روزهای داغ در فصل سرد فوتبال ایران

هفته پایانی نیم فصل اول لیگ هجدهم، از امروز آغاز می‌شود 6 تیم از 16 تیم برتر فوتبال ایران در شهرهای تهران، رشت و مشهد با هم به رقابت می‌پردازند. بازی‌های هفته پانزدهم از ساعت 15:15 دقیقه آغاز خواهند شد و روز جمعه نیز با برگزاری دو بازی پیگیری می‌شوند. در حال حاضر تیم‌های سپاهان، پدیده، پرسپولیس و استقلال، یک بازی معوقه را در برنامه خودشان دارند و بقیه تیم‌های لیگ برتری، تا به اینجا، 14بازی خودشان را برگزار کرده‌اند. پرسپولیس یک دیدار معوقه خودش را روز سه شنبه مقابل ذوب‌آهن برگزار کرد و حالا با روحیه بالا به دليل کسب سه امتیاز خانگی مقابل سبزهای اصفهان، در دومین دیدار معوقه خودش از هفته دوازدهم، روز یک‌شنبه و در اصفهان به مصاف سپاهان خواهد رفت. استقلال تهران نیز بازی عقب افتاده از هفته دوازدهم مقابل پدیده را پنجشنبه 22آذر و در ورزشگاه آزادی برگزار می کند تا 15بازی خودش را در نیم فصل انجام داده باشد. دو بازی مهم سپاهان-پرسپولیس و استقلال-پدیده، تاثیر زیادی در تعیین تیم اول لیگ برتر در نیم فصل خواهند داشت و در این بین، آبی‌های تهران می‌توانند کمک حال بزرگی برای همشهریان قرمزپوش خودشان باشند.
در ادامه نگاهی به بازی‌های هفته پانزدهم لیگ برتر داریم و پس از آن به بررسی احتمالات بازی‌های معوقه و سرنوشت صدرنشینی در نیم فصل اول می‌پردازیم.
شهرقدس، سکوی پرتاب نساجی؟!
هفته پانزدهم لیگ برتر با دیدار پیکان-نساجی‌مازندران آغاز می‌شود. این بازی برای تیم جواد نکونام ارزش زیادی دارد چرا که آن‌ها می‌توانند با کسب سه امتیاز بیرون از خانه از رده دوازدهم خودشان را به میانه جدول برسانند. در حال حاضر پیکان با 16 امتیاز روی پله هشتم ایستاده و نساجی امیدوار است با شکست دادن میزبان خودش، پیش از تعطیلات نیم فصل جایگاه راضی کننده‌ای را برای هواداران به دست بیاورد. پیکان مدتی است در کوچه شکست قدم می‌زند. این تیم در چهاربازی آخر، دو شكست خانگی و دو شکست بیرون از خانه را تجربه کرده است در حالی‌که تیم مازنی در چهار بازی آخر خودش سه امتیاز خانگی مقابل استقلال خوزستان و یک امتیاز بیرون از خانه مقابل صنعت نفت به دست آورده است. ضمن اینکه آن‌ها در دربی شمال موفق شدند شکست را با تساوی عوض کنند. بنابراین می‌توان گفت نساجی روحیه بهتری نسبت به پیکان دارد و شاید همین رویه بالای مردان نکونام برای تیم آقا معلم دردسرساز شود.


سه امتیاز مهم در خانه قرمزهای رشت
سپیدرود رشت در آخرین بازی نیم فصل میزبان استقلال تهران خواهد بود. البته این بازی آخرین بازی مردان شفر نیست اما سه امتیاز آن در واقع پیش نیازی برای بازی مهم هفته بعد آن‌ها مقابل نماینده شهر مشهد خواهد بود. سپید رود در صورت پیروزی در این بازی، خیلی از انتهای جدول فاصله نمی‌گیرد اما می‌تواند استقلال را به خوبی از کورس قهرمانی دور کند. آبی‌ها تنها هشت امتیاز با صدر فاصله دارند و 6 امتیاز پیش‌رو می‌تواند امتیازات از دست رفته را به خوبی جبران کند اما حتی تساوی هم برای استقلال چاره ساز نیست و آن‌ها برای اینکه در نیم فصل دوم رقابت داغی با سپاهان و پرسپولیس داشته باشند باید در هر دو بازی باقی مانده به پیروزی برسند. اگرچه شکست مقابل نفت مسجدسلیمان در رشت، حساب و کتاب کریمی را به هم ریخت اما سپید رود در چهاربازی اخیر خودش امتیازات خوبی جمع کرده است. آن‌ها پارس جنوبی را در رشت و فولاد را در اهواز شکست دادند و در دربی شمال که یک بازی سنگین به حساب می‌آید نیز موفق به کسب یک امتیاز شدند. در طرف مقابل، آبی‌ها به نظر می رسد در چهار هفته اخیر، یک روند رو به جلو را آغاز کرده‌اند. مردان شفر پس از دو تساوی نا امید کننده مقابل سایپا و ماشین سازی، دو پیروزی دلچسب مقابل همنام خوزستانی و نفت آبادان کسب کردند تا جهش خوبی در جدول داشته باشند. حالا آن‌ها فاصله‌ای با رقیبان اصلی یعنی سپاهان، پدیده و پرسپولیس ندارند و همین مساله انگیزه آبی‌ها را برای شکست دادن قرمزهای رشت بالا و بالاتر می برد.
