ترامپیست‌ها جغرافیای فشار رسانه‌ای و روانی علیه ایران را از عوامل منطقه‌ای به شمال اروپا منتقل کردند؛

دست عموسام پشت وایکینگ‌ها
همدلی| گروه سیاسی- محسن فیض‌اللهی: شکی نیست که تروریسم در هر شکل و شمایلی مذموم و محکوم است. بارها گفته، نوشته و تاکید شده که ارعاب و ترور نشانه پایان عقلانیت و خردورزی است و آنکه برای پیشبرد اهدافش دست به خشونت می‌زند، دور شده از صفات و خصایل انسانی است. اما اینگونه هم نیست که بتوان هر فرد، گروه یا دولتی را در ردیف تروریسم قرار داد و برای این ادعا، شاهد، مدرک و استدلالی نیاورد.
دولت و سرویس امنیتی دانمارک مدعی شده که یک نروژی ایرانی‌تبار را به ظن عملیات ترور یکی از افراد گروه «الاحوازیه» دستگیر کرده است.
چندی پیش نیز یک دیپلمات ایرانی در اتریش به ظن دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین (منافقین) خلق در پاریس، دستگیر شد.


ابهام‌های موجود در این دو پرونده به قدری زیاد است که پرسش‌های بی‌شماری را طرح می‌کند.
نخست آنکه چرا سرویس‌های امنیتی و دادگاه‌های کشورهای اروپایی تنها به نقش داشتن ایرانیان در عملیات تروریستی بسنده می‌کنند و پس از رسانه‌ای کردن آن، شواهد و مستنداتی برای روشن شدن افکار عمومی ارائه نمی‌دهند؟
پرسش بعدی این است که چطور این دستگیری‌ها درست در اثنای نزدیک شدن به 13 آبان و شروع فاز دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد و به سرعت نیز رسانه‌ای می‌شوند تا جایی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به سرعت پس از این دستگیری‌ها موضع گرفته و شرکای اروپایی خود را تشویق کرده و از آنها تشکر می‌کند در حالی‌که در موضوع ترور «جمال خاشقجی» توسط تیم ترور رژیم سعودی، تمام کشورهای غربی منتظر ارائه اسناد و شواهد بودند و به‌قدری این شواهد محکم بود که هیچ مفری برای خروج سعودی‌ها از این بحران وجود نداشت. با این همه پمپئو در سفری به ریاض سعی کرد بار منفی این ترور را از دوش عامل منطقه‌ای خود کم کند. اما از سوی دیگر اتهام به ایران در موضوعات تروریسم به سرعت هرچه تمام‌تر رسانه‌ای می‌شود در حالی که هیچ ادله مشخصی به افکار عمومی داده نشده است.
گمان می‌رود دولت ترامپ با نزدیک شده به زمان فاز دوم تحریم‌ها دریافته که چند کشور تاثیرگذار قصد ادامه خرید نفتی از ایران را دارند برای همین قصد کرده تا با گره زدن نام ایران به تروریسم، حلقه محاصره اقتصادی زا بیش از پیش تنگ کند و برای همین عموسام این بار برای لجاجت با ایران به سراغ شرکای وایکینگ خود رفته است.
در ادامه نظر علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل در حوزه اروپا و آمریکا و گزارش این رخداد را می‌خوانید:
عواقب منفی یک خبر در صورت صحت
«علی بیگدلی» کارشناس آمریکا و اروپا در گفت‌وگو با «همدلی» با اشاره به مبهم بودن اخبار منتشر شده در مورد حمله یک ایرانی در خاک دانمارک، گفت: «از وقتی که این خبر منتشر شد اخبار ضد ونقیضی در ادامه آن انتشار یافت که کمی صحت یا سقم این خبر را زیر سوال برده است.»
این کارشناسی مسائل آمریکا افزود: « از یک سو سرویس امنیتی دانمارک خبر داد که یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار در این کشور به ظن همکاری با وزارت اطلاعات ایران و تلاش برای حمله به اعضای یک گروه مخالف جمهوری اسلامی بازداشت شده است. این در حالی است که در ساعات ابتدایی پس از این حمله‌گروه «الاحوازیه» مسئولیت آن را به عهده گرفت. با این حال پس از مدتی اعلام شد این حمله از سوی نیروهای «داعش» انجام شده است».
