانکی کشور ما دارای مشکلات عدیده‌ای است که حتی دولت و مجلس نتوانستند تغییرات مثبتی را در این زمینه رقم بزنند. نظام بانکی کشور نیاز به تحولات عظیمی دارد که در نتیجه ضعف‌های خود 14 سال اخیر نتوانسته با نظام بانکی جهانی در ارتباط باشد و این عدم ارتباط آن را عقب‌افتاده‌تر از قبل کرده است و مانع جدی در برابر ارتباط با بانکهای بینالمللی شده است.
الحاق ما به FATF موجب می‌شود که بسیاری از این فسادهای مالی و اقتصادی که در کشور وجود دارد یا مشکلات بانکی و اعتباری که با آن درگیر هستیم از بین بروند یا اصلاح شوند. در زمانی که ما در لیست سیاهFATF قرار داشتیم منابع مالی بسیاری در شرکت‌های تجاری و بانک‌های مختلف بلوکه‌شده بود. اکنون برای عبور از بحران‌های داخلی و رساندن سطح اشتغال‌زایی کشور به میزان ضروری، نیازمند جذب سالانه سرمایه خارجی در کشور هستیم و تصویب آن توسط مجلس به دولت کمک خواهد کرد که از بحران‌های فعلی عبور کند. FATF یک قرارداد نیست، بلکه یک سازمان بین دولتی است. سازمانی که بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پول‌شویی در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام می‌دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک‌بار خود به اطلاع کشورهای عضو می‌رساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به کشورهای مشکوک می‌روند، احتیاط کنند. پیوستن ایران به FATF چهره ایران را در عرصه جهانی مثبت می‌کند و باعث جذب سرمایه خارجی به داخل کشور خواهد شد.
* اقتصاددان
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری در نشست با اقتصاددانان: با وجود تحمل سختی‌ها، خلق پول نکردیم ژوبین صفاری عقب‌گرد اصلاح‌طلبی در سردرگمی گفتمانی «ابتکار» وضعیت ایمنی مدارس کشور را مرور می‌کند سنگر ناامن دانش! «ابتکار» از بی‌سرانجامی وعده‌ها برای بازگرداندن زندگی به مهمترین تالاب جنوب‌شرق ایران گزارش می‌دهد نگرانی‌های مربوط به آغاز مرحله دوم تحریم‌های آمریکا چه تاثیری بر بازار و اقتصاد ایران دارد؟ «ابتکار» نتایج جلسه 51 نفره مجمع امید را بررسی کرد چالش‌های یک قانون در «بهشت» ماجرای بمب‌گذاری در سفارت ایران در ترکیه چه بود؟ شایعه در آنکارا نگرانی در تهران «ابتکار» دلایل جدی نگرفتن آموزش هنر در مدارس را بررسی می‌کند «زنگ هنر» یا «زنگ تفریح»؟! دومین شکست بزرگ آنگلا مرکل در انتخابات محلی ایالت بایرن رقم خورد طناب سست «لنگر اروپا» امیر سرلشکر موسوی در پیامی خطاب به رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش: سلامت کارکنان ارتش وابسته به اقدامات سازمان عقیدتی سیاسی است وزیر دفاع: اگر در مقابل یاغی‌گری‌ها تلاش نکنیم شاهد ظهور هیتلرهای جدید خواهیم بود FATF سیستم بانکی را اصلاح می‌کند