عارف سکان دار اصلاح طلبان باقی ماند

طاهری- درحالی که در ماه های اخیر برخی گمانه زنی ها از تغییرات گسترده در شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان حکایت می کرد اما در انتخابات اخیر این شورا برای تعیین رئیس و نواب رئیس سومین دوره فعالیت، با تثبیت جایگاه عارف به عنوان رئیس شورا، عملا در این نهاد تغییری ایجاد نشد. براساس گزارش رسانه ها، اولین جلسه رسمی دور سوم شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با حضور اکثریت اعضا برگزار شد. در این جلسه، با طرح مباحثی در خصوص نحوه شکل گیری شورای عالی در دوره جدید، در نهایت انتخابات هیئت رئیسه شامل رئیس و نواب رئیس برگزار شد که به اتفاق آرا محمد رضا عارف به عنوان رئیس، حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری به عنوان نایب رئیس اول و الیاس حضرتی به عنوان رئیس دوره ای شورای هماهنگی اصلاح طلبان و نایب رئیس دوم انتخاب شدند. درباره این که برای این پست ها به جز افراد انتخاب شده چه کسانی نامزد بوده اند، خبری منتشر نشده است. همچنین مقرر شد دیگر اعضای هیئت رئیسه شامل دبیران و روسای کارگروه ها در جلسه آینده انتخاب شوند. از سوی دیگر با توجه به ضرورت بازنگری آیین نامه و ساختار شورای عالی مقرر شد این آیین نامه توسط کارگروهی بررسی و پیشنهاد اصلاحی برای طرح و تصویب به شورای عالی ارائه شود تا پس از تصویب امکان تکمیل هیئت رئیسه شورای عالی میسر شود.در همین باره فارس نیز در گزارشی نوشت: الیاس حضرتی رئیس کمیته اصلاح آیین‌نامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد. بر پایه این خبر، مرتضی مبلغ، مهدی علیخانی، علی باقری، مهدی سالاری، سعید نورمحمدی، ژاله فرامرزیان و الهه کولایی هفت عضو دیگر کمیته اصلاح آیین‌نامه و ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند.
مسیر پر فراز و نشیب شورای عالی سیاست گذاری
فعالیت شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان که در آستانه انتخابات سال 94 مجلس شورای اسلامی شروع شده بود، با انتقاد برخی «احزاب» فعال این جریان روبه رو شد. این احزاب معتقد بودند سیاست گذاری جریان اصلاحات باید از سوی احزاب و متناسب با تعداد اعضا و دفاتر فعال آنان در سراسر کشور مشخص شود نه از سوی اشخاص حقیقی که بدون سازوکار مشخصی وارد شورای عالی سیاست گذاری می شوند. با این حال و به رغم این انتقادات با نظر رئیس دولت اصلاحات فعالیت های این شورا همچنان ادامه یافت. در ماه های اخیر نیز طرح «پارلمان اصلاحات» که به عنوان آلترناتیو این شورا ابتدا از طرف حزب مردم سالاری ارائه شده بود، در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات(متشکل از دبیران کل احزاب اصلاح طلب) مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از تحلیل گران معتقد بودند با فعالیت این پارلمان، عملاً فعالیت های شورای عالی سیاست گذاری باید تعطیل یا ادغام شود اما با وجود طولانی شدن فرایند بررسی اساسنامه پارلمان اصلاحات در جبهه هماهنگی، شورای عالی سیاست گذاری فعالیت خود را با حضور چهره های جدید در شهریور ماه آغاز کرد تا عملاً پارلمان اصلاحات در صورت تشکیل در کنار این شورا یا ذیل این شورا فعالیت کند.
استمرار ریاست عارف به رغم انتقادات گسترده
از سوی دیگر برخی چهره های برجسته اصلاحات که موافق فعالیت شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان بودند، خواهان تغییر مدیریت این شورا شدند. استدلال این افراد عملکرد ناموفق عارف در اداره فراکسیون امید مجلس و همچنین منفعلانه برخورد کردن او در برابر مسائل روز سیاسی کشور بود. در همین باره برخی رسانه ها به نقل از کرباسچی گزینه هایی مانند عبدا... نوری را برای ریاست شورای عالی پیشنهاد داده بودند که نوری اساساً حضور در این شورا را نپذیرفت و زمینه را برای ریاست مجدد عارف فراهم کرد. برنامه ریزی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاید مهم ترین و حساس ترین دستورکار شورای عالی سیاست گذاری در سومین دور فعالیتش باشد که در اواخر سال آینده برگزار خواهد شد.