ایران پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا را ساخت و به آب انداخت

  بندر عباس – خبرنگار کیهان: فرمانده کارخانه‌های منطقه یکم نیروی دریایی ارتش مستقر در بندرعباس در آیینی به این مناسبت گفت: این ناوشکن که به دست متخصصان کشور طراحی و ساخته شده پیشرفته‌تر و دارای قابلیت‌های فیزیکی و عملیاتی بیشتری نسبت به ناوشکن «جماران» است.
امیر دریادار دوم علیرضا شیخی افزود: این شناور با اتکا به دانش فنی داخلی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سازه اصلی و روسازه آن با ساختاری متفاوت نسبت به جماران با قابلیت رادار‌گریزی در بلوک‌های مجزا طراحی و ساخته شده است.
وی ادامه داد: قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود دو برابر جماران بوده و این تفاوت در بروزرسانی پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ‌های ضدهوایی و ضدسطحی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه‌ای، سامانه ضدزیردریایی، قابلیت رادار‌گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانور پذیری بالا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی باید جست و جو کرد.
فرمانده کارخانه‌های منطقه یکم نیروی دریایی ارتش مستقر در بندرعباس اظهار داشت: مزیت دیگر ناوشکن سهند نسبت به ناوشکن جماران افزایش تعداد موتور «هاب» آن است که با داشتن چهار موتور پرقدرت در انجام مانورهای حرکتی از ناوشکن جماران پیشی گرفته است.


امیر دریادار دوم شیخی یاد آور شد: پیشرفته‌ترین ناوشکن بومی در منطقه غرب آسیا با دارا بودن سازه بسیار قوی و رادارگریز و افزایش سطح عرشه پرواز، ضمن اینکه در تیررس رادارهای دشمن قرار دارد، قادر به 150 روز دریانوردی به همراه شناور پشتیبان در اقیانوس‌های دور دست و آب‌های متلاطم است.
وی بیان کرد: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند به دست متخصصان کارخانه‌های نداجا ساخته شده است.
آیین پیوستن ناوشکن سهند به ناوگان جنوب نداجا با حضور فرمانده کل ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شمار دیگری از مسئولان کشوری و استانی در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش انجام شد.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت: هم افزایی نیروی دریایی سپاه و ارتش امروز وارد مرحله جدیدی شده که پشتیبانی سایر نیروها را جذب کرده است.
سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی اظهار داشت: در اجرای فرمان فرماندهی کل قوا امروز با حضور عناصر متعهد و متخصص و دانشمند و ولایت‌مدار هم افزایی بین ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نداجا و صنایع وجود دارد که سرعت و عمق بیشتری گرفته است.
امیر لشکرموسوی تصریح کرد: نیروی دریایی که در رژیم گذشته وابسته به کشورهای دیگر بود با پیروزی انقلاب اسلامی به ناگهان انرژی متراکم خود را آزاد کرد و افتخارات فراوان برای نظام اسلامی آفرید.
وی ابرازداشت: این روحیه است که ما را حافظ و حاکم امنیت خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان کرده است و می‌توانیم تحرکات قدرت‌های فرامنطقه را خنثی کرده و امنیت را حفظ کنیم.
این مقام مسئول ادامه داد از زمان فرماندهی دریادار سیاری فصل جدیدی در پیشرفت‌های نیروی دریایی آغاز شد.
وی بیان داشت: مبارزه با دزدان دریایی و افزایش ماموریت این نیرو تا مدار 10 درجه، تاسیس منطقه دریایی جاسک، توسعه منطقه چابهار، ساخت شناورهای جدید با کمک بخش صنایع وزارت دفاع و دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برخی از نقاط دوران فرماندهی ایشان بود.
وی اضافه کرد: اگرچه ساخت ناوشکن جماران یک نقطه عطف محسوب می‌شود ولی توانایی طراحی، ساخت، ارتقا و تعمیر شناورها فراتر از ساخت یک ناوشکن است که به برکت ایران اسلامی نداجا بدان دست یافته است.