ظریف: آمریکا به متن برجام هم پایبند نیست، روح آن به کنار!


سرویس سیاسی-«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «پائولو جنتیلونی سیلوری» نخست‌وزیر ایتالیا، برجام را توافقی فاجعه‌بار خواند که آمریکا نباید قبول می‌کرد و در ادامه مدعی شد که ایران به روح برجام پایبند نبوده است.
این سخنان ترامپ در قالب سؤال و جواب اظهار شد. خبرنگار فاکس‌نیوز پرسید: «آیا دلیلی دارید که ایران در (اجرای) برجام تقلب می‌کند؟ ترامپ گفت: «فکر می‌کنم ایرانی‌ها دارند زیان بزرگی به توافق می‌زنند. توافقی وحشتناکه که حالا امضاء شده و اصلاً نباید با آن روش، مورد مذاکره قرار می‌گرفت و نباید امضاء می‌شد».
رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: «می‌توانم به شما بگویم که ایران به روح توافق پایبند نبوده‌ است. ما در حال تحلیل دقیق آن هستیم و در آینده‌ای نه چندان دور، چیزی برای گفتن خواهیم داشت».
آخرین سخنان ترامپ در پاسخ به این سؤال، اینگونه بود: «ایران به روح توافق پایبند نبوده و باید (پایبند) باشند. باید اینگونه باشند».


اوباما: روح برجام تغییر رفتار ایران است!
«باراک اوباما» در فروردین ماه 95 در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن، روح توافق هسته‌ای و شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی را کنار گذاشتن توانایی موشکی و قطع کمک به جبهه مقاومت در منطقه از سوی ایران خواند.
اوباما گفت:«من همیشه گفته‌ام که نمی‌توانم قول بدهم که ایران از فرصت فراهم شده در این رهگذر برای ورود مجدد به جامعه بین‌الملل استفاده کند. ایران تاکنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر اینکه اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد».
رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۳۰ فروردین مقابل دوربین رسانه‌ها آمد و با زبانی تند از برجام، توانایی موشکی کشورمان و فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه غرب آسیا در جهت مقابله با گروهک‌های تکفیری تروریستی و رابطه ایران با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
تیلرسون با انتقاد از برجام گفت که این قرارداد به همه جنبه‌های تهدیدات ایران نسبت به منافع آمریکا نپرداخته است: «به همین دلیل است که ما باید به ایران نگاهی جامع کنیم و همه تهدیدها، در همه زمینه‌ها و در هر منطقه را از جانب ایران در نظر بگیریم».
چند ساعت قبل از تیلرسون، ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هم در عربستان گفت که ایران در منطقه در همه‌جا هست. متیس گفت که کشورش باید ایران را در منطقه «کیش‌ومات» کند.
به گزارش فارس، «مایکل مک‌کاول» رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای ادعاهای ایران‌هراسانه مقامات غربی را یک بار دیگر تکرار و از موضع دولت «دونالد ترامپ» در بازنگری در توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد.
پیش از انتقادهای ترامپ از برجام، نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد هم در جلسه شورای امنیت حاضر شد و از ۱۵ کشور عضو خواست که به جای تمرکز بر اسرائیل درباره خطر ایران در منطقه صحبت کنند.
کاخ سفید: ترامپ نگران تقلب ایران
 در برجام است!
«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز چهارشنبه با خبرنگاران گفت: «ترامپ خواستار بررسی بین سازمانی برجام است».
اسپایسر در پاسخ به این سؤال که آیا ترامپ از بابت تقلب احتمالی ایران در برجام نگران است، گفت: «فکر می‌کنم که او به همین دلیل است که خواستار انجام این بررسی شده است. اگر اینطور نبود و او فکر می‌کرد که همه چیز خوب است، اجازه می‌داد همه چیز به همین منوال پیش برود».
