سخنگوی وزارت خارجه: حرف‌های ظریف در مورد پولشویی واقعیتی روشن است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص سازوکار ویژه میان ایران و اروپا گفت که تدوین چنین سازوکاری زمان‌بر است اما انتظار ما این است که اروپایی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن این سازوکار را نهایی کنند.
محدودیت عراق برای بانک‌های ایرانی
قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت عراق طی روزهای اخیر برای برخی از بانک‌های ایرانی محدودیت و مشکلاتی به وجود آورده گفت:مشخص و روشن است که همه همسایگان ما در مرحله‌ نخست و همچنین دیگر کشورها حتی اتحادیه اروپا و چین توسط آمریکایی‌ها شدیدا تحت فشار هستند. آمریکایی‌ها تلاش دارند که ممانعت‌هایی را برای همکاری‌های موجود بین ایران و کشورهای همسایه‌اش به وجود آورند، این همکاری‌ها را متوقف و یا مانع گسترش آنها شوند. ما در حال مذاکره با دولت عراق هستیم که بتوانیم مانع کارشکنی‌ها و ایجاد مشکل از سوی دولت آمریکا در روابط دو کشور شویم.
استقبال ایران از مذاکرات صلح یمن


قاسمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از مذاکرات صلح یمن در سوئد استقبال کرد و گفت: ایران از هرگونه تلاشی که بتواند در کاهش آلام مردم یمن موثر باشد استقبال می‌کند. وی همچنین با اشاره به طرح چهارماده‌ای که توسط ایران در سال‌های اولیه بحران یمن برای حل این بحران ارائه شد، گفت: ما فکر می‌کنیم این طرح چهار ماده‌ای می‌تواند راهکار مشخصی برای حل این بحران، انجام گفت‌وگوهای یمنی – یمنی و پایان فاجعه‌ای که در این کشور در حال رخ دادن است، باشد. .
استیضاح حق مجلس است
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با طرح استیضاح وزیر امور خارجه تصریح کرد: استیضاح حق مجلس محترم است و نمایندگان می‌توانند در مواقع لزوم این موضوع را در مورد تمام وزرا دنبال کنند. وزارت خارجه در این زمینه مستثنی نیست البته آنچه که در مورد وزارت خارجه رخ داد، موضوعی بود که برای اولین بار صورت می‌گرفت و ما چه بپسندیم و یا نپسندیم و چه بخواهیم در مورد خواص و مضرات این موضوع صحبت کنیم یا نکنیم. وی همچنین در مورد صحبت‌های ظریف در خصوص پولشویی اظهار کرد: آنچه که آقای ظریف مطرح کرد یک واقعیت صریح و روشن است. البته کلمه گسترده را یک روزنامه مشخص به صحبت‌های آقای ظریف اضافه کرد و تبلیغاتی را براین اساس سازمان داد. متاسفانه برخی از گروه‌های سیاسی در داخل کشور سعی کردند که از صحبت‌های آقای ظریف بهره‌برداری سیاسی و جناحی کنند و آن را به صحنه منازعات سیاسی و گروهی بکشانند که این موضوع می‌تواند آثار مخربی را به همراه داشته باشد.
از گرجستان گله‌مندیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مشکلات به وجود آمده برای تعدادی از شهروندان ایرانی در صربستان و گرجستان از جمله اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه به تازگی دولت گرجستان تعدادی از شهروندان ایرانی را دیپورت کرده است، خاطر نشان کرد: در مورد صربستان قبلا صحبت کرده‌ام. صربستان چندی پیش موضوع لغو روادید خود برای اتباع ایرانی را لغو کرد و این کار را به دلایل خاص داخلی خود و همچنین ایجاد پیش‌زمینه‌های لازم برای ورود به اتحادیه اروپا به عنوان یک عضو جدید انجام داد. سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده، تصریح کرد: اگر منظور شما در مورد موضوع صربستان فوت پناهجویی است که در این کشور بر اثر سرما فوت کرده و طبق برخی اخبار گفته می‌شود که این فرد ایرانی بوده است ما در این زمینه به سفارت ایران در صربستان دستور دادیم که پیگیری‌های لازم را انجام دهد. این دیپلمات ارشد کشورمان در ارتباط با موضوع گرجستان نیز با بیان اینکه طبق برخی اخبار گفته می‌شود که حدود 200 نفر از شهروندان ایرانی طی هفته‌های اخیر در مرزهای زمینی و هوایی گرجستان دیپورت شده‌اند، گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد و گویی برخی از این افراد از داشتن مدارک اولیه برای ورود به این کشور محروم بوده‌اند. برخی دیگر از شهروندان ایرانی که دیپورت شده‌اند از مدارک کافی و لازم برخوردار بودند و اینکه چرا به آنها اجازه ورود به گرجستان داده نشده است مشخص نیست. ما در این خصوص گله‌مند هستیم و در حال پیگیری که ببینیم علت این موضوع چه بوده و مذاکراتی را با طرف گرجی آغاز کرده‌ایم تا علت مسئله مشخص شود.
سایر اخبار این روزنامه
چرا جوانان امروز علاقه ای‌ به خواندن ادبیات جنگ ندارند؟ شکست کارخانه‌های خاطره سازی جلال خوش چهره یک ماه پس از تحریم گزارش «ابتکار» از اعداد مختلفی که برای تعیین مرز فقر اعلام می‌شود خط فقر کجاست؟ علی لاریجانی در پاسخ به «ابتکار» در مورد تعامل فراکسیون ولایی با رئیس‌مجلس: اطمینان ندارم که پیشگویی‌ها درست باشد « ابتکار» توافق سه ماه میان چین و آمریکا برای توقف در اعمال تعرفه‌های گمرکی را بررسی می‌کند تشکیل احزاب تازه تاسیس اصلاح‌طلب چه تاثیری بر آینده این جریان دارد؟ بیم و امیدهای حزبی اصلاح‌طلبان سخنگوی وزارت خارجه: حرف‌های ظریف در مورد پولشویی واقعیتی روشن است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: قانونگذاری در انحصار مجلس و تایید مصلحت در اختیار مجمع تشخیص مصلحت است سازمان حفاظت محیط‌ زیست چه دلایلی برای صدور 2000 مجوز شکار پرنده در طبیعت پایتخت دارد؟ گفت‌وگو با احسان ناجی کارگردان «و کیارستمی ادامه دارد…» که در گروه هنر و تجربه اکران شده است دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب: 20 حزب دیگر برای دریافت یارانه معرفی می‌شوند به دانشگاه نیایید