متقاضیان جدید سهام عدالت،همچنان چشم انتظار

از اول آذر ماه جاری سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 نظام مبنی بر دریافت سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر و واریز آن به حساب مشمولین، پرداخت این سود مربوط به عملکرد سال 1396 را آغاز کرده است.
در این مرحله به مشمولانی که مددجوی کمیته امداد و یا تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده و از تخفیف 50درصدی برخوردار شده‌اند سود سهام عدالت پرداخت شد. مبلغ پرداختی در یک نوبت به حساب بانکی مشمولین یا همان سهامدار واریز شد.
سهام عدالت برگه‌هایی در حکم اوراق بهادار دارای قیمت اسمی است که شامل 49 در صد سهام شرکت‌های نیمه دولتی و دیگر شرکت‌های تخصصی زیر مجموعه دولت می‌شود.هدف دولت از اجرای این طرح علاوه بر دخالت دادن طبقات محروم در اقتصاد ملی، تحقق اهداف خصوصی سازی نیز هست زیرا یکی از راههای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، فروش اقساطی است و دولت در طرح سهام عدالت از همین روش وطی 20 سال برای کاهش سرمایه و کوچک کردن حجم خود استفاده می‌برد.
ارزش سهام عدالت چقدر است؟


براساس اعلام سازمان خصوصی سازی، هم‌اکنون ارزش روز سهام عدالت دو دهک پایین جامعه (تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد‌) که شامل 5 میلیون و 400 هزار نفر می‌شوند و ارزش روز سهام عدالت افرادی که سقف سهام عدالت خود را به یک میلیون تومان رساندند، حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان شده است. این میزان برای افرادی که سهام عدالتشان حدود 532 هزار تومان برآورد شده، حدود دو و نیم میلیون تومان محاسبه خواهد شد، البته هنوز با موضوع آزادسازی موافقتی نشده و خرید و فروش سهام عدالت غیرقانونی است.
چقدر سود واریز شد؟
مشمولان مددجوی کمیته امداد و بهزیستی سال گذشته 150 هزار تومان سود سهام عدالت گرفته بودند که این رقم در سال جاری 16 درصد افزایش یافته و به 175 هزار تومان رسیده است.
سود بقیه مشمولان سهام عدالت که در سال گذشته حدود 80 هزار تومان بود امسال به حدود 90 هزار تومان رسیده است و دور دوم واریز سهام عدالت نیز هم‌اکنون آغاز و برای 2 دهک پایینی جامعه پرداخت‌ها انجام شده است و برای سایر مشمولان نیز تا 5 ماه آینده سودها واریز خواهد شد.
آیا امکان ثبت‌نام جدید برای سهام عدالت وجود دارد؟
افرادی که در طرح سهام عدالت ثبت‌نام نکرده‌اند برایشان این سوال پیش آمده که آیا درحال حاضر می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند یا خیر؟ اینگونه که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده تا زمانی که ثبت‌نام شدگانِ قطعی، ساماندهی نشوند ثبت‌نام جدید انجام نمی‌شود.
پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی پیش از این اعلام کرده بود افرادی که تا آخر خرداد ماه امسال به سامانه سهام عدالت مراجعه ننموده و شماره شبای خود را اعلام نکرده‌اند به معنی انصراف از سهام عدالت تلقی شدند. او خبر داده بود که برای ثبت‌نام مشمولان جدید سهام عدالت فعلا برنامه‌ای وجود ندارد و تنها مشمولین قبلی تعیین تکلیف می‌شوند.
رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: با نامه‌نگاری‌هایی که ازسوی سازمان خصوصی سازی به شورای عالی اصل 44 انجام شده، احتمال تغییرات جدید وجود دارد.اما تا تصویب تغییرات جدید، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.و تا زمانی که ساماندهی ثبت‌نام شدگان قطعی که تعدادشان 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر است انجام نشود، سازمان خصوصی سازی هم به فکر ثبت‌نام جدید نخواهد بود.
به گفته وی، در شرایط فعلی که باید سهام 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر ساماندهی شود، کار سخت و حتی شاقی است که فایل جدیدی برای ثبت‌نام سهام عدالت باز شود.
ورثه متوفیان چگونه سود بگیرند؟
بنا به اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود 6.5 میلیون نفر به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه‌ای نداشته‌اند و 2 میلیون و 300 هزار نفر نیز تاکنون فوت شده‌اند که وضعیت سهام آنها در سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.
