رشدِ بالِ دِموکراسى، کاهشِ بارِ دولت

مسعود خوشابى - تصور بفرمایید دولت به هیچ رسانه کاغذى‌اى هیچ امتیازى ندهد، در عوض آن‌ها مجاز باشند هر چه مى‌خواهند منتشر کنند در صورتی که در چارچوب مقرراتى باشد که دایره حقوقى خودشان با رعایت اصول مطروحه در قانون اساسى تایید کرده‌اند و در صورت ظهور شاکى در دادگاهى محاکمه شوند که اعضاى هیات منصفه‌اش نیز مورد تایید آنان باشند.
تصور بفرمایید رسانه‌اى کاغذى اختیار دارد قیمت فرآورده‌اش را به اختیار عرضه کند و مردم نیز مختارند بنا به نیازشان و میزان پاسخگویى و احساس مسئولیت آن رسانه عکس‌العمل‌هاى مناسب از خود نشان دهند.
تصور بفرمایید در پایان سال این وزارتِ اقتصاد و دارایى است که در مورد مسائل مربوط به گردش مالى آن موسسه که قطعاً از فیلتر حسابرسان قانونى گذشته است، اعلام موضع مى‌کند و اگر در آن غشى باشد به عنوان شاکى موارد اتهام را به دادگاه مطبوعات ارجاع مى‌دهد تا هیات منصفه حکم نهایى را صادر کنند.
آیا با اجراى این فرمولِ ساده که اجرایى شدنش مى‌تواند در دستور کار قرار گیرد، بارِ عظیمى از روى دوش دولت برداشته نمى‌شود؟


آیا منافع دولت ناشى از حذف سوبسیدها براى رسانه‌هاى چاپى بیشتر نمى‌شود؟
آیا رسانه‌هاى کاغذى به منظور جذب مخاطب، مجبور نمى‌شوند پربارتر شوند و به کیفیت والاتر و استفاده از متدهاى جدید و خلاقیت‌هاى بیشتر محصولات غنى شده‌ترى عرضه کنند؟
آیا در این روش جاى کثرت بى‌محتوى را قِلت ذى‌قیمت پر نمى‌کند؟
آیا رسانه‌هاى کاغذى یا شبه‌کاغذى که پایه اصلى کلیه تحلیل‌هاى معتبر جهانى است، بدین طریق آثار مثبت خود را بر کلیه ارکان ریز و درشت جامعه سارى و جارى نمى‌کند؟
آیا در پیشرفت جامعه‌اى هم چون آلمان این نکته که هر خانواده، روزانه به طور متوسط مشترى شش رسانه چاپى و مجازى است و روزانه دو بار پستچى‌ها مرسولات را تحویل مردم مى‌دهند، نقشى ایفا نمى‌کند؟
دنیاى مدرنیسم، باب دنیاى نشر مقالات را در صحنه تاریخ بشرى گشود. کتاب و رساله با حفظ موقعیت خود، تدریجاً جایى فراخ براى فضاى مقالات گشود که در روزنامه‌ها و مجلات چاپ مى‌شدند و در تعریف اولیه‌شان کمتر از بیست هزار[!] کلمه را شامل مى‌شدند که امروز به عُشر آن به طور نُرمال در رسانه‌هاى معتبر جهانى تقلیل یافته است.
سپردن کارها و امورات به مردم و نظارت معتمدین مردم بر خواسته‌هاى عموم آنها در هر زمینه‌اى مى‌تواند کارساز باشد و اعتماد همگانى را فراهم سازد، دموکراسى هند گواه صادق این مدعاست که جمعیتى میلیاردى را به رغم فقر نهادینه شده و ادیان و مذاهب بسیار متنوع در آن کشور توانسته هم چون نخ تسبیحى به غایت مُتبرّک، دانه‌هایى حتى نه در ابعاد، اوزان، اشکال و شمایل‌هاى یکسان، با استمرار و استحکامى بى‌نظیر با هماهنگى‌اى در حد موزونى نوازندگان بزرگترین ارکستر سمفونى جهان، به تاریخ بشریت عرضه کند!
سایر اخبار این روزنامه
حنای آخوندی نزد شورای شهر رنگ نداشت؛ حناچی شهردار تهران شد یک رای تا «بهشت» علیرضا صدقی تیغ دولبه شهرداری تهران بخشنامه هیات کوهنوردی خراسان رضوی درباره نیاز کوهنوردان زن به اجازه همسر یا ولی قهری واکنش‌های فراوان به دنبال داشت درآمد جوامع محلی در دنیا از گردشگری ورزشی – تفریحی زمستانی چقدر است؟ خواب زمستانیِ گردشگری زمستانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: هجمه کنندگان به ظریف، علیه خود افشاگری می‌کنند «ابتکار» از لایحه «تابعیت ایرانی فرزندان زنان دارای همسر خارجی» گزارش می‌دهد اصلاح نگاه تبعیضی به فرزندان زنان ایرانی از همسران خارجی دونالد ترامپ به دلیل پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی از سوی فرانسه، ماکرون را هدف حمله لفظی قرار داد رئیس‌جمهوری در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور: نمی‌توان با سوءظن با مردم برخورد کرد فیلم مستند «جغد جنگ» به شهدای تمام دنیا تقدیم شد آیت‌الله محقق داماد: اکنون زمان صلح است رشدِ بالِ دِموکراسى، کاهشِ بارِ دولت معاون اول رئیس‌جمهوری: تنها با اراده‌ای عاشقانه مقابله با ریزگرد‌ها میسر شد