رحماني فضلي پاسخگو در برابر نمايندگان

آرمان - حمید شجاعی: امروزه استیضاح وزرا در مجلس دهم به امری طبیعی تبدیل شده است. اکنون با گذشت 18 ماه از روی کار آمدن دولت دوازدهم دیگر نه فراکسیون امید و مستقلین که فراکسیون ولایی مجلس از وزیر کشور حمایت سابق را ندارند. حال این برای چندمین بار است که با جمع‌آوری تعدادی امضا از سوی قشری خاص در مجلس طرح استیضاح وزیر داخله روحانی به هیأت رئیسه ارسال و از آنجا به کمیسیون شوراها ارجاع می‌شود. طرح این استیضاح تاکنون یا با پس گرفتن امضاها یا برخی اعمال دیگر مسکوت گذاشته شده است. چه این‌که در مقاطع مختلف طرح استیضاح رحمانی فضلی، علی ساری نماینده اهواز اظهار کرده بود این استیضاح یک بار در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مطرح شد، اما وزیر کشور در جلسه کمیسیون حاضر نشدند و ریاست کمیسیون شوراها تخلف کرد، در صورتی که باید صورت‌جلسه را به هیات رئیسه ارسال می‌کردند اما چنین اقدامی انجام نشد. با این همه از روز گذشته مجددا طرح استیضاح وزیر کشور کلید خورده است. در این راستا یک منبع آگاه در هیات رئیسه مجلس به «آرمان» گفت: «این طرح با تعدادی امضا از سوی فراکسیون اهل سنت مجلس کلید خورده و به هیأت رئیسه رسیده است». وی در این ارتباط که محورهای طرح استیضاح رحمانی فضلی چه بوده است تصریح کرد: «غالب محورهای طرح استیضاح مرتبط با مطالبات قومی از وزیر کشور بوده است.» حال باید دید آیا این بار هم دستان پشت‌پرده وزیر کشور را از طرح این استیضاح هم عبور می‌دهند. برای بررسی روند استیضاح‌ها و آنچه استیضاح رئیس مجلس خوانده می‌شود «آرمان» ‌با علی‌اصغر ‌یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه و نماینده ساری در مجلس به گفت‌وگو پرداخته که می‌خوانید.
روند طرح‌های استیضاح‌ در دست بررسی مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در حال حاضر ما 3 استیضاح در دستور کارداریم. طرح استیضاح آقای ظریف با 24 امضا که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی خواهد شد. استیضاح آقای رحمانی فضلی وزیر کشور که به کمیسیون شوراها ارجاع شده و استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با 21 امضا که به کمیسیون مرتبط ارجاع شد. یک استیضاح نیز مربوط به وزیر ورزش و جوانان بوده که از نصاب افتاده و از دستور کار خارج است.
اخیرا بحث استیضاح رئیس مجلس به‌خاطر آنچه رعایت نکردن قوانین آیین نامه‌ای است از سوی دلواپسان مطرح می‌شود.


بحث استیضاح آقای لاریجانی از این قرار است که 25 نفر از نمایندگان در مورد عملکرد رئیس مجلس امضا جمع کرده بودند که اکنون به کمیسیون آیین نامه داخلی رفته و با توجه به این‌که در این کمیسیون فرایندی برای بررسی عملکرد رئیس مجلس وجود دارد؛ طبق ماده 24 آیین‌نامه داخلی اولا باید یک هیأت رسیدگی متشکل از اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه و روسای کمیسیون‌ها ظرف مدت 3 روز تشکیل شود. البته کسانی که نسبت به عملکرد آقای لاریجانی معترض هستند نیز باید در این هیأت حضور داشته باشند تا هیأت ظرف مدت 10 روز اظهارنظر کند. اگر این اظهار نظر مبنی بر عدم صلاحیت رئیس مجلس یا هریک از اعضای هیأت رئیسه باشد به صحن علنی خواهد آمد. در صحن علنی در جلسه غیرعلنی موضوع بررسی و راجع به آن بحث می‌شود و در اولین جلسه علنی بدون بحث رأی‌گیری صورت خواهد گرفت. البته اگر نظر هیأت رئیسه مبنی بر عدم صلاحیت باشد این طرح در جلسه غیر علنی بحث می‌شود. در جلسه علنی نیز اگر رأی دادند که عملکرد عضو هیأت رئیسه یا رئیس مجلس با نظرات افراد معترض تطبیق دارد و نظرات آنها تایید شد؛ رئیس مجلس یا عضو هیات رئیسه از جایگاه خویش مستعفی محسوب می‌شود. در مورد آقای لاریجانی نیز اول 25 نفر امضا کرده بودند که سپس چند نفر امضای خود را پس گرفتند. دوباره امضاها ترمیم شده و به نصاب رسید و دوباره پس گرفتند. بنابر این الان این موضوع با 21 امضا قابل طرح نیست.
با توجه به این‌که طرح استیضاح وزیرکشور در چند مقطع به هیأت رئیسه رسیده، اما در هر مقطع به دلایلی از جمله پس گرفتن امضاها به سر انجام نرسیده؛ این بار نیز باید شاهد چنین اتفاقی باشیم؟
این جزو حقوق نمایندگان است و تشخیص ضرورت با خود آنهاست. این نمایندگان هستند که تشخیص می‌دهند که امضای خود را پس بگیرند یا ادامه دهند. اینها مذاکراتی است که میان دولت و مجلس انجام می‌شود و برخی قانع می‌شوند یا قانع نمی‌شوند و جنبه نظارتی مجلس است. لذا اشکال و ایرادی بدان وارد نیست. من استیضاح را از جنبه منفی و مچ‌گیری نمی‌بینم. استیضاح برای روشنگری است که به نظر دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌ها باید از این امر استقبال کنند. البته استیضاح کنندگان باید مسائل مثبت و منفی را ببینند و اتفاقا باید بیشتر مسائل مثبت را ببینند که اگر نیاز به اصلاح قانون یا کمک و پشتیبانی دارد مجلس کمک کند. همین که این مساله در فرایند تصمیم‌گیری می‌آید هشداری به دستگاه‌های اجرایی است. هرگاه در جایی احساس کردند که قانع شدند به نظر من بخشی از فرایند استیضاح محسوب می‌شود و کفایت می‌کند.