براساس همین اعلان شورای عالی اصل 44 با حذف افرادی که به سایت مراجعه نکرده‌اند مخالفت کرده و به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده برای افرادی که شماره شبای خود را اعلام نکردند، صندوقی جداگانه برای سرمایه‌گذاری یا حساب بانکی در نظر گرفته شود و اسامی آنها از سهام عدالت حذف نشود. اما برای متوفیان ممکن است تغییراتی صورت گیرد بدین منظور اگر ورثه متوفیان به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نکنند ممکن است برای سال آینده تغییراتی در خصوص اسامی افراد صورت بگیرد و با موافقت شورای عالی اصل 44 افراد جدیدی جایگزین و ثبت‌نام شوند.

واگذاری سهام عدالت
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی از ارسال لایحه دولت به مجلس درباره واگذاری سهام عدالت خبر داد.
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت برای اصلاح ساختار سهام عدالت لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده است، گفت: این لایحه در کمیسیون درحال بررسی است.
وی با بیان اینکه دولت همچنان کفالت 50 میلیون سهام عدالت را بر عهده دارد، افزود: دولت در لایحه خود پیش‌بینی کرده تا درباره واگذاری سهام عدالت به دارندگان آن صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری تشکیل شود.
پیگیری انتقال مالکیت سهام عدالت مددجویان کمیته امداد طی یک ماه آینده
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: پیگیری می‌کنیم که انتقال مالکیت سهام عدالت مددجویان به کمیته امداد حل شود که این انتقال مالکیت در شرایط کنونی بزرگ‌ترین کمک به خانواده مددجویان خواهد بود.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: دولت موظف بود بعد از 10 سال و در سال 95 سود سهام عدالت را به مردم واگذار کند که این اتفاق نیفتاد. بعضی از افراد مشمول سهام عدالت مددجویان تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و رزمندگان معسر بوده‌اند که 50 درصد به آن‌ها تخفیف داده شد و نظر ما این است با توجه به این‌که 10 سال مربوط به این افراد تمام شده و باید سهام از سال قبل آزاد و به این افراد داده می‌شد، این اقدام صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: حدود 5 میلیون نفر در کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند که باید سهام را دریافت کنند و با توجه به تغییرات نرخ ارز، ارزش هر برگ سهام از یک و نیم میلیون به دو نیم تا سه میلیون تومان افزایش پیدا کرده و یک خانواده پنج نفره دارنده مالکیت 15 میلیون تومان ارزش ملکی است که باید منتقل شود.
وی گفت: در این شرایط سخت و وضعیت اقتصادی پرداخت این سهام کار بزرگی است و کمیته امداد می‌تواند متولی سهام مددجویان باشد و شروع کار واگذاری از این نهاد صورت بگیرد و ما در کمیسیون اقتصادی و با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کمیته امداد طی یک ماه آینده اقدامات آزادسازی سهام افراد تحت پوشش کمیته امداد را آغاز خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به شرایط کشور به دولت پیشنهاد دادیم اعدادی را برای کارمندان، افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی و... در نظر بگیرد و برای اعطای سبد حمایتی طرح‌هایی داریم.
دولت باز هم می‌خواهد میزان دریافتی مستمری‌بگیران را افزایش دهد
دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «کار اصلی اشتغال، تولید است و سرمایه‌گذاری و رفع موانع سرمایه‌گذاری در دستور کار دولت قرار دارد»، گفت: دولت معتقد است که شورای اشتغال باید همچنان فعال باشد و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری را برطرف نماید. مبارزه با چهره خشن فقر یکی از اولویت‌های اصلی پیش روی دولت و مجموعه وزارت کار است.همانطور که در اوایل سال 96 گفتیم، اکنون نیز با سرافرازی اعلام می‌کنیم که دولت برای دور کردن چهره خشن فقر منابع بسیاری صرف کرده است؛ کاری که در اوایل سال 96 و سال جاری در این زمینه انجام دادیم، در تاریخ بی‌سابقه است؛ در اوایل سال قبل دولت تصمیم گرفت که میزان دریافتی مستمری‌بگیران را تا چهار برابر افزایش دهد. امسال نیز 7 هزار میلیار تومان اعتبار تخصیص دادیم تا کسانی که تحت پوشش بهزیستی نیستند، اما مدعی‌اند دریافتی‌شان کمتر از این افراد است، ‌به نهادی مربوطه مراجعه کنند تا پس از بررسی‌های لازم رقم کسری دریافتی آن‌ها ازسوی دولت پرداخت شود.
