چرا نمایشگاه‌های مرتبط با رسانه دچار بی‌نظمی شده‌اند؟ رسانه‌های سردرگم

گروه فرهنگ و ادب- حدودا اواخر شهریور ماه بود که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام شد که امسال نمایشگاه مطبوعات برگزار نخواهد شد. با گذشت حدود دو ماه در حالی که زمان بسیار کمی تا تاریخ برگزاری هر ساله نمایشگاه مطبوعات باقی مانده است همچنان تکلیف این نمایشگاه مشخص نیست. در همین بحبوحه تاریخ برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هم تغییر یافت. آیا این نمایشگاه هم به سرنوشت مشابه نمایشگاه مطبوعات دچار خواهد شد؟
هر سال حدود شهریور ماه آئین‌نامه‌های مرتبط با نمایشگاه مطبوعات منتشر می‌شود و رسانه‌های متقاضی برای شرکت در این گردهمایی بزرگ مطبوعاتی اقدام به پیش ‌ثبت‌نام می‌کردند. اما شهریور امسال داستان به گونه دیگری رقم خورد. سیدمحمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی شنبه ۳۱ شهریور در گفت‌وگویی از اعلام جزئیات تصمیم معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره نمایشگاه امسال در هفته جاری خبر داد. پیش از این هم محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد چندی پیش گفته بود: «به دلیل فشارهای اقتصادی که روی مطبوعات مخصوصاً در شهرستان‌ها وجود دارد، یکی از گزینه‌ها درباره نمایشگاه امسال مطبوعات، برگزار نشدن آن است».
البته ضمن قطعی نبودن این تصمیم اضافه کرد: «تا این لحظه، هیچگونه تصمیم قطعی در این باره اتخاذ نشده است. اما تکلیف این موضوع تا سه، چهار هفته آینده، مشخص می‌شود.»
اما سرانجام در آخرین روز تابستان گفتند که رسانه‌ها به دلیل شرایط بد اقتصادی فعلی تمایل چندانی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات ندارند و آن را هزینه‌ای تحمیل شده بر دوش خود می‌دانند. بحران کاغذ و بالا رفتن قیمت ارز چنان به رسانه‌ها فشار می‌آورد که حتی بعضی از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو و تجمیع نفرات باقی‌مانده شدند، بعضی دیگر نسخه کاغذی منتشر نکردند و بعضی عطای مطبوعات را به لقایش بخشیدند.


در همین راستا مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه «شرق» درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات امسال، گفته بود: در مقطعی برگزاری نمایشگاه مطبوعات خوب بود، اما زمانی که توسعه دیجیتالی و کارکرد شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کرد، نمایشگاه مطبوعات نیز فاقد ضرورت شد و جز هزینه نتیجه دیگری نداشت. بنابراین فکر می‌کنم وزارت ارشاد کار خوبی می‌کند اگر قید نمایشگاه مطبوعات را بزند تا نه برای خودش زحمت درست کند و نه برای رسانه‌ها. ترجیح ما این است که در صورت برگزاری نمایشگاه مطبوعات در آن شرکت نکنیم، مگر آنکه اجباری در کار باشد. اگر تیم توانا و آشنا به امور طرح و ساختار جدیدی برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات ارائه دهند،‌ شاید بتوان گفت که نمایشگاه مطبوعات می‌تواند کارکرد خوبی برای رسانه‌ها داشته باشد؛ اما آنچه به ماسبق برمی‌گردد نشان می‌دهند که ضرورتی به برگزاری نمایشگاه مطبوعات نیست و ما نیز انگیزه و علاقه‌ای به شرکت در آن نداریم.
