کاهش قیمت ارز ادامه خواهد یافت

گروه اقتصادی- روند نزولی قیمت ارز و سکه طی روزهای اخیر مشهود بوده و تنها در یک روز گذشته حدود 200 تومان از قیمت دلار و 115 هزار تومان از قیمت سکه کاسته شده است. همچنین؛ مقایسه آخرین قیمت‌های ارز و سکه نسبت به 10 روز قبل نیز حاکی از کاهش 600 تومانی نرخ ارز و 465 هزار تومانی قیمت سکه می‌باشد.
به عبارت دیگر آمارهای اخیر قیمت ارز و سکه بیانگر این واقعیت است که روند نزولی این نرخ‌ها که حدود یک ماه است آغاز شده همچنان ادامه‌دار بوده است.
نکته جالبی که وجود دارد این است که کاهش قیمت دلار و سکه بعد از اجرای تحریم‌ها شدت گرفت و برخلاف تلاش رسانه‌های معاند و جوسازی‌های صورت گرفته، وضعیت بازارهای ارز و سکه بعد از آغاز تحریم‌ها، نه تنها بدتر نشد بلکه به ثبات و آرامش بیشتری رسید.
شواهد آماری نیز نشان می‌دهد از 13 آبان تا هفتم آذر (روز گذشته) قیمت ارز و سکه به ترتیب دو هزار و 87 تومان و 785 هزار تومان افت داشته و لذا با وجود اجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا برعلیه کشورمان، ثبات نسبی بر این بازار حاکم شده است.


بر همین اساس، عبدالناصر همتی رئیس‌ کل بانک مرکزی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان اینکه عرضه ارز صادرکنندگان در بازار تاثیر خواهد گذاشت، اظهار داشت: من به هموطنان توصیه کرده‌ام که به عنوان دارایی در ارز سرمایه‌گذاری نکنند و کسانی که سفته بازی می‌کنند ممکن است در این عرصه ضرر کنند، ولی مردم وارد این بخش نشوند.
به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: فعالان بازار تا هرجا اراده کنند کاهش قیمت ارز ادامه خواهد یافت و ما امیدواریم با تعادل عرضه و تقاضا، ارز به سمت تعادل حرکت کند.
گفتنی است، پس از ورود بانک مرکزی به بازار و مداخله موثر آن، نرخ ارز روند کاهشی خود را آغاز کرد و در پی آن قیمت سکه نیز با افت قابل توجهی رو به رو شد، ضمن اینکه کاهش جهانی نرخ اونس هم در این کاهش قیمت تاثیرگذار بود.
در همین جهت، محمد کشتی آرای، رئیس‌ کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: از ابتدای هفته تاکنون پنج درصد قیمت طلا و سکه کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: هر اونس طلا در بازارهای جهانی هشت دلار کاهش داشته و دلار نیز در بازار ارزانتر شده و همین امر باعث روند کاهشی قیمت سکه شده است.
رئیس‌کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه داد: با وجود کاهش قیمت‌ها هنوز میل به خرید در میان مردم بسیار کم است و بیشتر مردم فروشنده هستند.
صادرکنندگان ارز خود را به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه کنند
از سوی دیگر، بانک مرکزی اعلام کرد: صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره، مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند؛ برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان، ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز عرضه کنند.
این بانک در راستای تمهیدات لازم به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از  صادرکنندگانی که به موجب دستورالعمل صادره مجاز به برگشت و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار شده‌اند خواست ارز حاصل از صادرات خود را در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز عرضه کنند و در این خصوص تمام بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و سایر صرافی‌های مجاز، آماده خرید ارز صادراتی آنها هستند.
لازم به ذکر است، در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهامی درخصوص موارد فوق، شماره تلفن‌های ۲۹۹۵۳۷۴۹ و ۲۹۹۵۳۷۴۷ معرفی می‌شود. شایان ذکر است، بانک‌ها و صرافی‌های خریدار ارز از صادرکنندگان مکلفند نسبت به ثبت ارز خریداری شده در سامانه سنا جهت رفع تعهد صادر‌کننده به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد اقدام نمایند.