وی با تاکید بر این‌که «واقعا آرزوی ‌ما این است که هیچ کس در کشور هنگام خواب سرگرسنه بر زمین نگذارد»، ادامه داد: دولت معتقد است که میزان پرداختی به مستمری‌بگیران باید هر ساله متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.امسال نیز طی ماه‌های آینده با عملکردی که بنگاه‌های اقتصادی در سال قبل داشته‌اند، سود بیشتری به سهامداران عدالت پرداخت خواهد شد و به همین ترتیب از سال آینده سودی بیشتر از آنچه که امسال پرداخت می‌شود، پرداخت خواهد شد.
وی همچنین با اعلام خبر تقدیم لایحه‌ای به مجلس که براساس آن صاحبان سهام عدالت می‌توانند این سهام را واگذار کنند، گفت: اگر بتوانند سهام خود را بفروشند امروز سهم 2 میلیون تومانی حدود 13-14 میلیون تومان ارزش دارد.
مردم چه می‌گویند؟
در باره سهام عدالت مردم و کارشناسان نظرات متفاوتی دارند؛ در این باره آقای سعید مولایی دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد می‌گوید: مردم ما به 200 هزار تومان سهام سالانه هدیه دولتی که قبلا توسط یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود، نیاز ندارند زیرا اگر در کشوری کار فراهم شود و مردم در هر بخشی خود فعال باشند، نیاز به چنین حمایتی ازسوی دولت ندارند.
وی ادامه می‌دهد: پدر من یک بازنشسته تامین اجتماعی است که سال قبل تنها 70 هزار تومان از طریق سهام عدالت دریافت کرده که ارزش آن امسال به یک کیلو گوشت رسیده است،این چه حور سهام کارخانه سود دهی است؟!من به این کار امیدوار نیستم زیرا معتقدم مردم ما خصوصا فقرا بجای سهام هم اکنون می‌خواهند هزینه‌های زندگی خود را به روز داشته باشند تا از فقر امروزی به درآیند. ضمن آنکه وقتی قرار است سهام به فقیر بدهد اما از لحاظ قانونی و اجرایی نتواند از آنها در مقابل اغنیا دفاع کند،سهام عدالت از هدف اصلی خود که عدالت واقعی است دور می‌شود.
مولایی ادامه می‌دهد:سهام عدالت یکی از راههای خوب توزیع ثروت به اصطلاح خصوصی سازی بود، ولی راهی که در این مدت طی شد به نظر می‌رسد به نتیجه درستی ختم نخواهد شد.من در کل موافق عرضه سهام عدالت هستم. ولی معتقدم کار کنونی کارشناسی شده نیست وبه این شکل سهام را درون یک شرکت واسطه‌ای نمی‌ریختند. که آن هم خودش یک شرکت دولتی است تا آن شرکت واسط سهام خود را که از حدود 200 شرکت سود ده و زیان ده تشکیل می‌شود به مردم بدهد.
این دانشجوی اقتصاد ادامه می‌دهد: مشکل عمده اقتصاد ما با دولتی بودن شرکت هاست و به نظرم این شرکت‌ها دیگر ظرفیت ندارند تا مشکل خصوصی سازی ما را اینها حل کنند یعنی در سهام عدالت ما دوباره کلیه راهکارها را از این شرکت‌ها طلب می‌کنیم و از مدیران دولتی می‌خواهیم به ما بگویند که راه حل مناسب چیست درحالیکه این کار دوباره باعث تولید شرکت‌های بزرگتر دولتی در کشور می‌شود که به صلاح اقتصاد ایران نیست. یعنی این شرکت‌ها تا حالا به هیات مدیره خودشان نان می‌دادند که زیان ده شدند و حالا از همان شیوه و مدیران قدیمی می‌خواهیم فقر زدایی کنند.
اما خانم مفیدی نظر دیگری دارد ودر حمایت از اقدام دولت می‌گوید: هر قدمی که کشور به سمت برقراری عدالت بردارد قابل حمایت و دفاع است زیرا اکنون خانواده‌های محروم و مستضعف به همان 100 یا 200هزار تومان یارانه‌های ماهانه و سهام عدالت سالانه راضی هستند و با آن می‌توانند بخشی از مشکلات مالی خود را مدیریت کنند البته امیدوارم این سهم افزایش یابد.
وی می‌افزاید: به نظر من دولت باید در راستای توسعه سازندگی این سهام را بیش از شهرها در روستاها توزیع کند، زیرا اگر فقر در روستاها مهار شود فقرا برای تامین معاش خود سر از شهرها در نمی‌آورند.البته در شهرها هم بیماران خاص، بیماران هموفیلی و بیماران لاعلاج که خانواده‌های آنها توان تامین امکانات دارو و درمان گرانقیمت بیماران خود را ندارند به شدت نیازمند توجه دولت هستند.