همچنین اسماعیل رمضانی، مدیرمسئول روزنامه «شهروند» نیز گفته بود: از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات استقبال نمی‌کنیم، اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که نمایشگاه‌ مطبوعات در سال‌های اخیر بیشتر درون گروهی بوده است، هیچ وقت مردم را به رسانه‌ها وصل نکرده و موجب ارتقای این ارتباط نشده است. البته این مشکل در نمایشگاه‌های دیگر نیز وجود دارد. مشخص و واضح است که نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر در زمینه ارتباط بیشتر با مخاطب، به آن اندازه‌ای که انتظار می‌رفته، عمل نکرده است. طبیعی است که اگر نمایشگاه مطبوعات به این شکل ادامه پیدا کند، بهتر است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و رسانه‌ها برگزار نشود؛ ولی در عین حال از برگزار نشدن نمایشگاه استقبال هم نمی‌کنم، چراکه دوست دارم یک نمایشگاه خوب و مفید برای ارتباط بیشتر مردم با رسانه‌ها برگزار شود. اگر نمایشگاه با هدف آشنایی بیشتر مخاطب با رسانه‌ها برگزار شود و بتواند به فضای رسانه‌ای کشور رونق بدهد،‌ از برگزاری آن استقبال می‌کنم؛ کما اینکه این رونق را سال‌های پیش تجربه کرده‌ایم. سال‌هایی که مطبوعات رونق و جایگاه خوبی در میان مردم داشتند، نمایشگاه مطبوعات هم به معنای واقعی یک نمایشگاه برای مردم بود. اگر نمایشگاه مطبوعات بتواند به شرایط آن زمان بازگردد، از برگزاری آن استقبال می‌کنیم.
مدیر مسئول روزنامه «شهروند» درباره علت رونق نداشتن نمایشگاه مطبوعات در سال‌های اخیر، اظهار کرد: امروز حال رسانه‌ها در کشور خوب نیست و نمی‌توان انتظار داشت که تعامل خوبی هم با مخاطبان داشته باشند. نمی‌توان گفت رونق نداشتن نمایشگاه مطبوعات فقط به خاطر خوب برگزار نشدن نمایشگاه است یا فقط به خاطر اهالی رسانه است که عملکرد خوبی ندارند. این یک چرخه معیوب است که هر سال ادامه پیدا می‌کند؛ شرایط اقتصادی رسانه‌ها، میزان تاثیرگذاری آنها روی مخاطب، پیشرفت رسانه‌های جدید و ... همگی باعث می‌شود، نمایشگاه مطبوعات مفیدی برگزار نشود.
با وجود تمام آنچه تا به امروز گفته شده اما هنوز هیچ مسئولی از قطعیت عدم برگزاری نمایشگاه مطبوعات سخن نگفته است.
نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود
قرار بود نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال دهم تا ۱۴ آبان ماه در مصلی تهران برگزارشود. متقاضیان هم برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند اما بی‌نظمی‌ها در برگزاری نمایشگاه‌ها باز هم گریبان نمایشگاه دیگری را گرفت. سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرداد ماه اعلام کرده بود که دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال نهم تا پانزدهم آبان ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود اما از چند روز گذشته تا امروز اخباری مبنی بر به تعویق افتادن زمان برگزاری نمایشگاه منتشر می‌شود.
در همین راستا دبیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال چند روز قبل به ایسنا توضیح داد که برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال صورت گرفته اما به دلیل حضور اکثر فعالان این حوزه در مراسم باشکوه اربعین حسینی و برگزاری نمایشگاه تلکام قبل از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در سال جاری و مشکلات مالی شرکت‌ها برای حضور در چند نمایشگاه به فاصله کمتر از یک ماه، باعث شده که تشکل‌های حوزه رسانه‌های دیجیتال و فعالان این حوزه درخواست‌ جابه‌جایی زمان برگزاری نمایشگاه را داشته باشند. با این حال در شرایطی که برگزارکنندگان نمایشگاه صرفا از تعویق در زمان برگزاری خبر می‌دهند، خبرهایی از برگزار نشدن نمایشگاه رسانه های دیجیتال هم به گوش می‌رسد.
موحد، دبیر اجرایی دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اما خبر برگزار نشدن را نادرست خواند و تاکید کرد که زمان برگزاری نمایشگاه را به تعویق انداخته‌اند تا موسسات فرهنگی که در مراسم اربعین شرکت خواهند کرد، بتوانند در نمایشگاه حضور پیدا کنند. در نهایت او از تشکیل جلسه سیاستگذاری نمایشگاه بعد از اربعین، برای تعیین زمان برگزاری نمایشگاه خبرداد.
سایر اخبار این روزنامه