به هر حال و با توجه به اظهارات وزارت امور خارجه تا کنون صحت این خبر برای کسی روشن نیست. وزارت امور خارجه کشورمان در همان ساعات اولیه نشر این خبر واکنش نشان داد. «بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران طراحی عملیات نافرجام در خاک دانمارک را تکذیب کرده و طرح این موضوع را «مغرضانه» خوانده. سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعا کرده که «دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا» در «شرایط خاص و خطیر کنونی» با طرح چنین ادعاهایی در پی دسیسه‌چینی‌اند.
بیگدلی در این گفت‌وگو از عواقب این خبر صحبت کرد و گفت: «اگر این خبر صحت داشته باشد، با توجه به خوشنامی که دانمارک در اتحادیه اروپا دارد می‌تواند عواقب منفی برای کشورمان داشته باشد. ازیک جهت صحت این خبر می تواند به نفع اسرائیل و آمریکا در وضعیت کنونی باشد. بخصوص دراین چند روز مانده به 13 آبان می‌تواند جنبه های تحریم را تقویت کند».
این کارشناس مسائل اروپا در ادامه افزود: «همچنین می‌تواند در رابطه اتحادیه اروپا و ایران که تا کنون اتحادیه به عنوان تنها امید سیاست خارجی ما در جریان تحریم ها بوده است شکاف ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، صحت این خبر، می تواند بر جریان مرگ جمال خاشقجی توسط عربستان سایه بیاندازد و برای عربستان بهانه خوبی برای پوشش و پنهان کردن و کمرنگ کردن خبر خاشقجی باشد.»
افزودنی است که نخست‌وزیر دانمارک در واکنش تندی اعلام کرد که این موضوع را در اتحادیه اروپا مطرح می‌کند. همچنین وزیر خارجه دانمارک خبر داد که مرتضی مرادیان، سفیر ایران در کپنهاگ، احضار و «خیلی شفاف» به او گفته شده که «این مسئله تا چه اندازه مهم و غیرقابل توصیف است». پلیس دانمارک می‌گوید دیده شده که این فرد از اعضای گروه «جنبش آزادیبخش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته است.
واکنش بعیدی‌نژاد به ادعاهای دانمارک؛
اتهامات مربوط به دخالت ایران در توطئه‌های احتمالی، برنامه‌ریزی شده است
به گزارش ایلنا حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود نوشت: اتهامات مربوط به دخالت ناگهانی ایران در «توطئه‌های احتمالی” به طور عجیبی برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به «مشارکت ایران و اتحادیه اروپا» خواستار «هوشیاری» شرکای اروپایی ایران شد. ایالات متحده و مشتریان منطقه‌ای‌اش از آشفتگی ناشی از شکست‌های اخلاقی و سیاسی خود ناامید شده‌اند.
دانمارک با متهم کردن ایران، سفیر خود را فراخواند
گفته می‌شود عملیات گسترده پلیس دانمارک در اواخر سپتامبر به پرونده‌ای که اکنون علیه ایران مطرح شده، مربوط بوده است.
دانمارک، ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور یک فرد در خاک این کشور متهم کرده و ضمن «غیرقابل قبول» خواندن این «اقدام ایران» سفیرش را از تهران فراخوانده است.
اناس سموئلسن، وزیرخارجه دانمارک گفت علاوه بر دستور به سفیر کشورش در تهران برای بازگشت به کپنهاگ، در نظر دارد از اتحادیه اروپا بخواهد که تحریم‌های جدیدی علیه تهران در نظر بگیرد.
آقای سموئلسن همچنین گفته: «دانمارک به هیچ وجه نمی‌تواند بپذیرد که نیروهای اطلاعاتی ایران به دنبال هدف قرار دادن کسی در داخل خاک دانمارک باشند».
وزیر خارجه دانمارک گفته معتقد است حکومت ایران پشت طرح ترور در خاک دانمارک بوده، ادعایی که تهران به شدت آن را تکذیب کرده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ادعای مقام‌های اطلاعاتی دانمارک را رد کرده و این اتهامات را «توطئه‌ای از سوی دشمنان برای تحت تاثیر قرار دادن روابط رو به گسترش» ایران با اروپا توصیف کرده است.
سرویس اطلاعاتی دانمارک ادعا کرد هدف این طرح، ترور حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در دانمارک زندگی می‌کند.
به گفته فین بورچ اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک، این فرد رهبر شاخه دانمارک جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز بوده است. نام این گروه بعد از حمله مسلحانه و مرگبار به رژه سالگرد جنگ ایران و عراق در شهر اهواز مطرح شد. در آن حمله ۲۴ نفر کشته شدند. به گفته سرویس اطلاعاتی دانمارک یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار روز ۲۱ اکتبر در ارتباط با این پرونده در نروژ بازداشت و تحویل دانمارک شده بود. این فرد دست داشتن در چنین نقشه‌ای را رد کرده. پلیس نروژ هم تایید کرده که در این پرونده با دانمارک همکاری می‌کند.
سموئلسون وزیر خارجه دانمارک گفت: «در پرتو تازه ترین تحولات، دانمارک خواستار بحث اتحادیه اروپا درباره لزوم اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران خواهد شد.»
مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این تحولات گفت: «ما برای دستگیری یک ضارب رژیم ایران به دولت دانمارک تبریک می گوییم. ما از متحدان و شرکای خود می خواهیم با طیف کامل تهدیدهای ایران برای صلح و امنیت مقابله کنند.»
لارس لوگه راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک ضمن «قرون وسطایی» خواندن این توطئه ادعایی، از ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا هم به خاطر حمایت از موضع کشورش برای «ایستادن در برابر ایران» ستایش کرده است.
بازداشت یک مظنون و احضار سفیر
آقای اندرسون، رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک، در یک نشست خبری گفت: «ما با طرح سرویس اطلاعاتی ایران برای انجام حمله در خاک دانمارک روبرو هستیم.»
مقامات امنیتی دانمارک می‌گویند در حال حاضر سه نفر تحت حفاظت و حمایت پلیس دانمارک هستند.
وزارت خارجه دانمارک سفیر ایران در کپنهاگ را احضار کرده و دولت دانمارک گفته است که درباره این موضوع و اقدامات احتمالی بیشتر با دولت‌های اروپایی مشورت می‌کند.
گفته می‌شود این پرونده با عملیات گسترده پلیس دانمارک در روز ۲۸ سپتامبر ارتباط دارد. در آن عملیات پلیس تعدادی از جاده‌ها را بست و برنامه حرکت قطارها و قایق‌ها در نقاط مختلف این کشور لغو شد. چند روز پیش از آن شهروند مظنون نروژی درحال عکس گرفتن و زیر نظر داشتن خانه سرکرده الاحوازیه مشاهده شده بود.
اندرسون گفته که ایرانی بازداشت شده در روز ۲۱ اکتبر در نروژ در دادگاه حاضر شده و اتهاماتش دایر بر کمک به یک دستگاه اطلاعاتی خارجی برای طراحی سوءقصد در دانمارک را رد کرده است.
اتهام تازه دولت دانمارک علیه ایران در حالی مطرح شده که پیش از این هم دولت فرانسه سرویس‌های اطلاعاتی ایران را به تلاش برای بمب‌گذاری در گردهم‌آیی سازمان مجاهدین(منافقین) خلق در حومه پاریس متهم کرده بود.
در آن پرونده یک دیپلمات ایرانی مقیم اتریش، در آلمان دستگیر و بعد از مدتی برای تحقیقات بیشتر به بلژیک مسترد شد.
مقام‌های ایران بارها دست داشتن در طرح ادعایی فرانسه را رد کرده‌ و این نقشه را به اعضای این سازمان برای بدنام کردن ایران نسبت داده‌اند.