بیشترین برد مقابل بیشترین مساوی!
قسمت اول هفته پانزدهم با بازی پدیده-ماشین‌سازی به پایان می‌رسد. البته این آخرین بازی پدیده نیست و مردان گل‌محمدی در آخرین بازی خود باید به مهمانی استقلال بروند. به همین دلیل، سه امتیاز این بازی برای آن‌ها بسیار حیاتی است. پدیده پس از چهارپیروزی پی در پی، شکست تلخی را مقابل سپاهان تجربه کرد تا صدر جدول را به قلعه نویی واگذار کند. تیم پدیده در حال حاضر با 9برد، صاحب بیشترین پیروزی بین 16 تیم لیگ برتر است و در طرف مقابل، ماشین سازی(به همراه صنعت نفت آبادان) با 10 تساوی، صاحب بیشترین مساوی در جدول لیگ به حساب می‌آید. اگر پدیده به دهمین برد این فصل دست پیدا کند، اولین تیمی خواهد بود که از امتیاز 30 عبور می‌کند و به این ترتیب جایگاه سپاهان شکننده می‌شود چرا که این تیم باید دوبازی پایانی خودش را مقابل پرسپولیس و پارس جم برگزار کند. در طرف مقابل، تیم دوم شهر تبریز مانند نفت آبادان صاحب کمترین برد(1) در لیگ برتر است! مهاجری در مصاف با تیم سابقش، اگرچه باید برای جبران امتیازات از دست رفته تلاش چندبرابری داشته باشد اما به نظر می‌رسد شانس زیادی برای شکست دادن پدیده آماده و حریص که فرصت قدرت‌نمایی را در بالای جدول پیدا کرده، ندارد. پدیده با توجه به بازی سختی که در روز آخر و در خانه استقلال تهران دارد، می‌داند که نباید مقابل ماشین‌سازی امتیاز از دست بدهد. حتی مساوی در این بازی هم ممکن است پدیده را از کورس صدنشینی دور کند، بنابراین مهاجری راه سختی را پیش‌رو دارد.
منصوریان- مرزبان، فرصتی برای اعاده حیثیت!
ذوب آهن منصوریان در سه بازی تنها یک امتیاز کسب کرده و دو شکست را در کارنامه دارد. البته منصوریان در نفت و استقلال نیز شروع خوبی نداشت اما در ادامه راه توانست امتیازات خوبی را جمع‌آوری کند و حالا این مربی برای سومین بار در لیگ برتر، شرایط مشابهی را تجربه می‌کند. ذوب آهن منصوریان میزبان اولین بازی بخش دوم هفته آخر نیم فصل خواهد بود. سبزهای اصفهان باید به مصاف نفت مسجد سلیمانی بروند که در چهاربازی اخیر توانسته 10امتیاز را کسب کند. سه امتیاز این بازی می‌تواند تیم منصوریان را از انتهای جدول جدا کند. در طرف مقابل نفتی ها این فرصت را دارند که به چهارمین برد فصل برسند و 17 امتیازی شوند.
تراکتور- فولاد، نبردی برای آسایش در تعطیلات
قرمزهای تبریز در آخرین بازی نیم فصل میزبان زنبورهای قرمز خواهند بود. تیم اول شهر تبریز در چهار بازی آخر خودش توانسته 10امتیاز جمع کند تا به خوبی در کورس بالانشینان جدول قرار بگیرد. پیروزی دراین مسابقه آن‌ها را به امتیاز 29 می‌رساند و مردان تقوی می‌توانند با خیال راحت به ترمیم تیم‌شان در تعطیلات برای نیم فصل دوم مشغول شوند. در طرف مقابل، فولاد نتوانسته در این فصل انتظارات هوادارانش را برآورده کند. می‌توان گفت این تیم به طور میانگین از هر بازی يك امتیاز کسب کرده و برای اینکه خودش را به رده‌های بالای جدول نزدیک کند نیاز زیادی به پیروزی در این مسابقه دارد. فولاد در چهاربازی آخر خودش دو تساوی، يك برد و یک باخت را تجربه کرده و حالا با افشین قطبی به دنبال پایان دادن به ناکامی‌ها درآخرین بازی نیم فصل است تا با خیال راحت وارد تعطیلات شود.