ادعاهای مضحک  با هدف امتیازگیری بیشتر
کیهان پیش از این در گزارش‌های تحلیلی تاکید کرد که برجام محصول تلاش و همفکری هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ها بوده و هر دو حزب سرمایه‌گذاری زیادی برای امضاء آن کردند، با روی کارآمدن ترامپ- علی‌رغم ادعای وی مبنی بر پاره کردن برجام- بر حفظ این توافق تاکید شد و کمافی‌السابق فشارها و تحریم‌ها تمام و کمال تشدید شد.
در حقیقت برجام برای آمریکا هدف نبوده و نیست بلکه فقط وسیله‌ای برای نفوذ و تغییر در ارکان نظام جمهوری اسلامی است که تاکنون با روش‌های مختلف تهدید و تحریم و فشارهای سیاسی - رسانه‌ای نتوانسته‌اند به این اهداف برسند.
کارشناسان بر این باورند که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و نیازی به پاره شدن ندارد و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد.
گفتنی است که با نزدیک شدن به ایام انتخابات، افزایش فشارها از جانب تیم ترامپ به دولت روحانی برای گرفتن امتیازات بیشتر آغاز شده است چرا که سابقه دولت یازدهم نشان داده که در برابر فشارها دوام زیادی نمی‌آورد.
دلسوزان نظام پیش از این بارها تاکید کرده بودند که در برجام، تدبیری برای مقابله با عهدشکنی آمریکا اندیشیده نشده است. علاوه بر این، به این موضوع نیز تاکید شده بود که طرف مقابل- با سابقه‌ای طولانی در عهدشکنی-  با اتمام مذاکرات هسته‌ای، ضمن سرپیچی از انجام تعهدات ذیل برجام، موضوعات دیگری همچون توان موشکی ایران و محور مقاومت در منطقه را مطرح خواهد کرد.
دیروز فشار ایمیلی، امروز پیام توئیتری!
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در صفحه توئیتر خود در واکنش به اتهامات بی پایه و اساس مقامات آمریکایی نوشت: «ببینیم آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است. باید باز هم از ماژیکم استفاده کنم؟»
به گزارش تسنیم، ظریف پیش از این در پیام توئیتری در پاسخ به اظهارات ضد ایرانی ترامپ علیه برجام بخشی از بند 28 توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را با ماژیک هایلایت به رنگ زرد مشخص کرده بود. ترجمه بخش مورد تاکید وزیر خارجه ایران تصریح می کند:«مقامات ارشد دولت های گروه 1+5 و ایران تمام تلاش خود را برای اجرای موفق برجام انجام خواهند داد که شامل اظهارات علنی آنها نیز می‌شود».
ظریف همچنین با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: «ایران با این دید برجام را پذیرفت که می‌تواند راه حلی معقول برای رفع نگرانی‌های مشترک و رسیدن به اهداف مشترک به خصوص در مسئله هسته‌ای باشد».
متاسفانه مقامات دولت یازدهم هیچگاه در مقابل گستاخی و زیاده‌خواهی مقامات آمریکایی، اقدام متقابل و شایسته‌ای انجام ندادند. واکنش دولت یازدهم تاکنون به فشار ایمیلی!، گلایه محترمانه! برگزاری جلسات نمایشی و در نهایت پیام توئیتری خلاصه شده است.
سیاست انفعالی «حفظ برجام به هر قیمت» توسط دولت یازدهم در مقابل «نقض مکرر برجام» از سوی طرف مقابل موجب شده است تا فشار علیه ایران و افزایش تحریم‌ها و تهدید منافع ملی وارد فاز گسترده‌تری شود.
در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که«دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
روسیه: موضوع تروریسم
  ربطی به برجام ندارد
بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «میخائیل اولیانوف» رئیس دپارتمان عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا تاکنون نتوانسته دلایلی بیاورد که ثابت کند توافق هسته‌ای ایران آنطور که باید اجرا نشده است.
این دیپلمات روس افزود: لازم است تا وزیر خارجه آمریکا موضوع تروریسم را از موضوع توافق هسته‌ای که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند، جدا کند.