اعتراف مایکل کوهن به دروغگویی درباره روسیه با لغو دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با پوتین همراه شد

دردسرهای ترامپ از واشنگتن تا بوینس‌آیرس
همدلی|کاخ سفید ترامپ، هفته ناخوشایندی را به پایان برده است. با پایان انتخابات، دوباره موتور تحقیقات مالر روشن شده تا دورهای آخر خود را طی کند. ماجرای بن‌سلمان و خاشقجی همچنان کش می‌آید و دعوای دریایی روسیه و اوکراین هم دوباره ترامپ را مجبور به انتخاب «نه سیخ نه کباب» بین متحدان اروپایی‌اش و روسیه کرده است.
تحقیقات بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ و اطاله دادرسی ترامپ، به خاطر آنچه تحلیلگران پرهیز مالر از جلب توجه سیاسی و اتفاقی شبیه ماجرای جیمز کومی و هیلاری کلینتون خواندند، از حدود دو ماه پیش از انتخابات نوامبر امسال، در سکوت رسانه‌ای عمیق‌تری فرو رفته بود و احضار و اقامه دعوای جدیدی هم رخ نمی‌داد تا همان نشانه‌های اندک روند کار نیز به دست رسانه‌ها نرسد. در این مدت تنها مسئله‌ای که از این تحقیقات به بیرون درز کرد، حاصل اشاره کوچکی در یک سند قضایی بود که به اشتباه به دست یک محقق رسیده بود.
اما درست در هفته‌ای که انتخابات دور دوم می‌سی‌سی‌پی، تکلیف آخرین کرسی سنای آمریکا را هم روشن کرد، دوباره اخبار این پرونده و اقدامات مالر شروع شدند. در اواسط هفته گذشته اعلام شد، پل منفورت که با پذیرش جرم همکاری با محققان را در ازای تخفیف در مجازات قبول کرده بود، در شهادت‌های خود به ماموران چندین بار دروغ گفته و عملاً توافقش را بر هم زده است. حالا با مشخص‌شدن ماجرا منفورت که همین حالا هم بابت دیگر جرائم زندانی است، احتمالاً برای باقی عمرش با حکم زندان مواجه خواهد شد. برخی ناظران معتقدند، بعید است منفورت واقعاً تصور کرده باشد می‌تواند ماموران را فریب دهد و با دروغ‌گویی و برهم‌زدن توافق همکاری‌اش، در واقع برای کسب عفو حکومتی به ترامپ گرا داده‌است.


یکی دو روز بعد اما خبر مهم‌تری از این تحقیقات بیرون آمد. تحقیقات مالر نشان داده بود مایکل کوهن، وکیل ترامپ که او نیز چندماه پیش با پذیرش برخی جرائمش پذیرفته بود با ماموران همکاری کند، در صحبت‌هایی که پیشتر با اعضای کنگره درباره تعامل‌های تجاری ترامپ با روسیه داشته، آگاهانه به آن‌ها اطلاعات غلط داده و دروغ گفته است. وکیل سابق ترامپ نیز با حضور در دادگاهی در منهتن، این اتهام دروغ‌گویی را نیز پذیرفت. کوهن درباره زمان و ابعاد پروژه ساختمانی ترامپ در روسیه و نیز درباره میزان دخالت شخص ترامپ درباره روند مذاکرات مربوط به این پروژه، حقیقت را مخفی کرده بود و ماجرا را بسیار جزئی‌تر جلوه داده بود. وکیل سابق ترامپ گفته بود پروژه پیش از آغاز کاندیداتوری ترامپ لغو شده اما مشخص شد که مدت‌ها بعد از زمان ادعای کوهن، وقتی که مشخص شده بود ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان است نیز مذاکره ادامه داشته است. ترامپ همزمان با تکذیب صحبت‌های وکیل سابقش که به گفته او دروغ‌هایی است که برای دریافت حکم سبک‌تر گفته شده اند، تاکید کرد حتی اگر حرف‌های او راست باشد هم جرمی در کار نیست زیرا ترامپ به روند طبیعی حرفه‌ای‌اش مشغول بوده است. این در حالی است که پیشتر، هم در دوران کارزار انتخاباتی و هم بعد از آن ترامپ مکرراً گفته بود هیچ تعامل تجاری با روسیه ندارد.
