واکنش‌ها به برخورد با سه نوازنده خیابانی رشتی

آرمان: جمعه گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن سه جوان در حال نواختن ساز و اجرای خیابانی یک آهنگ هستند که شخصی وارد کادر شده و اجازه ادامه کار را نمی‌دهد. این موضوع باعث واکنش‌های متعددی از سوی هنرمندان و مردم در شبکه‌های اجتماعی شد. پس از آن معاون خدمات شهری شهرداری رشت نسبت به این ویدئو واکنش داد و گفت: «برخورد با این سه نوازنده جوان از سوی ماموران شهرداری صورت نگرفته و هیچ ارتباطی به شهرداری رشت ندارد.» در این میان برخی هنرمندان هم به این ویدئو واکنش نشان دادند. محسن یگانه در صفحه اینستاگرام نوشت: «17 سال پیش بنا به دلایلی نمی‌تونستم تو خونه ساز بزنم. ولی تو هر شرایط آب و هوایی می‌رفتم تو یه پارک و یه گوشه‌ای که کسی منو نمی‌دید ساز می‌زدم... نمی‌دونم چند نفر که احتمالا آینده هنری بهتر از من خواهند داشت الان دارن با همین مشکلات سر می‌کنن تا اگه دووم آوردن یه روزی بشن سرمایه‌های این کشور. 17 سال گذشت و ما هنوز تو همون نقطه گیر کردیم».
دعوت از سه نوازنده خیابانی
همچنین رضا صادقی نیز در واکنش به این اتفاق نوشت: «امروز اين صحنه بارها و بارها ديده شده و همه مدل ابراز تاسف هم شده... براى دلجويى از اين عزيزانم مي خوام دعوتشون كنم به كنسرت 15 آذر ماه... ما كنار هميم و با هميم تا روز خوب شدن و... اگه عزيزانى هستن كه مي‌شناسن اين سه دوست هنرمند رو، بهشون اطلاع بدن كه هم دعوتن و هم حواسمون بهشون هست و با تلفن مدير برنامه من تماس بگيرن تا هماهنگ كنن باهاشون».
نحوه برخورد نادرست بود


فرماندار رشت نیز ضمن تقبیح نحوه برخورد و نادرست خواندن آن اظهار کرد: به فرمانده نیروی انتظامی اعلام شد تا در مورد ابعاد ماجرا بررسی و متعاقبا پیگیری و اقدامات مقتضی در اسرع وقت صورت گیرد تا رفتار یک شخص موجب لطمه به زحمات و تلاش‌های مدبرانه و شبانه‌روزی فرماندهی و پرسنل نیروی انتظامی در سایر حوزه‌ها نشود. ایرنا نوشت: میرشمس مومنی‌زاده بر لزوم توجه به ارزش‌های دینی در جامعه تاکید کرد و با یادآوری تقارن زمان وقوع این حادثه با شب شهادت امام حسن عسکری(ع) اضافه کرد: باید به ارزش‌های مذهبی در جامعه اسلامی توجه کرد و احترام گذاشت، اما نحوه برخورد با سه جوان نوازنده نادرست بوده و در آموزه‌های دینی ما نیز برای امر به معروف و نهی از منکر مراحل و شیوه‌هایی پیش‌بینی شده است. او با تصریح اینکه تقویت نشاط و امید در جامعه باید بر مدار قانون و هنجارها باشد، گفت: نباید با رفتارهای نادرست و فراقانونی، تصویری نادرست از فضای فرهنگی و اجتماعی استان که در سطح کشور کم نظیر است، ایجاد و یا با واکنش‌های هیجانی چنین موضوعی را به دیگران القا کنیم. تندگویان؛ معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هم با بیان اینکه گرچه در مورد موسیقی خیابانی قوانین متقنی وجود ندارد، گفت: با این وجود در مورد حقوق شهروندی و برخورد با مردم و شهروندان به اندازه کافی قانون درکشور وجود دارد. نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگری در مورد موضوعات یا حتی تخلفات شهری مانند سد معبر و... نباید به این شکل با مردم برخورد کند. او در ادامه تصریح کرد: اصل «احترام» باید در مورد شهروندان و همه مردم رعایت شود که این فیلم نشان می‌دهد این موضوع رعایت نشده است. ما حق نداریم حتی با مجرمان هم به این شکل رفتار کنیم، چه برسد به این جوانان که مشغول نواختن ساز هستند.