عدالت مفهوم مقدسی است
عدالت مفهوم مقدسی است که در میان همه ادیان و ملت‌ها دارای ارزش و اهمیت است. امام خمینی نیز برقراری عدل را یکی از اهداف تشکیل جمهوری اسلامی قلمداد می‌کردند و فرمودند: « حکومت اسلامی یکی حکومت عدالت است و دولت اسلامی دولت عادل است ».
این خواسته اعتقادی ملت ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب همواره یک خواسته ملی هم بوده است.به همین دلیل وقتی مردم نام سهام عدالت را حداقل در 15 سال اخیر در جمهوری اسلامی شنیدند، امیدوار شدند می‌توانند شاهد کاهش فاصله طبقاتی باشند. اما امسال با اینکه طرح سهام عدالت وارد دومین مرحله پرداخت سود خود شده است،هنوز بسیاری از مردم و حتی آندسته از طبقاتی که مشمول واگذاری سهام عدالت شدند به صورت دقیق نمی‌داند اهداف این طرح چیست؟ آیا 70 هزارتومان سال قبل و 90هزار تومان امسال می‌تواند یک خانواده را به رفاه نسبی برساند یا این که با تورم شدید پدید آمده در سال جاری ارزش ریالی 150 یا 200 هزارتومانی امسال به خانواده‌های امداد و بهزیستی از 70 هزار تومان سال قبل نیز کمتر شده است؟
مساله دیگر این است کسی که تا سال قبل خود را نیازمند ثبت‌نام در شمار دریافت کنندگان سهام عدالت نمی‌دید، اما امسال به هر دلیلی نیازمند شده است، سرنوشت ثبت‌نامش چه می‌شود.سوالی که می‌توان آن را برای طرف مقابل نیز تعمیم داد که اگر کسی تا سال قبل نیاز‌مند بود، اما امسال به دلیلی، دیگر در شمار نیازمندان نیست، آیا دولت و سامان خصوصی ساز می‌تواند چنین افرادی را هم شناسایی کند؟
*افرادی که در طرح سهام عدالت ثبت‌نام نکرده‌اند برایشان این سوال پیش آمده که آیا درحال حاضر می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند یا خیر؟ اینگونه که سازمان خصوصی سازی اعلام کرده تا زمانی که ثبت‌نام شدگانِ قطعی، ساماندهی نشوند ثبت‌نام جدید انجام نمی‌شود
*بنا به اعلام سازمان خصوصی سازی از 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت حدود 6.5 میلیون نفر به سایت سازمان خصوصی سازی مراجعه‌ای نداشته‌اند و 2 میلیون و 300 هزار نفر نیز تاکنون فوت شده‌اند که وضعیت سهام آنها در سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد
*شورای عالی اصل 44 با حذف افرادی که در گذشته به سایت مراجعه نکرده‌اند مخالفت کرده است و به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد برای افرادی که شماره شبای خود را اعلام نکردند، صندوقی جداگانه برای سرمایه‌گذاری یا حساب بانکی در نظر گرفته شود و اسامی آنها از سهام عدالت حذف نشود.
*برای 2 میلیون و 300 هزار نفر از متوفیان ثبت‌نامی سهام عدالت ممکن است تغییراتی صورت گیرد و اگر ورثه متوفیان به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه نکنند با موافقت شورای عالی اصل 44 افراد جدیدی جایگزین و ثبت‌نام می‌شوند
سایر اخبار این روزنامه
مجلس 10 هزار میلیارد ریال به تکمیل طرحهای روستایی اختصاص داد در پی بیانات رهبری انجام شد دستور لاریجانی به مرکز پژوهش‌ها برای تدوین طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان هشدار روسیه به جهان ایران را تحریک به خروج از برجام نکنید در پی اعتراضات گسترده مردمی افزایش قیمت سوخت در فرانسه 6 ماه به تعویق افتاد اصلاح در اصلاح! وزیر امور خارجه: فروش نفت محور کانال مالی اروپا با ایران است دکتر عراقچی: ساز و کار مالی اروپا در آینده نزدیک اعلام می‌شود ابراز نگرانی موگرینی نسبت به سلطه قانون جنگل بر جهان رئیس‌جمهور در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان: روسای قوا به اتفاق لوایح 4 گانه مرتبط با پولشویی را تایید کرده‌اند متقاضیان جدید سهام عدالت،همچنان چشم انتظار واکنش تهران به تلاش برخی کشورها برای تشکیل جلسه شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی ایران 17 هزار مددجوی جدید تحت حمایت کمیته امداد کرمانشاه قرار گرفتند تصمیمات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا برای امروز اعلام شد نتیجه طبیعی مغازله با صهیونیست‌ها