از سوی دیگر، سنای آمریکا هم به بررسی طرح لغو حمایت آمریکا از جنگ ائتلاف عربستان با یمن در صحن علنی رای داد. در شرایطی که علی‌رغم اعتراضات گسترده مردم و رسانه‌ها در کشورهای مختلف جهان که سفرهای خارجی بن‌سلمان را دچار مشکل کرده است، اقدام سنا درست در مقابل سیاست کاخ سفید برای حفظ ارتباط با عربستان سعودی و حمایت از حاکم این کشور تفسیر شده است.
در حالی که ترامپ برای اجلاس گروه ۲۰ به آرژانتین می‌رود اما بن‌سلمان تنها شخصیت دردساز بوینس آیرس برای او نیست. جدال اوکراین و روسیه در چندروز اخیر کم‌کم به احتمال درگیری نظامی بین دو کشور نزدیک می‌شود و از متوقف‌کردن کشتی‌های اوکراینی توسط روسیه تا اعلام حکومت نظامی در بخش‌هایی از اوکراین و ممنوع‌کردن ورود مردان روس به این کشور جهت آنچه پیشگیری از تکرار کریمه ۲۰۱۴ خوانده شده، تنش‌ها میان دو کشور را بالا برده اند. از ۲۰۱۴ و با جدی‌شدن اختلافات، اوکراین حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا را با خود داشت اما دولت ترامپ تمایل چندانی به تقابل با روسیه نشان نداده و برعکس به دنبال بهبود روابط با مسکو بوده است. از خودداری از اعمال تحریم‌های مصوب در روسیه تا رد گزارش نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده به خاطر موضع روسیه، ترامپ تمایل خود به نزدیکی به پوتین را مکرر نشان داده است، اما با دور تازه تنش‌های دو کشور و موضع‌گیری جدی اروپاییان، ترامپ که از مدت‌ها پیش بنا بود با پوتین دیدار داشته باشد، ناگهانی و توییتری، این دیدار را لغو کند.
لغو این دیدار اما بدون هماهنگی با مسکو اعلام شد و روسیه نیز نارضایتی خود را از این شیوه اعلام خبر پنهان نکرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت مقامات روس فقط توییت و اخبار رسانه‌ها را در حال پرواز به آرژانتین دیده‌اند و هنوز هم تایید رسمی لغو دیدار را دریافت نکرده‌اند. پسکوف اما نتیجه لغو این دیدار را چندان هم منفی نمی‌دید: «اگر [خبر لغو دیدار] درست باشد، رئیس‌جمهور چند ساعت وقت بیشتر برای دیدارهای مفید در کنار نشست [گروه ۲۰] خواهد داشت.»
بعضی از تحلیلگران صحنه سیاسی آمریکا اما معتقدند، لغو دیدار با پوتین، نه به خاطر ماجرای اوکراین، بلکه به دلیل خبر اعتراف کوهن به دروغ‌گویی درباره رابطه ترامپ و روسیه است. آن‌ها می‌گویند ترامپ نمی‌خواسته با این فاصله کم بعد از رسانه‌ای‌شدن دوباره تحقیقات در این رابطه، دوباره در کنار پوتین دیده شود.
نکته اما اینجاست که کمی پیشتر اعلام شد که ترامپ پاسخ چند سوال از سوی مالر را به صورت کتبی داده است. این احتمال داده می‌شود که مالر اقامه دعوی علیه کوهن را تا گرفتن جواب‌های کتبی از رئیس‌جمهور به تعویق انداخته است. اگر در پاسخ‌های کتبی، ترامپ درباره عدم ارتباط با روسیه چیزی گفته باشد، ممکن است با اعتراف و اسناد احتمالی که کوهن به تیم مالر می‌دهد، ترامپ در معرض اتهام دروغ‌گویی مستقیم به مالر هم قرار بگیرد و این در حالی که مالر به پایان تحقیقات خود نزدیک می‌شود، نشانه خوبی برای رئیس‌جمهوری نخواهد بود که مکرراً در توییتر تحقیقات مالر را بیهوده می‌خواند.