ماشین نارنجی در چاه نفت
تیم طلایی آبادان، در آخرین بازی نیم فصل پذیرای سایپای دایی خواهد بود. صنعت نفت با استخدام یک مربی پرتغالی این امید را در دل هوادارانش زنده کرد که بالاخره جایگاه خوبی در لیگ برتر به دست می‌آورد اما در نتیجه‌گیری موفق نبود تا اکنون این تیم را در رده‌های انتهایی جدول ببینیم. نفتی‌ها پس از چهار تساوی پشت سر هم، یک شکست را هم مقابل استقلال تجربه کردند تا با 13امتیاز تیم سیزدهم جدول باشند. با این حال آن‌ها با سایپای رده هفتمی تنها چهار امتیاز فاصله دارند و این سه امتیاز می‌تواند فاصله به وجود آمده را تاحد زیادی کم کند. البته سایپا نیز شرایطی مشابه شرایط صنعت نفت دارد. نارنجی‌های تهران در چهار بازی آخر دو تساوی و دو باخت را ثبت کرده‌اند و اگر به این توجه کنیم که پیش از آن نیز از سه بازی تنها دو امتیاز به دست آوردند، مشخص می شود که تیم دایی اوضاع خوبی ندارد. آخرین برد آن‌ها در هفته هفتم و با نتیجه ناپلئونی 2بريك مقابل نفت مسجدسلیمان بوده است، بنابراین سایپا برای شکستن طلسم هفت هفته ای شاید انگیزه‌های بیشتری نسبت به برزیل ایران داشته باشد.
آخرین بازی پرسپولیس
قرمزهای تهران ابتدا روز یک‌شنبه بازی حساس و سختی را مقابل سپاهان برگزار می‌کنند. مردان برانکو اگر در این بازی امتیاز بدهند، از صدر جدول دور می‌شوند و شاید بازی آخر نیز نتواند قرمزها را صدرنشین نیم فصل کند، بنابراین مهم‌ترین بازی آن‌ها، بازی عقب افتاده مقابل سپاهان خواهد بود. اگر پرسپولیس با دست پر از اصفهان برگردد، علاوه بر اینکه تیم بدون باخت جدول باقی خواهد ماند صدر جدول را از سپاهان می‌گیرد و پس از آن در بازی روز جمعه با پارس جنوبی می‌تواند به تثبیت صدرنشینی فکر کند. البته این مساله مشروط بر این است که پدیده در مصاف با ماشین سازی و همچنین همشهری آبی پرسپولیس، امتیاز بدهد. در طرف مقابل، پارس جم کار سختی مقابل تیم بدون شکست قرمزپوش دارد. این تیم در چهاربازی اخیر دو برد و دو باخت را تجربه کرده و در تهران باید از پرسپولیس امتیاز بگیرد تا به امتیاز بیستم برسد. شانس برد پرسپولیس در این بازی زیاد است اما پارس جم نیز روی پله ششم جدول ایستاده، بنابراین حریف دست و پا بسته‌ای نخواهد بود و قرمزهای تهران کار راحتی برای کسب آخرین سه امتیاز نیم فصل نخواهند داشت.
آخرین بازی نیم فصل
تیم طلایی اصفهان با هدایت امیرقلعه نویی اکنون در کنار پرسپولیس، تیم بدون باخت جدول محسوب می‌شود. سپاهان روز یک‌شنبه بازی مهمی را مقابل پرسپولیس برگزار خواهد کرد. این بازی برای هردو تیم در واقع 6امتیازی است چرا که پیروزی در این مسابقه، تکلیف صدرنشینی را تا حد زیادی مشخص خواهد کرد. اکنون سپاهان با 29امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس با 27امتیاز به این بازی مستقیم فکر می‌کند. سپاهان اگر موفق شود در بازی خانگی، پرسپولیس را شکست دهد 31 امتیازی می‌شود و بازی آخر مقابل استقلال خوزستان را با خیالی آسوده انجام می‌دهد. شنبه 24آذر، آبی‌های خوزستان میزبان سپاهان قلعه‌نویی خواهند بود. آبی‌ها، اکنون با پنج امتیاز در قعر جدول جا خوش کرده‌اند.
کسر 6امتیاز از این تیم باعث شد تا نیم فصل بسیار تلخی برای فوتبالی‌های خوزستان ساخته شود. استقلال خوزستان مانند سایپا، از هفته هفتم به بعد طعم برد را نچشیده و در هفت بازی اخیر، پنج باخت و دو تساوی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد کار سپاهان که در هفت بازی اخیر خودش 6 برد و یک تساوی را به ثبت رسانده در این بازی راحت است اما باید دید آیا می‌تواند در اهواز، سه امتیاز دیگر را به دست بیاورد؟