آرزویم قهرمانی تیم ملی است









حامد جیرودی
خبرنگار
مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال آسیا در سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی چهارشنبه شب گذشته در مسقط عمان برگزار شد که در آن تیم داوری علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری که در جام جهانی 2018 روسیه خوش درخشیده بودند به‌عنوان بهترین تیم داوری آسیا انتخاب شدند. البته این برای دومین بار بود که این اتفاق می‌افتاد و فغانی و کمک‌هایش در سال 2016 و پس از قضاوت در فینال المپیک 2016 ریو نیز، این عنوان ارزشمند را از آن خود کرده بودند. گفتنی است در سال ۱۹۹۴محمد فنایی که در فینال جام جهانی پرچم زده بود، از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به‌عنوان کمک داور سال انتخاب شد و بعد از آن هم در سال 2003، مسعود مرادی داور برتر آسیا شده بود. این موضوع باعث شد تا به سراغ فغانی برویم و او در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشت، در خصوص انتخاب خودش و کمک‌هایش به‌عنوان برترین تیم داوری آسیا صحبت کرد.
درمورد انتخابی که کنفدراسیون فوتبال آسیا انجام داد و شما و تیم داوری‌تان را به‌عنوان بهترین داوران سال 2018 آسیا انتخاب کرد، چه نظری دارید؟
در مورد این انتخاب باید بگویم که AFC چند سالی است که عنوان برترین داور را برداشته و حتی داوران در مراسم بهترین‌ها حضور پیدا نمی‌کنند ولی داورانی که در زمینه‌های مختلف مانند فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی و بانوان، اتفاق‌های خوبی برای‌شان در مسابقات بین‌المللی یا جهانی رقم می‌خورد، جایزه ویژه داوری را می‌گیرند که امسال با توجه به حضور ما در دیدار رده‌بندی جام جهانی، این جایزه به تیم داوری ایران رسید.
البته با توجه به درخشش شما و کمک‌های‌تان در جام جهانی 2018 روسیه، انتخاب‌تان به‌عنوان بهترین داور قابل پیش‌بینی بود و به نظر می‌رسد که بهتر از شما هم نداشته‌اند که انتخاب کنند.
به هر حال، در سال 2018 مهم‌ترین عملکرد را تیم داوری ایران داشت و خوشحالم که این اتفاق برای ما افتاد.
شما در جام ملت‌های 2015 استرالیا، بازی فینال را سوت زدید. امیدوار هستید که در این دوره هم فینال را قضاوت کنید؟
ما همیشه تلاش‌مان بر این است که بهترین عملکرد را داشته باشیم ولی با توجه به اینکه ما فینال دوره قبل را قضاوت کردیم، بعید می‌دانم که دوباره فینال را به ما بدهند. چون همیشه سعی بر این بوده که چهره‌های جدید و جوان‌تر را به رخ بکشند و داوران خوبی هم حضور دارند ولی خود من امیدوارم که تیم ملی فوتبال کشورمان به فینال راه پیدا کند.
پس دوست دارید تیم ملی فینالیست شود تا اینکه خودتان بازی فینال را قضاوت کنید؟
آرزویم موفقیت و قهرمانی تیم ملی است. ترجیح می‌دهم تیم ملی فینالیست شود تا ما تیم داوری بازی فینال شویم. البته همان طور که گفتم فینال را احتمالاً به ما نمی‌دهند ولی سعی می‌کنیم که در کنار جوان ترها عملکرد خوبی داشته باشیم تا سال آینده که تیم‌های داوری حاضر در جام جهانی را می‌بندند، جزو کاندیداهای قضاوت در جام جهانی 2022 قطر باشیم.
کارلوس کی روش هم انتخاب شما و تیم داوری‌تان را تبریک گفت.
من از ایشان و همچنین چهره‌های دیگر مانند قلعه نویی و دیگر دوستان که ما را مورد لطف و حمایت خودشان قرار دادند، تشکر می‌کنم.
به غیر از شما و علی اصغر حسن‌زاده کاپیتان تیم ملی فوتسال که انتخاب شدید، گفته می‌شد که علیرضا بیرانوند با توجه به درخشش در جام جهانی و گرفتن پنالتی رونالدو، شانس انتخاب شدن به‌عنوان بازیکن سال آسیا را دارد اما این اتفاق نیفتاد و بیرانوند حتی جزو گزینه‌ها هم نبود!
این موضوع را باید از افرادی که نظرات کارشناسانه دارند، سؤال کنید ولی تا آنجا که من می‌دانم معمولاً خیلی سخت دروازه بان را انتخاب می‌کنند و باید فاکتورهایی که آنها مدنظرشان هست را داشته باشند ولی در کل بیرانوند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. نه تنها ایشان، بلکه همه بازیکنان تیم ملی در جام جهانی سنگ تمام گذاشتند ولی اگر یک بازیکن بخواهد انتخاب شود، خیلی فاکتورها دارد که افراد کارشناس باید درباره آن نظر بدهند.
شما برای دومین بار بود که این عنوان را به دست می‌آورید، درست است؟
بله، ما در سال 2016 هم این جایزه را گرفته بودیم، بعد از قضاوت در المپیک.
 عملکرد کمک‌های‌تان در این انتخاب چقدر تأثیر داشت؟
ما کلاً تیم داوری هستیم و سعی می‌کنیم در کنار هم بهترین عملکرد را داشته باشیم.
به غیر از شما، باز هم داورانی از ایران هستند که شانس انتخاب به‌عنوان بهترین داور آسیا را داشته باشند؟
بله، هستند. ما در تمام زمینه‌ها استعداد و نیروی جوان داریم. فقط باید پیشکسوت‌ها و قدیمی‌ترها راه را به آنها نشان بدهند و کمک‌شان کنند تا بتوانند به موفقیت برسند.
 جایزه‌تان را به چه کسی تقدیم می‌کنید؟
جایزه که یک لوح بوده ولی باید از خانواده‌ام تشکر کنم که همیشه زحمات ما را تحمل کرده‌اند و همه کسانی که ما را در داوری کمک می‌کنند.
 دربی شمال که میان نساجی و سپیدرود سوت زدید، چطور بود؟
در مورد قضاوت‌مان که نمی‌توانم صحبت کنم ولی به نظرم بازی جذاب و جوانمردانه‌ای بود و خیلی‌ها از تماشای آن لذت بردند.