برگزیدگان 40 سال سینمای مقاومت معرفی شدند

بخش ادب و هنر- به گزارش خبرنگار کیهان، این مراسم با حضور شخصیت‌هایی چون سردار جعفری فرمانده کل سپاه، سردار غیب‌پرور فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و... برگزیدگان 40 سال سینمای مقاومت معرفی شدند.
سردار جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: ما هرچه داریم از هنر مقاومت ملت بزرگ ایران است. این مقاومت و این هنر ریشه در تاریخ هزاران ساله ایران اسلامی دارد و تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی سرشار است از مصادیق و نمونه‌هایی از این هنرآفرینی و مقاومت و ایستادگی که مردم مومن و انقلابی ایران در برابر نظام سلطه از خود نشان دادند و امروز به عنوان یک ملت الگو و نمونه در جهان زبانزد خاص و عام هستند. آنچه در این 40 سال پس از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده ممزوج شدن واژه اسلامی در کنار مقاومت است. انقلاب اسلامی مقاومت دیرینه و تاریخی را تبدیل به مقاومت اسلامی کرده است. این معنای عمیق مقاومت اسلامی امروز مفهومی را ساخته که می‌شود گفت خیلی از محاسبات بین‌المللی را رقم زده و محور تعیین سرنوشت بسیاری از ملت‌ها قرار گرفته است. امروز این معنا با همه قداستش در منطقه و جهان درحال گسترش است. روز گذشته رهبر انقلاب فرمودند تنها راه نجات منطقه و ملت‌ها در همین مقاومت اسلامی است. به همین دلیل هم علما، روشنفکران و به ویژه هنرمندان رسالت سنگین عمق بخشیدن به این مفهوم را دارند تا اثرات بیشتری داشته باشد.
فرمانده سپاه تصریح کرد: معنای مقاومت اسلامی، ایستادگی مومنانه در برابر باطل، دشمنان خدا، کفر و الحاد و در برابر همه پلیدی‌هاست. این همان راهی است که امام حسین(ع) و یاران باوفای آن حضرت رفتند و آن را به همه آزادگان یاد دادند. ملت بزرگ ایران هم با پیروی از سالار شهیدان این راه را طی می‌کند. خدا را شکر می‌کنیم که تاکنون ملت ایران در این راه موفق بوده و توفیقات بسیاری داشته است.
جعفری تأکید کرد: ما باید دنبال نشان دادن و عمق دادن به جوهره مقاومت باشیم که امروز در جهان به شدت درحال گسترش است و آینده تاریخ و قرن پیش رو را حتما تعیین می‌کند. این جوهره، اراده انسان‌هاست. اساس مبارزه و پیروزی را همین اراده انسان‌ها شکل می‌دهند.


وی ادامه داد: هنرمند مقاومت باید کارش جهادی باشد. ارزش این جهاد اگر کمتر از جهاد در عرصه سخت نباشد، دست کمی از آن ندارد. کار جهادی سه شرط دارد؛ اول با نیت خالص و برای رضایت خدا دوم همراه با سخت‌کوشی باشد و سوم هم اینکه مخالفت‌هایی در پی دارد.
در این مراسم، برترین‌های 40 سال سینمای مقاومت به این شرح معرفی شدند؛ در بخش بهترین فیلم: «آژانس شیشه‌ای»، «اخراجی‌ها» و «شیار 143»، در بخش بهترین کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود ده‌نمکی و زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و در بخش بهترین فیلمنامه‌نویس: نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین مهدویان.
همچنین در این مراسم ، بزرگداشت چهار سینماگر فقید، سید ضیاءالدین دری، حبیب‌الله کاسه‌ساز، یدالله صمدی و حمید آخوندی برگزار شد.
در این مراسم برگزیدگان بخش‌هایی از پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت نیز به این ترتیب معرفی و تقدیر شدند؛ در بخش روایت نو ، علی توکلی‌زانیانی کارگردان فیلم تا فردا و محمد حسین همتی‌نژاد کارگردان فیلم برای نبل برای الزهرا تقدیر شدند. در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی احمد زایری کارگردان فیلم درخت زیتون سعد برگزیده اوّل، ماریا ماوتی کارگردان فیلم مادر برگزیده دوم و سید پوریا پیشوایی کارگردان فیلم تاسوکی برگزیده سوم شدند و راضیه سراجی کارگردان فیلم باز هم سکوت، تقدیر شد. در بخش جلوه گاه نور: محمد حسین مهدویان برای فیلم سینمایی ماجرای نیمروز، مصطفی رزاق کریمی برای فیلم مستند بانو قدس ایران و جواد موگویی برای فیلم مستند نیمه شب 24 آوریل تقدیر شدند.
گفتنی است، نمایش فیلم‌ها و برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت از امروز سه‌شنبه ششم آذر در سینماهای فلسطین و عصر جدید آغاز می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
دلار پایین آمد، قیمت‌ها نه مانع کجاست؟! مسائل اقتصادی را امنیتی نکنید (یادداشت میهمان) اخبار ویژه تهیه 50 موشک شیمیایی توسط کارشناسان فرانسوی و توزیع آنها بین تروریست‌های النصره هواپیمای ساخت ایران صادر می‌شود اختلاف 12 درصدی تورم کالاهای خوراکی میان بانک مرکزی و مرکز آمار! تعلل شرکت راه‌آهن برای دریافت 2 هزار تن ریل ملی 38 درصد آب روستاهای استان تهران به دلیل فرسودگی شبکه توزیع‌هدر می‌رود 30 درصد گرانی خشکبار زیر سر دلالان است متاسفانه سهم ایران از تجارت ۴ هزار میلیارد دلاری غذای حلال یک درصد است! بزرگ‌ترین کارخانه داروهای ضد سرطان غرب آسیا در کرج افتتاح شد آخرین خبرها از زلزله سرپل ذهاب خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس! مبارزه با رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام است برگزیدگان 40 سال سینمای مقاومت معرفی شدند مدعیان اصلاحات از بزک آمریکا به تطهیر آل‌سعود رسیدند! نفت مفت در ازای تلفات نظامی آمریکا! با ما در فضای مجازی همراه باشید سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس! سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس!